Page 43 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 43

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                            Varlık Felsefesinin Konusu ve                                 ADIM
                                                    Problemleri - 2







        1.   •   Gerçek varlık, evrende somut bir gerçekliğe sahip olan   4.   Parmenides’e  göre  varlık  sonsuz  sürekliliktedir.  Bu  yüzden
            nesne ve olaylardır.                                   de bölünebilir değildir. Çünkü hiçbir parçası yoktur ve tümüy-
                                                                   le farksızlık içindedir. Başka bir deyişle, kendisiyle hemhâldir:
            •   İdeal varlık, kaynağını insan düşüncesinden alan uzay ve
                                                                   Ne şurası daha fazla, ne burası daha azdır. Varlık âdeta ek-
            zaman dışı şeydir.
                                                                   siksiz tümlüktür, varlık hep varlığa yanaşıktır. Bu yüzden de
                                                                   başlangıçsız ve bitimsizdir. Varlık asla değişmez.
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi ideal varlığa örnektir?
            A)  Zümrüdüanka kuşu                                   Buna göre Parmenides’in varlık ile ilgili görüşü aşağıda-
            B)  Nemrut Dağı                                        kilerden hangisidir?
            C)  İskenderiye Feneri                                                A)  Varlık birdir ve kendisiyle özdeştir.
            D)  Pekin ördeği
                                                                   B)  Varlık hiçliktir.
            E)  Deniz börülcesi
                                                                   C)  Var olmak, algılanmış olmaktır.
                                                                   D)  Varoluş, özden önce gelir.
        2.   Heidegger’e göre felsefe, kendisini ilkin bir “soru”da ortaya   E)  Varlık, insanın ona ilişkin doğru bir kavrayışından ibarettir.
            koyar. Bu ilk soru varlığın ne olduğu hakkındadır. Varlık anla-
            yışındaki değişim göz önünde bulundurulduğu sürece felsefe
            tarihinin gerçekte bir sorunlar tarihi olduğunu anlarız. Bu ta-
            rih,  “Varlık  ideadır,  maddedir,  fenomendir.”  gibi  yakıştırma-
            larla doludur. “Varlık” bu anlamda felsefenin ilk konusu, fel-
            sefeye felsefe olarak tarihini kazandıran temel kavramdır. En   5.   Evrenin  işleyişi  makine  gibidir,  hiçbir  sapmaya  izin  vermez.
            derinlikli sorgulamasını Platon, Aristoteles ve Hegel’de bulan
                                                                   Bütün gücü determinist yapısından kaynaklanır. Evrende neler
            ve tüm Batı felsefesi tarihi boyunca ön yargılarla düşünülen
                                                                   nasıl var olabiliyorsa öyle olur ve oluş süreçleri asla değişmez.
            “varlık  sorusu”  maalesef  unutulmuştur.  Felsefeyi  başlatan
            “varlık sorusu” tekrar sorulmalıdır.                   Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            Bu  parçadan  hareketle  Heidegger’in  varlık  hakkındaki   A)  Evrende her şeyin bir amacı vardır.
            eleştirisinin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
                                                                   B)  Evrenin oluş yapısı değiştirilemez.
            A)  Varlık hakkında değişik görüşler ortaya konmuştur.   C)  Evrende özgürlükten söz edilemez.

            B)  Felsefe tarihi, varlık hakkında söylenmiş ön yargılarla doludur.   D)  Her şey neden sonuç ilişkisine bağlıdır.
            C)  Varlık sorusu önemsiz hale gelmiştir.              E)  Evrende değişmeyen bir düzen yapısı vardır.
            D)  Felsefenin ilk konusu varlıktır.

            E)  “Varlık nedir?” sorusu sürekli tartışılmıştır.

                                                               6.   “Her varlık belli bir amaca doğru hareket etmektedir.” savı ne
        3.   Thales: Tüm var olanların özü sudur. Su, kendisi değişme-  kadar da haklı bir yargı değil mi? Her çocuk büyüyüp bir yetiş-
            yen ama tüm değişimlerin sebebi olan bir arkhedir.
                                                                   kin olma amacı taşımaktadır. İnsan dışında, diğer varlıklarda
            Herakleitos: Tüm var olanların özü ateştir. Çünkü ateş hem   da buna benzer bir durum söz konusudur. Örneğin bir meşe
            değişmekte hem de var olanları değiştirmektedir.       palamudu, meşe ağacı olma amacını içinde taşır yani amacı
                                                                   haline gelebilme potansiyeline sahiptir.
            Parmenides: Varlık birdir ve değişmez. Değişim bir çelişkidir.
            Bu üç filozofun ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?     Metindeki fikirlere sahip bir kişinin aşağıdakilerden han-
                                                                   gisini “değişme” olarak ifade etmesi beklenir?
            A)  Mitolojiden hareketle açıklamalar yapmaları
                                                                   A)  Varlığın bilinci dışında gerçekleşen bir durumdur.
            B)  Varlığın  temeline  birbirine  indirgenemeyen  iki  ayrı  töz
               önermeleri                                          B)  Varlığın özünün bilinmemesi gerçeğidir.
            C)  Evrenin varoluşuna yönelik açıklamalar yapmaları   C)  Potansiyel olanın gerçekleşmesi hâlidir.
            D)  Varlığın var olup olmadığını ele almaları          D)  Bilgisel durumlar için var olan bir gerçekliktir.
            E)  Varlıktaki değişme fikrine yönelik görüşler öne sürmeleri
                                                                   E)  Varlığın özgürlüğünün somut alana taşınmasıdır.



                                                                                                             43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48