Page 48 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 48

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        7.   Aydınlanma, insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin   9.   Tin, ilk başta kendiyle özdeş ve kendisi için varlıktır. Tin, bu
            olmama durumundan kurtulmasıdır. İnsanoğlu Orta Çağ bo-  aşamada kendini tanımamaktadır. Kendini tanıyabilmesi için
            yunca  akıl  anahtarlarının  tek  sahibi  konumundaki  kilisenin   kendi olmayanda kendini görmelidir. Kendi olmayan karşıtı-
            varlık  anlayışını  sorgulamaksızın  kabul  etmek  yerine,  artık
            aklının  anahtarını  eline  alarak  kullanma  cesaretini  göster-  dır. Tinin karşıtı doğadır. Doğaya ve evren olmaya dönüşen
            miştir. Fakat aşırı mekanik ve aklı kutsayan yeni yaklaşımlar   tin burada kendini yitirmiştir. Yitirileni çekip koparmak yeni bir
            nedeniyle  bu  kez  de,  insanın  duygu  varlığı  olduğu  gerçeği   dönüşümü gerektirir. Amacı kendini tanımak olan tin, doğayı
            yadsınmaya başlamıştır. Romantizm bu nedenle 18. yüzyılda   yeni bir dönüşüme zorlar. Tin ve doğa uzlaşır. Sentezlenen
            bilim ve aklın karşısına duygu ve sanatı koyarak, yaratıcılıkta   yeni durum, tin ve doğanın mükemmel uyumu olan insandır.
            özgürlük ve coşkunluğu öne çıkarmıştır.
                                                                   İnsanlık tarihi, tinin kendini bulup tanımasının zeminidir.
            Parçadan  yola  çıkılarak  aşağıdakilerden  hangisine
            ulaşılamaz?                                            Buna göre Hegel’in varlık anlayışının temelinde aşağıda-
            A)  Aydınlanma öncesi dönemde dini ve geleneksel düşün-  ki görüşlerden hangisi yer almaktadır?
               celer ağır basmaktadır.
                                                                   A)  Varlık diyalektik olarak kendini oluşturur.
            B)  Romantizm aklı kutsayan düşünceler yerine insani duy-
               guları öne çıkarmıştır.                             B)  Varlık ancak duyusaldır.
            C)  Varlığa dair düşünceleri belirleyen kriterler zaman içinde  C)  Varlık hem ruh hem maddedir.
            değişim göstermiştir.                                  D)  Varlık maddedir.
            D)  Varlığa bakış ölçütleri zamanla değişse de, dini ve gele-  E)  Varlık birden fazla yapıdadır.
               neksel düşünce her zaman hakim olmuştur.
            E)  Aydınlanma  dogmatik  düşünceler  yerine,  otorite  olarak
               akıl ve bilimi seçmiştir.                       10.  Epikharmos’a göre geçmişte borç almış olan şimdi borçlu 8.
                                                                   değildir. Geceden sabah yemeğine çağrılmış biri bugün da-
                                                                   vetsiz gelir yemeğe çünkü çağıran ve çağrılan, aynı adamlar
        8.   Sokrates: Söylesene sevgili Sebes, az önce gösterdik ki göz-     değildir artık, başka birer adam olmuşlardır. Ölümlü bir nesne
             le görülebilen şeyler vardır; görülemeyen şeyler vardır. Güzel
             gibi, doğru gibi, aziz gibi hep kutsal ve sade şeyler. Peki ya   iki kez aynı hâlde bulunamaz çünkü fark edilmez. Anlık bir
             ruh, onu görülebilenler arasında mı sayacağız, görülemeyenler   değişmeyle bir dağılır, bir toplanır, bir gider, bir gelir. Öyle ki
             arasında mı?                                          doğmaya başlayan şey hiçbir zaman tam bir varlığa erişemez
             Sebes: Elbette görülemeyenler arasında Sokrates!
             Sokrates: Peki sana göre bu görülemeyen şeyler kendi zıtlarını   çünkü bu doğuş zaten hiç bitmez. Bir sona varır gibi durmaz,
             kabul ederler mi? Mutlak güzellik ile çirkinlik aynı yerde buluna-  tohum hâlinden başka hâllere, bir o yana, bir bu yana doğru
             bilir mi? Sıcağın bulunduğu yerde soğuk var mıdır?    hep değişir durur.
             Sebes: Hiçbir şekilde Sokrates!
             Sokrates: Yani öyleki, soğuk ortaya çıktığında sıcak çekip gi-     Bu parçada savunulan düşünce “Varlık nedir?” sorusuna
             der, çirkin geldiğinde güzellik başka yerdedir değil mi?
                                                                   verilen aşağıdaki yanıtların hangisini desteklemektedir?
             Sebes: Bundan daha iyi ifade edilemezdi.
             Sokrates: Şuna da yanıt ver, bedene hayat veren nedir?  A) Oluştur
             Sebes: Ruhtur elbette Sokrates. Bilindiği üzere beden ancak canlı ise
             yaşıyordur!                                           B) Maddedir
             Sokrates: Demek ki ruh hayatın ilkesi oluyor?
             Sebes: Elbette.                                       C) Düşüncedir
             Sokrates:  Ama  o  zaman  ruh  ki  can  demektir,  kendi  zıddının   D) Fenomendir
             yani ölümün ortaya çıktığını görünce, ruh ölüyor, kendi zıddına
             dönüşüyor mu diyeceğiz? Yoksa ruhun, tıpkı gözle görülmeyen   E) Hem madde hem düşüncedir
             diğer şeyler gibi başka yere gittiğini mi söyleyeceğiz?
             Sebes: Belli ki başka yere gidiyor, Sokrates!
             Sokrates:  Evet  Sebes,  böylelikle  ...………………...…………
             kanıtlamış olduk.                                 11.   G. Berkeley’e göre var olmak algılanmış olmak demektir. Bir
                                                                   bilen olmaksızın hiçbir algı olmayacağı gibi hiçbir nesne de
            Sokrates ve Sebes arasında geçen diyalogda boş bırakı-
                                                                   olamaz. Süje bir bakıma objesini yaratır. Bir şeyin var oldu-
            lan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
                                                                   ğunu  söylemek  onun  algılandığını  söylemek  demektir.  Ne
            A)  gerçek manada bilgeliğe ruh ile beden arasındaki bağlar   görüyor ya da ne düşünüyorsak akla bağlıdır.
               çözülüp, ölüm sonrasında ulaşabileceğini
                                                                   Yukarıdaki  açıklama  varlık  felsefesinin  hangi  görüşü
            B)  varlığı ruh ve madde olarak ele alıp, ruhun yıkılmaz ve
               ölümsüz olduğunu                                    içinde yer alır?
            C)  bir filozofun, bedenin hazlarıyla değil, ruhun hazlarıyla il-  A) Düalizm
               gilenmesi gerektiğini
                                                                   B) Oluşçuluk
            D)  önemli olanın hayat değil, iyi, sorgulanmış ve yaşanmaya
                                                                   C) İdealizm
               değer hâle getirilmiş bir hayat olduğunu
                                                                   D) Materyalizm
            E)  kötülüğün  nedeninin  günahkâr  bir  irade  değil,  bilgi
               eksikliği olduğunu                                  E) Fenomenoloji



         46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53