Page 37 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 37

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                            Varlık Felsefesinin Konusu ve                                 ADIM
                                                    Problemleri - 1







        1.   Varlık  felsefesinde  “var  olan”  kavramıyla,  zamanda  ve   4.   Berkeley için var olmak algılanmış olmayı gerektirir fakat bu,
            mekânda var olan nesnelerin yanında, zihinde varlık bulan   bireysel insan olarak benim algımdan bağımsız bir nesnelliğin
            nesneler de kastedilmektedir.                          olmadığı anlamına gelmez. Ben şu an içinde bulunduğum oda-
                                                                   dan dışarı çıkmış olsam bile odada bıraktığım ve artık algıla-
            Buna  göre  “var  olan”  hakkında  aşağıdaki  yargılardan
                                                                   madığım masam ve kalemim var olmaya devam edecektir.
            hangisine ulaşılabilir?
            A)  Sadece olgulardan ibarettir.                       Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?

            B)  Tüm “var olan” düşünen bir zihne bağlıdır.         A)  Bilginin kaynağı bireysel algılara bağlı olsa da deney öncesi
            C)  Zihnin dışında algılanan her şeydir.                  veriler de bulunmaktadır.
            D)  İnsan bilgisinin sınırlarını aşmaktadır.           B)  Bilginin varoluşu bireysel özneden bağımsızdır ve insan
            E)  Soyut ve somut olma özelliğine sahiptir.              algısından bağımsız bir nesnellik vardır.
                                                                   C)  Var olmak insan algısına bağlı olsa da, insan algısından
                                                                      bağımsız bir gerçeklik de bulunmaktadır.
        2.   Mitolojik düşünmede, içinde bulunduğumuz şeylerin nedeni
            genellikle insansı özellikler taşıyan Tanrılardır. Bizi çevrele-  D)  Yalnızca  daha  önceden  tecrübe  edilen  bilgilerin  var
            yen  her  şey  bu  kişileşmiş  Tanrılarla  bağıntılıdır.  Sözgelimi   olduğundan emin olunabilir.
            Yunan Mitolojisinin başkarakterlerinden biri olan Zeus gök-  E)  İnsan algısı zaman zaman nesneye ilişkin tecrübesini
            yüzünde olup bitenlerin nedenidir. Bir yerde şimşek çakarsa   bireysel algıları sayesinde edinir.
            Zeus’un öfkelendiği düşünülür. Dolayısıyla olup bitenlerin ne-
            deni ile Tanrılar arasında kurulan bağlar keyfi ve gevşektir.
            Bir başka deyişle mitolojik düşünmede düşünceler arasındaki
            nedensellik ilişkileri sağlam değildir. Öyleyse mitolojik düşün-
            mede şeylerin kökenine ilişkin açıklamalarda Tanrılara baş-
            vurulurken, felsefi düşünmede dünya içinde kalınır.  5.   David Hume’a göre fenomenlerden hareketle hiçbir numenal
                                                                   gerçeklik kanıtlanamaz. Nasıl ki bir çiçek çeşitli niteliklerin bir
            Bu parçadan hareketle felsefede varlık alanındaki çeşitliliğin
            kökeninin aşağıdakilerden hangisinde arandığı söylenebilir?  toplamı ya da demetiyse, öznenin kendisi de çeşitli duyum
                                                                   ve düşüncelerin bir ardışıklığı ve dizisi olarak düşünülebilir.
            A)  İdealar dünyasında
                                                                   Bu mekânsal birliktelik ve zamansal ardışıklığa ruhsal açıdan
            B)  Metafizik alanda                                   tözsel bir zemin aramanın, birbirini biteviye izleyen fenomen-
            C)  Numenal bilgide                                    lere aşkın ve metafizik bir tinsellik ve akılsallık yüklemenin,
                                                                   hiçbir meşru zemini yoktur.
            D)  A posteriori bilgide
            E)  Duyulabilir ve algılanabilir dünyada               Bu parçanın aşağıdakilerden hangisine yönelik bir açık-
                                                                   lama içerdiği söylenebilir?
                                                                   A)  Tanrısal  iradeden  bağımsız  olduğu  düşünülebilecek
        3.   Felsefe şeyleri bize göründükleri halleriyle incelediği kadar,
            bunların  arka  planında  neler  olabileceğine  dair  genel  açık-  bir mekânik nedensellik ve düzenin gerçekliğinden söz
            lamalarla da ilgilenir. Bu anlamda felsefe, Sümerlilerden bu   edilemez.
            yana  algıların  tanzim  edilerek  transandantal  bir  bütünlüğe   B)  Varolan  duyum  ve  düşünceleri  aşan  bir  tözsel  ruh  ya
            ulaşılması sürecidir. Bilim ise gün geçtikçe uzmanlaşmakta,   da öznellik fikri, hiçbir algı deneyimi ile kanıtlamayacak
            ayrıntılarda boğulmaya devam etmektedir.
                                                                      metafizik bir iddiadır.
            Parçada anlatılan temel düşünce aşağıdakilerden hangisidir?  C)  Duyulur nesnelere ve onların birbirleriyle nedensel iliş-
                                                                      kilerine  dair  ne  doğrudan  sezgiye  ve  ne  de  mantıksal
            A)  Bilim varlığa eleştirel yaklaşırken, felsefe kesin kabuller
                                                                      çıkarıma dayalı zorunlu ve kesin bir bilgimiz yoktur.
               içermektedir.
                                                                   D)  İnsan  zihninin,  kökenlerini  duyu  verilerinde  bulan  yalın
            B)  Bilim deney ve gözleme, felsefe akıl yürütmeye dayanmaktadır.
                                                                      düşünceleri çok farklı biçimlerde bir araya getirip yeni dü-
            C)  Felsefe pratik kaygılar için, bilim teorik amaçla yapılmaktadır.
                                                                      şünceler oluşturma yeteneği oldukça gelişmiştir.
            D)  Filozoflar elde ettiği sonuçları bilim adamlarının hizmetine
               sunmaktadır.                                        E)  Tanrı düşüncesi varlık, güç gibi düşüncelerimizin ge-
                                                                      nişletilmesi  ya  da  sonsuzluk  düşüncesiyle  bir  araya
            E)  Felsefe varlığı bütüncül olarak incelerken, bilim parçala-
                                                                      getirilmesiyle oluşturulur.
               yarak ele almaktadır.



                                                                                                             37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42