Page 36 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 36
FELSEFE 1. ADIM
7. Felsefe tarihi, Antik Yunan filozoflarının her şeyden önce 10. “Var olan” denilince, yalnızca beş duyu organımızla algıla-
gelen, evrenin ilk unsurunun ne olduğunu soruşturmasıyla dıklarımız akla gelmemelidir. Atomdan galaksilere, ruhtan
başlar.Thales, bu temel ögenin “su”, Anaksimenes ise “hava” Kafdağı’na dek pek çok nesne gerçek dünyada yahut zihin-
olduğunu bildirir. Anaksimandros ise bahsi geçen temel öge- de ayrı bir varlık alanına karşılık gelmektedir.
nin hava ya da su olamayacağını, sınırı olmayan, belirlene-
Bu açıklamada varlık hakkında anlatılmak istenen temel
meyen anlamına gelen apeiron olması gerektiğini savunur.
düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
Diğer taraftan ise Herakleitos ile Pisagorcuların doğayı sa-
yısal yolla ussallaştırma yöntemi ortaya çıkar. Bu yöntem, A) Olgusaldır.
Empedokles’in sevgi-nefret savaşının yönettiği “temel ele-
B) Fenomendir.
mentleri” ve Demokritos’un öncesiz-sonrasız “atomlarıyla”
belirgin bir hâle gelir. C) Maddedir.
D) Hem gerçek hem ideadır.
Bu parçada aşağıdaki felsefî sorulardan hangisine bir ce-
vap aranmaktadır? E) Hem değişen hem değişmeyendir.
A) Evrenin bir amacı var mıdır?
B) Varlığın niceliği nedir?
C) Varlığın arkhesi nedir?
D) Varlık nedir?
E) Varlık var mıdır, yok mudur? 11. Felsefenin ele aldığı “varlık” kavramı ile bilimin kullandığı
“varlık” kavramı aynı anlama gelmez. Felsefe için varlık, her
şeyden önce bir şüphe konusudur. Oysa bilim için varlık, gün-
8. Hobbes’a göre her varlık cisimdir ve cisimdeki her olay bir delik yaşam dilinin ifade ettiği her bir somut nesneden başka
harekettir. Ruh da bir cisim olduğuna göre algılarımızın, duy- bir şey değildir.
gularımızın ve düşüncelerimizin temelinde maddi hareketler
Buna göre bilimin varlığa yaklaşımı için aşağıdakilerden
vardır.
hangisi söylenebilir?
Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi Hobbes’un varlık
A) Varlığın nasıl olması gerektiğini araştırır.
görüşüyle bağdaşmaz?
B) Yeni varlık türleri tasarlar.
A) Ruhsal ve cisimsel varlıklar mekanik hareket kanun-
C) Varlığı maddi olarak görür ve inceler.
larına bağlıdır.
D) Varlıkları düşünsel ve gerçek olarak sınıflar.
B) Var olan, duyusal yoldan algılanabilendir.
E) Varlıkları değerli ve değersiz olarak ayırır.
C) Cisimler var olanların temelini oluşturur.
D) Ruhsal olayların temelinde madde bulunur.
E) Var olan her şeyin özü ruhtur.
9. Evrendeki varlıkların bir meyve ağacından farkı yoktur. Bir 12. I. Gerçekten bir şeyler var mı?
çekirdek olarak toprağa ekilen kayısıyı düşünün. Her geçen
II. Varlık kaç tarzdadır?
gün bu çekirdek ağaç olarak büyüyor, boy atıyor ve meyve
veriyor günü gelince verdiği meyvelerin çekirdekleri sayesin- III. Varlığın ana maddesi nedir?
de tekrar var olmaya devam ediyor. Evrendeki her şey böyle- IV. Gerçek varlık nedir?
dir. Her şey yeniden var olmak üzere programlanmıştır.
V. Dünyanın şekli ve hareketleri nasıldır?
Whitehead’ın bu düşünceleri varlığın ne olduğu ile ilgili
Verilen sorulardan hangisi veya hangileri felsefenin var-
olarak aşağıdaki hangi görüşü ifade etmektedir?
lıkla ilgili temel sorularından değildir?
A) Düşünce
A) Yalnız I
B) Oluş
B) Yalnız II
C) Yokluk C) Yalnız V
D) Mutlak ruh D) I ve II
E) Madde
E) III ve V
36