Page 56 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 56
FELSEFE 1. ADIM
7. Bir düşüncenin ya da bir önermenin nesnesine uygun ol- 10. “Birçok konu üzerinde birbirine zıt iki şey söylemek mümkün
ması, onu tarif etmesi aşağıdaki kavramlardan hangisi ile müdür? Şu an hava hem sıcak hem soğuk olabilir mi?” Bu
ilgilidir? gibi sorulara Protagoras, bir şeyi ispat etmenin değil karşıda-
kini ikna etmenin önemli olduğunu söyleyerek cevap vermiş-
A) Doğruluk
tir. Çünkü her insan aynı gerçekliği farklı şekilde algılayabilir,
B) Gerçeklik herkes için geçerli bir doğru olamaz.
C) Tutarlılık
Bu parçada bilgi felsefesinin aşağıdaki hangi kavramın-
D) Nesnellik dan söz edilmektedir?
E) Temellendirme
A) Gerçeklik
B) Doğruluk
C) Rölatiflik
D) Temellendirme
E) Tümel uzlaşım
8. John Locke’a göre, insan zihni doğuştan boş bir levha gibidir
sonradan tecrübeyle dolar. Sokrates’e göre bilgilerimiz do-
11. Rasyonalizm, bilginin akıl ve onun bir işlevi olan düşünme
ğuştan insan zihninde mevcuttur bu bilgileri açığa çıkarmak
gücüyle oluştuğunu benimser. Doğru bilginin kaynağının
gerekir. Bu iki görüşe eleştiri getiren Aydınlanma dönemi
akıl olduğunu savunan düşüncedir. Rasyonalistler, duyum
filozofu I. Kant’a göre ise “görüsüz kavramlar boş, kavramsız
ve algıların bize kesin olmayan bilgiler verdiğini savunur.
görüler kördür.”
Rasyonalistlere göre doğru ve kesin bilgileri doğuştan getirdi-
ğimiz akıl ilkeleriyle ediniriz.
Bu parçadan hareketle I. Kant’a göre bilginin kaynağı
aşağıdakilerden hangisidir? Bu parçadan hareketle rasyonalizmle ilgili aşağıdakiler-
den hangisine ulaşılamaz?
A) Akıl
B) Deneyim A) Bilgilerimiz deney öncesidir.
C) Akıl ve sezgi B) Akıl ilkeleri doğuştan getirilmiştir.
D) Duyu verileri ve akıl C) Duyum ve algılar bizi yanıltır.
E) Fayda D) Doğru bilgi, deney sonrası elde edilir.
E) Ussal bilgi doğrudur.
12. “Algısız kavramlar boş, kavramsız algılar kördür.” sözüyle bil-
giye ulaşılırken sadece aklın ya da sadece duyunun yetersiz
kalacağını belirtmiştir. İnsanın bilgi edinmede iki yönünü de
9. İnsan zihni doğuştan boş bir levha gibidir. İnsanlar duyu or- kullandığı görüşüyle bilginin kaynağı konusunda rasyona-
ganları aracılığıyla kendi zihninin dışında bulunan dış dünya- lizm ve empirizmi birleştirerek yeni bir yol önerir. İnsan, ona
daki birtakım izlenimleri deneyimler ve bilgiyi oluşturur. Yani göre duyuları aracılığıyla dışarıdan veriler alır ve bunları aklın
bilgi sonradan öğrenilir. formlarında işleyerek bilgiyi oluşturur.
Parçada sözü edilen felsefi görüş aşağıdakilerden I. Kant’ın bu parçadaki görüşlerinden hareketle aşağıdaki
hangisidir? görüşlerden hangisinin temsilcisi olduğu söylenebilir?
A) Rasyonalizm A) Empirizm
B) Kritisizm B) Kritisizm
C) Empirizm C) Pozitivizm
D) Entüisyonizm D) Pragmatizm
E) Fenomenoloji E) Varoluşçuluk
54