Page 41 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 41

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                            Varlık Felsefesinin Konusu ve                                 ADIM
                                                     Problemleri-1







        2019 TYT                                               2018 TYT

        1.   La Mettrie’ye göre insanlar ve hayvanlar yaylar kümesinden   3.   İnsanın özüne ilişkin herhangi bir tanım varsa bu tanım tözsel
            oluşan birer makineydi. Ancak insan, hayvana göre daha kar-  değil işlevsel bir tanım olarak anlaşılmalıdır. İnsanı, ne meta-
            maşık bir makineydi ve aralarında eğer bir fark varsa bu fark   fiziksel özünü oluşturan bir ilkeyle ne de deneysel gözlemle
            yayların  yerleriyle  ilgili  olabilirdi.  Dolayısıyla  La  Mettrie  için   araştırılabilecek  herhangi  bir  doğal  yeti  veya  içgüdü  aracı-
            ruh da tüm makinenin ana yayı gibi ele alabileceğimiz bir ha-  lığıyla  tanımlayabiliriz.  İnsanın  ayırıcı  niteliği  metafiziksel
            reket ilkesi veya bedenin duyarlı bir maddi kısmından ibaretti.   doğası değil yaptığı iştir. Yapılan bu işler, insanlık halkasını
            Bu sistemin diğer tüm kısımları da sadece beynin bir çeşit   tanımlayıp belirler. Dil, söylence, din, sanat, bilim ve tarih gibi
            işleviydi.                                             edimler bu halkanın ögeleri ve çeşitli dilimleridir. Bu edimler
                                                                   soyutlanmış rastgele yaratılar değil daha çok işlevsel olan or-
            La Mettrie’nin bu görüşlerinden aşağıdaki yargıların han-
                                                                   tak bir bağ vasıtasıyla ortaya çıkmış unsurlardır.
            gisine ulaşılabilir?
                                                                   Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            A)  Beden ile ruh insan varoluşunun farklı görünümleridir.
                                                                   A)  İnsanın neliği sorusu onun somut üretimlerine bakılarak
            B)  Ruh, tek gerçeklik olan maddeye indirgenerek açıklanabilir.
                                                                      cevaplandırılabilir.
            C)  Hayvanlardan farklı olarak insanın özü, ölümsüz ruhudur.
                                                                   B)  İnsanı  farklı  kılan,  aklı  sayesinde  fizikötesi  bir  varoluşa
            D)  İnsan, farklı niteliklere sahip iki tözden; madde ve ruhtan
                                                                      sahip olmasıdır.
               oluşur.
                                                                   C)  Bilimsel  bir  yöntemle  insanın  varlığının  anlamı  ortaya
            E)  Bedeni harekete geçiren ruh, tinsel yaşam ilkesidir.
                                                                      konabilir.
                                                                   D)  Erdemli davranış, insanın doğasına uygun olanı yapmasıdır.
                                                                   E)  İnsan doğası, karmaşık yapısı dolayısıyla tanımlanamaz.











                                                               4.   20. yüzyıl insanlık için Dünya Savaşları gibi büyük acıları be-
                                                                   raberinde getirmiştir. Kendini bu süreçte yalnız, köklerinden
                                                                   kopmuş,  temelini  yitirmiş,  geçmişe,  tarihe  güvenini  kaybet-
        2018 TYT
                                                                   miş, topluma yabancılaşmış, mutsuz, huzursuz insan varlığı-
        2.   Beynin fotoğrafı, zihnin veya bilincin fotoğrafı değildir. Fiziksel   nın ortaya çıktığı bir dönemdir. Bu dönemde insandaki anlam
            bir şey olmadığı için zihnin bir fotoğrafı olamaz. Bu yüzden   arayışı  bazı  felsefi  ekollerin  de  doğuşuna  sahne  olmuştur.
            büyük olasılıkla kaynağı zihin olduğu için bir inancın, düşün-  Bunlardan en önemlisi “insanın önceden belirlenmiş bir özü
            cenin, algının, imgelemin, arzunun ve duygunun fotoğrafını   olmadığını, onun dünyaya yüce bir varlık tarafından tasarla-
            da çekemeyiz. Çünkü zihin ve beden birbirinden farklı iki töz-  nıp belirlenmiş bir özle gelmediği için kendi özünü, özgür se-
            dür. Düşünmemizi sağlayan beynimiz değil zihnimizdir.  çimleriyle sonradan yarattığını, kısaca varoluşun özden önce
                                                                   geldiğini” savunan düşüncedir.
            Bu  parçadaki  görüşler  aşağıdaki  varlık  anlayışlarından
            hangisiyle açıklanır?                                  Parçada hakkında açıklama yapılan felsefî görüş aşağı-
                                                                   dakilerden hangisidir?
                A)  Herakleitos’un oluşu esas alan anlayışı
                                                                   A)  Pragmatizm
                B)  Descartes’ın düalist anlayışı
                                                                   B)  Postmodernizm
                C)  Husserl’in fenomenolojik anlayış               C)  Fenomenoloji

                D)  Hegel’in idealist anlayışı                     D)  Egzistansiyalizm
                                                                   E)  Yeni ontoloji
                E)  La Mettrie’nin maddeci anlayışı



                                                                                                              39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46