Page 32 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 32
FELSEFE 2. ADIM
5. Biyolog, daha önce görmediği bir varlık keşfettiğinde onu 8. Düşünmenin yapısı ve biçimini çözümlemek mantığın işidir.
oluşturduğu yeni kavramla tanımlar. Benzer şekilde filozof Mantık içerikle ilgilenmez. Oysa felsefe gerçekliğe ulaşabil-
da sistematik düşüncesini açıklamak için kavramlar oluştu- mek için mantık ilkelerinden faydalanır.
rur. Böylelikle ister bilimsel ister felsefi olsun düşünce üretimi
Bu açıklamadan felsefe - mantık ilişkisiyle ilgili aşağıda-
aynı zamanda dilin de gelişmesini sağlar. Aslında bu süreçte
kilerden hangisine ulaşılabilir?
dil de düşüncenin gelişimini sağlamaktadır çünkü bilim insanı
veya filozof hem düşüncelerini oluşturmada hem de onu açık- A) Felsefe ve mantığın iç içeliği mantık felsefesini doğur-
lamada dilin yardımı ile hareket etmektedir. muştur.
Bu parçada dilin düşünce ile olan ilişkisi hakkında aşağı- B) Felsefe subjektifken mantık kişilere özgü değildir.
dakilerden hangisi söylenemez? C) Felsefe insanlarda bilinç oluşturma çabasında mantığı
kullanır.
A) Kavramların düşünceyle üretildiği
D) Felsefe içeriğin bilgisine ulaşabilmek için mantıktan
B) Dilin düşünceyi biçimlendirdiği
yararlanır.
C) Dil ile düşüncenin birbirini etkilediği
E) Mantık, felsefe tanımını yapmayı üstlenerek felsefeye
D) Düşünceyi dışa vurmak için dilin gerekli olduğu
bilimsel bir kimlik kazandırmıştır.
E) Dil olmazsa düşüncenin olamayacağı
9. Aristippos, Sokrates’in düşüncelerinden çok ustalıklı bir sen-
6. Bir filozofa göre insan zihnindeki bütün algılar, izlenim ve tez oluşturmuştur. “Mutlu bir yaşam nedir?” sorusunu sorarak
tasarımdan oluşur. İzlenim, zihne giren güçlü algılardır. başladığı düşüncesini “Mutlu yaşam; hazzı olabildiğince faz-
Tasarım ise düşünme ve akıl yürütme neticesinde oluşan so- la, elemi olabildiğinde az olan bir yaşamdır.” cevabını vere-
luk imgelerdir. Algılanan bir varlık, renk ve şekil gibi özellikle- rek konuyu açıklamıştır. Yaşamı mutlu kılmak; yaşamımıza
rinden hareketle zihinde tasarlanarak isimlendirilir. elimizden geldiğince fazla haz, olabildiğince az acı katmaktır.
Bunun için yapılması gereken, gereksinimlerimizi azaltmak
Bu parçanın temel argümanı aşağıdakilerden hangisidir?
yani olabildiğinde az gereksinimle yaşamaya çalışmaktır.
A) İdeler zihne doğuştan verilidir. Çünkü gereğinden fazla haz insana zarar verecektir. O hâlde
elimizdekilerle yetinmemiz gerekir. Ancak o zaman yaşamın
B) Akıl ve duyuyu aşan bilgiler vardır.
bütün hazlarından yararlanabiliriz.
C) Bilgilerin kaynağı duyumlardır.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
D) Algılar zihinde olanı ortaya çıkarır.
ulaşılabilir?
E) Zihindeki bilgiler sezgi yoluyla oluşur.
A) Acı hayatın vazgeçilmezidir.
B) Mutlu yaşam hazzı fazla yaşamdır.
7. Bilim ve felsefe ilişkili olmakla beraber aynı şey de değil-
C) Azla yetinmek insanı mutluluktan uzaklaştırır.
dir. İkisinde de amaç, dünyayı ve yaşantısını anlamaktır.
Aralarındaki fark yöntem yönündedir. Bilim olgulardan hare- D) Yaşamın bütün hazlarından yararlanmak mümkün değildir.
ket eder, sonuçları olgularla temellendirmeye çalışır. Felsefe E) Gereksinimlerimizin artması bizi mutlu eder.
de bir çeşit olgu demek olan insan yaşantısında hareket eder.
Fakat felsefe ulaştığı sonuçları temellendirme yolunda olgu-
lara değil mantıksal çözümlemeye gider. Tüm bu hareketin
çıkış noktası artık felsefi sorular olacaktır. Felsefe mantıksal
10. Aynı şeyler normal koşullar altında aynı değere sahip değil-
çözümlemeye felsefi sorularıyla başlayıp bilimden ayrışacak-
dir. Örneğin karnı aç olan bir insan için yemek, susuz kalan
tır. Sonuç olarak felsefe soruları kavrama yönelik problematik
biri için su, soğuktan üşüyen biri için ısı ve karanlıkta kalan
düşünme ile yolunu çizecektir.
biri için ise ışık daha değerlidir.
Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi felsefi soru
Buna göre nesnelerin değerini belirleyen ölçüt aşağıda-
niteliği taşır?
kilerden hangisidir?
A) Yer çekimi nasıl oluşur?
A) Varlığın olgusal karşılığı
B) İnsan doğasına uygun olan ideal toplum olabilir mi?
B) Varlığın nesnel niteliği
C) Bitkiler nasıl fotosentez yapar?
C) Varlığın kişi için ne anlama geldiği
D) Atlar niçin ayakta uyur?
D) Varlığın nesnel ve öznel değerlerinin aynılığı
E) Toplumsal değişmenin nedenleri nelerdir?
E) Varlık ve özne ilişkisinin dönüşümlülüğü
32