Page 35 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 35

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                                Felsefeyle Düşünme-2







        1.   Wittgenstein, “Dilimin sınırları, dünyamın sınırlarını belirler.”   3.   Analoji, özelden özele yapılan akıl yürütme biçimidir. Özel
            der. Buradaki “dil” ve “dünya” kavramları önemlidir. Dil, doğ-  durumlar arasındaki benzerliklere dayalıdır.
            ruluğunu  ve  yanlışlığını  tartışabileceğimiz  önermeleri  ifade
                                                                   Buna göre aşağıdakilerden hangisi bir analoji örneğidir?
            eder. Dünya ile ilgili olarak ise, “Dünya olguların toplamıdır,
            şeylerin değil.” şeklinde bir ifade kullanılır. Bu cümle ile bir   A)  Bütün filozoflar tutarlıdır.
            kavramın anlam kazanabilmesi, farklı kavramlarla bir arada   Hegel bir filozoftur.
            olması, farklı kavramlarla tasarımlanması gerektiğini söyler.   O hâlde Hegel de tutarlıdır.
            Dil,  dünyayı  tasarımlayarak  onun  hakkında  konuşabilir.  Dil
                                                                   B)  Kant bir Alman, aydın, akıllı ve filozoftur.
            ancak doğa bilimleri ile ilgili şeyleri söyleyebilir.
                                                                      Hegel de Alman, aydın ve akıllıdır.
            Wittgenstein’ın  bu  görüşlerinden  hareketle  dil  ve  dünya   O hâlde Hegel de filozoftur.
            ilişkisini anlatan en temel ifade aşağıdakilerden hangisidir?  C)  Filozoflar düşüncesi üzerine düşünür.
                                                                      Kant bir filozoftur.
            A)  Dünyada deneysel olan her şeyi zihinsel olarak tasarlayıp
                                                                      O hâlde Kant da düşüncesi üzerine düşünür.
               aktarmamız dil ile olur.
                                                                   D)  Bütün insanlar ölümlüdür.
            B)  Düşünce dünyamızın zenginleşmesi ve yeni fikirlerin üre-
                                                                      Eflatun da insandır.
               tilebilmesi ancak dil ile olur.
                                                                      O hâlde Eflatun da ölümlüdür.
            C)  Dil içerisindeki tüm ifadeler dünyayı tasarlamamıza fayda
                                                                   E)  Fârâbî rasyonalist bir filozoftur.
               sağlar.
                                                                      Rasyonalist filozoflar akılcıdır.
            D)  Dünyayı nasıl algıladığımızı anlatmak ancak dil ile müm-
                                                                      O hâlde Fârâbî de akılcıdır.
               kündür.
            E)  Dil, dünyamızı geliştirip değiştiren en etkili araçtır.







        2.   Felsefede ileri sürülen fikirler filozoflar tarafından çeşitli şekil-
                                                               4.   Yaşamımızda anlama yetimiz olan aklı elimizden geldiğin-ce
            lerde temellendirilirler:
                                                                   mükemmel  kılmak  bizim  için  her  şeyden  faydalıdır.  Hatta
                 Kötülük yapan insan en fazla kendine zarar verir. Hiç   en büyük mutluluk bundan ibarettir. Gerçekten de mutluluk
               Örnek 1  kimse  bilerek  kendine  zarar  vermez.  Kendine  zarar   Tanrı’yı  sezgisel  olarak  bilmekten  doğan  ruh  huzurundan
                 vermek bilgisizlikten doğan bir kötülüktür. Demek ki
                                                                   başka bir şey değildir. Aklımızı mükemmel kılmak ise Tanrı’yı,
                 ‘‘Hiç kimse, bilerek kötülük yapmaz.”             onun sıfatlarını ve onun doğasının zorunluluğundan kaynak-
                 Var olan her şeyin varoluşunun bir nedeni ya da ge-  lanan eylemlerini anlamaktır. İnsan doğanın bir parçasıdır ve
                 rekçesi olmalıdır. Herhangi bir şeyin kendini üretmesi   doğa yasaları, insan doğasını kendine itaat etmeye ve he-
                 ya da kendi varoluşunun nedeni olması imkânsızdır.   men her yola başvurarak kendisiyle uyumlu olmaya zorlar.
               Örnek 2  Dolayısıyla nihai bir neden olmazsa ya sonsuz bir bi-     Spinoza’nın  Ethica  adlı  eserinden  alıntılanan  bu  parça,
                 çimde nedenleri takip etmeye devam edeceğiz ya da
                 nihayetinde, zorunlu olarak bir nedene kavuşacağız.   aşağıdaki filozofların görüşlerden hangisiyle ilişkilendi-
                                                                   rilebilir?
                 Demek ki “Var olan her şeyin varoluşunun bir nedeni
                 ya da gerekçesi olmalıdır.”                       A)  “Bilmek  güçtür,  bilmek  doğaya  egemen  olmaktır.”
                                                                      (F. Bacon)
            Verilenler bir bütün olarak değerlendirildiğinde aşağıda-
            kilerden hangisini örneklendirdiği söylenebilir?       B)  “İnsan  acılardan  kaçmalı,  mutluluğu  yakalamalıdır.”
                                                                      (Epiküros)
            A)  Felsefi soru oluşturmayı
                                                                   C)  “İnsan her şeyin ölçüsüdür.” (Protagoras)
            B)  Dil - düşünce ilişkisini
                                                                   D)  “İnsan elinde olan ile olmayanı bilmeli, doğaya uygun ya-
            C)  Argümanlarla görüş oluşturmayı
                                                                      şamalıdır.” (Epiktetos)
            D)  Doğruluk - gerçeklik ilişkisini
                                                                   E)  “İnsan  belli  koşullarda  hep  belli  şekillerde  davranır.”
            E)  Bilim - hayat ilişkisini                              (Machiavelli)




                                                                                                              33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40