Page 51 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 51

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                              Bilgi Felsefesinin Konusu ve                                ADIM
                                                     Problemleri - 1







        2019 TYT                                               2020 TYT

        1.   Descartes,  Sofist  Gorgias’dan  beri  süregelen  kuşkuculuğu   3.   Doğuştan  ilkeler  olsaydı  bunların,  çocuklarda  yetişkinlerde
            eleştirmek amacıyla “Düşünüyorum o hâlde varım.” önerme-  olduğundan daha belirgin olması beklenirdi çünkü çocuklar
            sini geliştirmiştir. Buna göre, her şeyin varlığından hatta bir   yerel âdetlerden daha az etkilenmiştir ve daha az dünya de-
            rüyada olup olmadığımdan bile kuşku duyabilirim. Fakat kuş-  neyimine  sahiptir.  Çocuklarda  böyle  ilkeler  bulunmadığına
                                                                   göre  doğuştan  getirilen  herhangi  bir  mantık  ilkesi  de  ahlak
            ku duyarken kuşku duyduğumdan ve bu şekilde düşünüyor
                                                                   ilkesi de yoktur.
            olduğumdan kuşku duyamam. Dolayısıyla kuşkumun varlığı
            düşünen bir şey olarak varlığımın kesinliğini ortaya koyar. Bu
                                                                     Bu parçada ileri sürülen görüş aşağıdaki filozoflardan
            doğrudan erişilebilinen bir bilgidir.
                                                                   hangisinin bilgi anlayışına uygundur?
            Bu  parçada  Descartes  bilgi  felsefesinin  hangi  temel   A)Descartes    B)Spinoza     C)Kant
            sorusuna yanıt aramaktadır?
                                                                             D) Platon         E)Locke
            A)  Rüya ve gerçek olan birbirinden nasıl ayrılır?
                                                               2020 TYT
            B)  Bilginin sınırı var mıdır?
                                                               4.   Balmumu  parçasını  alalım;  bal  peteğinden  yeni  gelmiş  ve
            C)  Aşkın bilgiye ulaşılabilir mi?
                                                                   henüz  kapsadığı  balın  tatlılığını  yitirmemiştir;  toplandığı  çi-
            D)  Kesin bilgi olanaklı mıdır?                        çeklerin kokusunun birazını korumaktadır; rengi, betisi görü-
                                                                   nürdedir; serttir, soğuktur, kolayca ele alınabilir ve parmakla
            E)  Doğru bilginin ölçütü nedir?
                                                                   vurulduğunda bir ses çıkarır; kısaca, onda bir cismi seçik ola-
                                                                   rak tanımak için gerekli her şey bulunur. Ama şimdi konuşur-
                                                                   ken onu ateşe yaklaştırıyorum, tattan geri kalanı uçup gider,
                                                                   kokusu yiter, rengi değişir, betisi yok olur, büyüklüğü artar,
                                                                   sıvılaşır, ısınır, güçlükle dokunulabilir olur ve vurulduğu za-
                                                                   man ses çıkarmaz. Bu değişimden sonra aynı balmumu kalır
                                                                   mı? Kaldığı kabul edilmelidir; hiç kimse bunu yadsımaz, hiç
                                                                   kimse başka türlü yargıda bulunmaz. O zaman bu balmumu
                                                                   parçasında öyle seçik olarak bildiğim neydi?

                                                                   Descartes, Meditasyonlar  adlı eserinden alınan bu örneğin-
                                                                   de bilginin kaynaklarından hangisini eleştirmektedir?
        2018 TYT                                                   A) Akıl        B) Duyu        C) Vahiy         D) Sezgi        E) İlham

        2.   İnsanların yüzyıllardan beri doğru olarak kabul ettikleri bilgile-
            rin bile bir gün yanlış olduğu anlaşılabilir. Örneğin yüzyıllarca   5.   Aristoteles’e göre varlığa ilişkin bilgiyi elde ederken duyular
            Aristoteles fiziğiyle desteklenen Batlamyus astronomisine göre   ve akıl yürütme önemlidir. Bilinen şey, duyuları etkileyen form
            Dünya’nın evrenin merkezinde hareketsiz bir şekilde durduğu   almış maddelerdir. Nesnelere ait duyusal veriler akıl yürüt-
            doğru ve kesin bir bilgi olarak kabul edilmiştir. Oysa modern   meler yoluyla bir kavramla ilişkilendirilir ve nesnelere ait kate-
                                                                   goriler yoluyla bilgi elde edilmiş olur.
            çağdaki bilimsel gelişmeler bu teorinin yanlış olduğunu gös-
            terdi. Acaba gelecek yüzyıllarda yeni bilimsel gelişmelerle şu      Bu parçadan hareketle Aristoteles’in bilgi konusunda aşa-
            anda  doğru  ve  kesin  olarak  kabul  ettiğimiz  Newton  fiziği  ve   ğıdaki görüşlerden hangisini savunduğu söylenebilir?
            Kepler  astronomisinin  de  yanlış  olduğu  ortaya  çıkabilir  mi?
                                                                   A)  “Bilginin kaynağı deneye dayalı olgusal dünyadır.” diyen
            Bundan kuşku duymamızı kim, nasıl engelleyebilir?
                                                                      pozitivizmi
                Bu parçada aşağıdaki sorulardan hangisi tartışılmaktadır?  B)  “Kesin ve değişmez bilgiye sezgi aracılığıyla ulaşılır.”

            A)  Bilginin kaynağı nedir?                               diyen entüisyonizmi
            B)  İnsan bilgisinin bir sınırı var mıdır?             C)  “Fayda sağlayan bilgi doğru bilgidir.” diyen pragmatizmi
            C)  Bilimselliğin ölçütü nedir?                        D)  “Görünenlerin içinde bulunan öz doğru bilgidir.” diyen
                                                                      fenomenolojiyi
            D)  Doğru bilgi mümkün müdür?
                                                                   E)  “Zorunlu, kesin ve genel- geçer bilgilere akıl yoluyla
            E)  Bilginin değeri nedir?
                                                                      ulaşılır.” diyen rasyonalizmi



                                                                                                             51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56