Page 36 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 36

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        5.   Paul Graham geliştirmiş olduğu “Anlaşmazlıklar Hiyerarşisi”   8.   Felsefe bizi, hayatımızı, içinde yaşadığımız dünyayı içten il-
            ile bir tartışmada yaşanan anlaşmazlıklara çözüm bulmaya   gilendiren bir bilgidir. Felsefe dışındaki disiplinler de dünyayı,
            yönelik bir yol önermiştir.                            hayatı bir yönüyle ele almaktadırlar ancak felsefe hayatla il-
                                                                   gili, insanla ilgili her kavramı ele alıp inceleyebilen tek disip-
            Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  karşı  bir  argümanı
            daha sağlam bir gerekçe ile karşılar?                  lindir. Kavramları ele alırken felsefe, derinliğine ne’lik üzerine
                                                                   incelemeler yapar ve böylece kavramların özüne nüfuz eder.
            A)  İddiaya karşı bir kanıt sunmadan sadece karşı çıkmak
                                                                   Bu parça için aşağıdaki başlıklardan hangisi uygundur?
            B)  Söylenenden ziyade üsluba karşı çıkmak
            C)  Tartışma  konusunu  değil  de  iddiayı  ortaya  atan  kişiyi   A)  Felsefe dil ilişkisi
               eleştirmek
                                                                   B)  Kavramlara felsefe ile bakmak
            D)  Herhangi bir kanıt sunmadan doğrudan kişiyi hedef almak
                                                                   C)  Felsefe dışındaki disiplinlerin hayata bakışı
            E)  Argümanın dayandığı ana fikri bulup onu çürütmek
                                                                   D)  Varlık yaşam ilişkisi
                                                                   E)  Evrenin düzeni ve yaşam
        6.   Doğruluk,  bilginin  nesnesine  uygunluğudur.  Nesne  so-
            yut  yada  somut  olabilir.  Uygunsa  doğru,  değilse  yanlıştır.
            Gerçeklik ise bir tür var olma-olmama durumudur. “Kar be-
            yazdır.” önermesinin doğruluğu, yağan karın gerçekte beyaz
            olup olmadığına bakmaktan geçer.

            Bu  parçaya  göre  doğruluğu  gerçeklikten  ayıran  temel
            fark aşağıdakilerden hangisidir?

            A)  Farklı kaynaklardan edinilmesi
            B)  Yöntemli olarak edinilmiş olması
            C)  Dış dünyada gözlenebilir olması
            D)  Bilginin nesnesine uygun olup olmadığı
            E)  Nesnel ve denetlenebilir olması
                                                               9.   İnsanın  kendisi  ve  çevresi  hakkındaki  farkındalığı  bir  bilinç
                                                                   hâlidir. İnsanın kendisi hakkındaki bilinçlilik hâli ise öz bilinç-
        7.   İnsanın temel hedeflerinin başında varlığını anlamlandırmak   tir. Öz bilinç insanın kendi üzerine düşünme, kendinin farkın-
            gelir. İlkel dönemden itibaren karşımıza çıkan mitler, efsane-  da olma ve bunun üzerine bir arayış içinde olma durumudur.
            ler, felsefi görüşler ve dinler insanın anlam arama ve hakikate   Bilinç ve öz bilinç bilginin ortaya çıkmasında önemli bir yere
            ulaşma çabasının bir sonucudur. İslam felsefesindeki genel   sahiptir. Çünkü insan hem kendini hem de çevresindeki doğal
            görüşe göre, insanın varlığı anlamlandırma çabası iki şekilde   ve  toplumsal  dünyayı  tanıdıkça  bilgi  sahibi  olur.  Bu  bilgiler
            olur. Hakikate ulaşan iki ana yol, vahiy ve akıldır. Nasıl olur   arasında  kurduğu  ilişkiler,  yeni  bilgilerin  oluşmasını  sağlar.
            da tarihin bazı dönemlerinde hakikate götüren akıl ve vahiy   Bu sayede insan yaşadığı dünyada bir yabancı gibi kalma-
            karşı karşıya gelir. Örnek verecek olursak; skolastik dönem-
            de din aklı geri plana iterek tek hakikat olduğunu savunur.   yarak  kendinin  ve  evrenin  farkına  varır.  Felsefi  düşünce-
            Modern felsefe döneminde ise akıl ön plana çıkarılarak din   ye giden ilk yol böylelikle başlamış olur. İnsanın kendisiyle
            büyük oranda reddedilir.                               yüzleşmesi  “Ben  kimim?”,  evrenle  yüzleşmesi  “Evren  nasıl
                                                                   oluşmuştur?”, hayatla yüzleşmesi ise “Hayatın anlamı nedir?”
            Bu parçadan hareketle;                                 sorularını sormasını sağlamıştır.

             I. Gerçeğe ulaşmanın birden farklı yolu vardır.
                                                                   Bu parçadan hareketle aşağıda verilen felsefe tanımların-
             II.  İnsan evrendeki varlığını sorgulamıştır.         dan hangisi “öz bilinç” ile ilgilidir?
            III. Düşünce tarihinde uzlaşılar olduğu gibi karşıtlıklar da söz   A)  “Felsefe, ilkeler ya da ilk nedenler bilimidir.” (Aristoteles)
               konusu olmuştur.
                                                                   B)  “Felsefe, kurallar koymak değil, ortak aklın özel yargıları-
            IV. İnsan varlığını anlamlandırmada aklı her zaman ön plan-  nı çözmektir.” (I. Kant)
               da tutmuştur.
                                                                   C)  “Felsefe doğruyu bulma yolunda, düşünsel bir çalışma-
            V. Düşünce  tarihinde  yeni  düşünceler  önceki  düşüncelerin
               devamı niteliğindedir.                                 dır.” (Platon)
                                                                   D)  “Felsefe mutlu bir yaşam sağlamak için tutarlı eylemsel
            yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
                                                                      bir sistemdir.” (Epiküros)
            A) Yalnız III       B) I ve III      C) I, II ve III
                                                                   E)  “Felsefe,  insanın,  bütün  var  olanların  hakikatini  bilerek
                      D) I, II ve V     E) I, IV ve V                 yetkinleşmesidir.” (İbn Sinâ)




         34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41