Page 36 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 36

FELSEFE                                                                                      1. ADIM




        7.   Felsefe  tarihi,  Antik  Yunan  filozoflarının  her  şeyden  önce   10.  “Var olan” denilince, yalnızca beş duyu organımızla algıla-
            gelen,  evrenin  ilk  unsurunun  ne  olduğunu  soruşturmasıyla   dıklarımız  akla  gelmemelidir.  Atomdan  galaksilere,  ruhtan
            başlar.Thales, bu temel ögenin “su”, Anaksimenes ise “hava”   Kafdağı’na dek pek çok nesne gerçek dünyada yahut zihin-
            olduğunu bildirir. Anaksimandros ise bahsi geçen temel öge-  de ayrı bir varlık alanına karşılık gelmektedir.
            nin hava ya da su olamayacağını, sınırı olmayan, belirlene-
                                                                   Bu açıklamada varlık hakkında anlatılmak istenen temel
            meyen anlamına gelen apeiron olması gerektiğini savunur.
                                                                   düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
            Diğer taraftan ise Herakleitos ile Pisagorcuların doğayı sa-
            yısal  yolla  ussallaştırma  yöntemi  ortaya  çıkar.  Bu  yöntem,   A)  Olgusaldır.
            Empedokles’in  sevgi-nefret  savaşının  yönettiği  “temel  ele-
                                                                   B)  Fenomendir.
            mentleri”  ve  Demokritos’un  öncesiz-sonrasız  “atomlarıyla”
            belirgin bir hâle gelir.                               C)  Maddedir.
                                                                   D)  Hem gerçek hem ideadır.
            Bu parçada aşağıdaki felsefî sorulardan hangisine bir ce-
            vap aranmaktadır?                                      E)  Hem değişen hem değişmeyendir.
            A)  Evrenin bir amacı var mıdır?

            B)  Varlığın niceliği nedir?
            C)  Varlığın arkhesi nedir?
            D)  Varlık nedir?
            E)  Varlık var mıdır, yok mudur?                   11.   Felsefenin  ele  aldığı  “varlık”  kavramı  ile  bilimin  kullandığı
                                                                   “varlık” kavramı aynı anlama gelmez. Felsefe için varlık, her
                                                                   şeyden önce bir şüphe konusudur. Oysa bilim için varlık, gün-
        8.   Hobbes’a göre her varlık cisimdir ve cisimdeki her olay bir   delik yaşam dilinin ifade ettiği her bir somut nesneden başka
            harekettir. Ruh da bir cisim olduğuna göre algılarımızın, duy-  bir şey değildir.
            gularımızın ve düşüncelerimizin temelinde maddi hareketler
                                                                   Buna göre bilimin varlığa yaklaşımı için aşağıdakilerden
            vardır.
                                                                   hangisi söylenebilir?
            Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi Hobbes’un varlık
                                                                   A)  Varlığın nasıl olması gerektiğini araştırır.
            görüşüyle bağdaşmaz?
                                                                   B)  Yeni varlık türleri tasarlar.
            A)  Ruhsal ve cisimsel varlıklar mekanik hareket kanun-
                                                                   C)  Varlığı maddi olarak görür ve inceler.
               larına bağlıdır.
                                                                   D)  Varlıkları düşünsel ve gerçek olarak sınıflar.
            B)  Var olan, duyusal yoldan algılanabilendir.
                                                                   E)  Varlıkları değerli ve değersiz olarak ayırır.
            C)  Cisimler var olanların temelini oluşturur.
            D)  Ruhsal olayların temelinde madde bulunur.
            E)  Var olan her şeyin özü ruhtur.



        9.   Evrendeki  varlıkların  bir  meyve  ağacından  farkı  yoktur.  Bir   12.   I.  Gerçekten bir şeyler var mı?
            çekirdek olarak toprağa ekilen kayısıyı düşünün. Her geçen
                                                                    II.  Varlık kaç tarzdadır?
            gün bu çekirdek ağaç olarak büyüyor, boy atıyor ve meyve
            veriyor günü gelince verdiği meyvelerin çekirdekleri sayesin-     III.  Varlığın ana maddesi nedir?
            de tekrar var olmaya devam ediyor. Evrendeki her şey böyle-     IV.  Gerçek varlık nedir?
            dir. Her şey yeniden var olmak üzere programlanmıştır.
                                                                    V.  Dünyanın şekli ve hareketleri nasıldır?
            Whitehead’ın bu düşünceleri varlığın ne olduğu ile ilgili
                                                                   Verilen sorulardan hangisi veya hangileri felsefenin var-
            olarak aşağıdaki hangi görüşü ifade etmektedir?
                                                                   lıkla ilgili temel sorularından değildir?
            A)  Düşünce
                                                                   A)  Yalnız I
            B)  Oluş
                                                                   B)  Yalnız II
            C)  Yokluk                                             C)  Yalnız V

            D)  Mutlak ruh                                         D)  I ve II
            E)  Madde
                                                                   E)  III ve V




        36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41