Page 38 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 38

FELSEFE                                                                                      1. ADIM




        7.   Eski kültürlerin doğa anlayışlarından ilk kopuş, Antik Yunan   10.  “Var olan” denilince, yalnızca beş duyu organımızla algıla-
            filozoflarının  her  şeyden  önce  gelen,  evrenin  ilk  unsuru-  dıklarımız  akla  gelmemelidir.  Atomdan  galaksilere,  ruhtan
            nun  ne  olduğunu  soruşturmasıyla  başlar.  Thales,  bu  te-  Kafdağı’na dek pek çok nesne gerçek dünyada yahut zihin-
            mel  ögenin  “su”,  Anaksimenes ise  “hava”  olduğunu bildirir.   de ayrı bir varlık alanına karşılık gelmektedir.
            Anaksimandros  ise  bahsi  geçen  temel  ögenin  hava  ya  da
                                                                   Bu açıklamada varlık hakkında anlatılmak istenen temel
            su olamayacağını; sınırı olmayan, belirlenemeyen anlamına
                                                                   düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
            gelen apeiron olması gerektiğini savunur. Diğer taraftan ise
            Pisagorcuların doğayı sayısal yolla ussallaştırma yöntemi or-  A)  Olgusaldır.
            taya çıkar. Bu yöntem, Empedokles’in sevgi-nefret savaşının
                                                                   B)  Fenomendir.
            yönettiği “temel elementleri” ve Demokritos’un öncesiz-son-
            rasız “atom”larıyla belirgin bir hâle gelir.           C)  Maddedir.
                                                                   D)  Hem gerçek hem ideadır.
            Bu parçada aşağıdaki felsefî sorulardan hangisine bir ce-
            vap aranmaktadır?                                      E)  Hem değişen hem değişmeyendir.
            A)  Evrenin bir amacı var mıdır?

            B)  Varlığın niceliği nedir?
            C)  Varlığın arkhesi nedir?
            D)  Varlık nedir?
            E)  Varlık var mıdır, yok mudur?                   11.   Felsefenin  ele  aldığı  “varlık”  kavramı  ile  bilimin  kullandığı
                                                                   “varlık” kavramı aynı anlama gelmez. Felsefe için varlık, her
                                                                   şeyden önce bir şüphe konusudur. Oysa bilim için varlık, gün-
        8.   T. Hobbes’a göre her varlık cisimdir ve cisimdeki her olay bir   delik yaşam dilinin ifade ettiği her bir somut nesneden başka
            harekettir. Ruh da bir cisim olduğuna göre algılarımızın, duy-  bir şey değildir.
            gularımızın ve düşüncelerimizin temelinde maddi hareketler
                                                                   Buna göre bilimin varlığa yaklaşımı için aşağıdakilerden
            vardır.
                                                                   hangisi söylenebilir?
            Buna  göre  aşağıdaki  ifadelerden  hangisi  T.  Hobbes’un
                                                                   A)  Varlığın nasıl olması gerektiğini araştırır.
            varlık görüşüyle bağdaşmaz?
                                                                   B)  Yeni varlık türleri tasarlar.
            A)  Ruhsal ve cisimsel varlıklar mekanik hareket kanunlarına
                                                                   C)  Varlığı maddi olarak görür ve inceler.
               bağlıdır.
                                                                   D)  Varlıkları düşünsel ve gerçek olarak sınıflar.
            B)  Var olan, duyusal yoldan algılanabilendir.
                                                                   E)  Varlıkları değerli ve değersiz olarak ayırır.
            C)  Cisimler var olanların temelini oluşturur.
            D)  Ruhsal olayların temelinde madde bulunur.
            E)  Var olan her şeyin özü ruhtur.



        9.   Evrendeki  varlıkların  bir  meyve  ağacından  farkı  yoktur.  Bir
                                                               12.   I.  Gerçekten bir şeyler var mı?
            çekirdek olarak toprağa ekilen kayısıyı düşünün. Her geçen
            gün bu çekirdek ağaç olarak büyüyor, boy atıyor ve meyve      II.  Varlık kaç tarzdadır?
            veriyor günü gelince verdiği meyvelerin çekirdekleri sayesin-     III.  Varlığın ana maddesi nedir?
            de tekrar var olmaya devam ediyor. Evrendeki her şey böyle-
                                                                   IV.  Gerçek varlık nedir?
            dir. Her şey yeniden var olmak üzere programlanmıştır.
                                                                    V.  Dünyanın şekli ve hareketleri nasıldır?
            A. N. Whitehead’ın bu düşünceleri varlığın ne olduğu ile
                                                                   Verilen sorulardan hangisi veya hangileri felsefenin var-
            ilgili olarak aşağıdaki hangi görüşü ifade etmektedir?
                                                                   lıkla ilgili temel sorularından değildir?
            A)  Düşünce
                                                                   A)  Yalnız I
            B)  Oluş
                                                                   B)  Yalnız II
            C)  Yokluk
                                                                   C)  Yalnız V
            D)  Mutlak ruh
                                                                   D)  I ve II
            E)  Madde
                                                                   E)  III ve V





         36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43