Page 40 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 40
FELSEFE 2. ADIM
6. Bilimler ele aldıkları nesnenin nasıl, ne şekilde var olduğuyla 9. Descartes’a göre ruhun öz niteliği düşünmedir. Maddenin te-
ilgilenmez. Bilimler için herhangi bir şeyin var olup olmama- mel niteliği yer kaplamadır. Ruh ile madde birbirinden özce
sının dışında, kendi başına bir varlık olması sorunu yoktur, farklı olan ve birbiriyle uzlaşamayan iki cevherdir.
yani bilimler varlığın kendisini sorun edinmezler. Bu bir felse-
Buna göre Descartes’ın düalizmi ile ilgili aşağıdaki yargı-
fe sorunudur. Felsefe varlığı kendisine konu edinerek “varlık
lardan hangisine ulaşılabilir?
nedir?” diye sorar.
A) Maddenin öz niteliği düşüncedir.
Buna göre felsefe ve bilimin varlığa yaklaşımlarındaki
farklılık için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? B) Ruh-madde aynı niteliklere sahiptir.
C) Asıl varlık ruhtur.
A) Felsefe varlığın kendisini sorun edinir.
D) Maddenin varlığı ruha bağlıdır.
B) Bilim, deney ve gözlem konusu olan varlık alanıyla ilgilenir.
E) Varlığın ruh ve madde olarak ayrı iki yönü vardır.
C) Bilim olgusal alanla sınırlandırılmış bir etkinliktir.
D) Bilim varlığın var olduğu konusunda bir ön kabule dayanır.
E) Felsefe varlığı parçalara ayırarak ele alır.
7. Değişme, hem var olma ve yok olma hem de zamana ve
mekâna bağlı olarak içerik ve biçim bakımından farklılaşma
anlamına gelir. Gerçekten var olan her şey, kesintisiz bir de- 10. D. Hume’a göre yan yana gördüğümüz nesnelerden her biri
ğişme halindedir. Ve mademki her şey değişmektedir öyley- bir diğerini düşünmeye iter.
se değişme her şeydir.
Bu açıklamada ifade edilen ilke aşağıdakilerden hangisidir?
Bu yaklaşıma göre varlık aşağıdaki kavramlardan hangisi
ile ifade edilebilir? A) Özdeşlik
B) Bitişiklik
A) Düşünce
C) Çelişmezlik
B) Madde
D) Deneyimsellik
C) Oluş
E) Yeter-sebep
D) İdea
E) Fenomen
8. • Ben nasıl var oldum?
• Başlangıçta ne vardı?
• Evrende gayelilik var mıdır?
• Beni çevreleyen çeşitliliğin kaynağı nedir?
11. Bir felsefe öğretmeni, derse başlamadan önce kürsüde bu-
• Çeşitlilik nasıl oluştu?
lunan sandalyeyi eline alıp öğrencilere, “Bu sandalyenin var
• Görünenlerin arkasında görünmeyen bir düzen var mı? olduğunu kim kanıtlayacak?” diye sorar. Bunun üzerine öğ-
rencilerden biri öğretmenine şöyle bir soru yöneltir: ‘‘Hangi
• Bu karmaşık ve dağınık görünen evren daha yalın öğelere
sandalyenin?’’
indirgenebilir mi?
Bu parçaya göre felsefenin varlığa bakış açısı aşağıdaki-
Verilen sorular aşağıdakilerden hangisine örnektir?
lerden hangisidir?
A) Metafiziğin varlıkla ilgili sorularına
A) Varlığı tarzlara ayırması
B) Aksiyolojinin etik ile ilgili sorularına
B) Varlıktan şüphe etmesi
C) Epistemolojinin bilginin değeri ile ilgili sorularına
C) Olgusal varlık alanını sorgulaması
D) Sanatın güzelin ne olduğu ile ilgili sorularına
D) Varlığın var olduğunu kabul etmesi
E) Ontolojinin varlığın mahiyeti ile ilgili sorularına
E) Görünen nesneler üzerinde araştırma yapması
38