Page 56 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 56

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        6.   Kant’a  göre  bilgi  için  hem  deneyim  hem  de  akıl  gerekir.   9.   Alarmınız çalıyor, kapatıp yataktan kalkıyorsunuz, giyiniyorsu-
            Yalnızca  birinin  olması,  bilginin  olması  için  yeterli  değildir.   nuz, kahvaltınızı yapıyorsunuz ve güne hazırsınız. Ama son-
            Bilgi,  deneyle  başlar  fakat  deneyle  bitmez.  Deneyle  gelen    ra beklemediğiniz bir şey oluyor; uyanıyorsunuz, gördüğünüz
            a posteriori bilgi, aklın a priori kavram ve kategorileriyle işle-  sadece bir rüyaymış. Rüyanızda hazırlandığınızı gördüğünüz
            nerek bilgiye dönüşür.                                 zamanda  yorganınızın  altında  mışıl  mışıl  uyumaya  devam
                                                                   etmekteymişsiniz.  Buna  benzer  bir  rüya  gören  Descartes,
            Bu  parçada  savunulan  yaklaşıma  göre  bilginin  ortaya
                                                                   “İnsan rüya görmediğinden nasıl emin olabilir?” sorusu üze-
            çıkmasını sağlayan kaynak ile ilgili aşağıdaki yargılardan
                                                                   rine düşünmeye başlamıştır. Bu süreç sonunda ise şu anda
            hangisine ulaşılabilir?
                                                                   şüphe  etmediği  tek  bir  şey  olduğunu  belirtmiştir  ve  böylece
            A)  Akıl ve sezgiyle bilgiye ulaşılır.                 “Düşünüyorum, öyleyse varım.” yargısına ulaşmıştır.
            B)  Yalnızca akıl ile bilgiye ulaşılır.                Bu  parçadan  Descartes  hakkında  çıkarılabilecek  yargı
            C)  Bilgi için duyular ve akla ihtiyaç vardır.         aşağıdakilerden hangisidir?
            D)  Bilgi deneyle başlar ve olgularla devam eder.      A)  Şüpheyi bir araç olarak kullanmış ve apaçık bilgiye ulaş-
            E)  Paranteze alma yöntemiyle bilginin özüne ulaşılır.    mıştır.
                                                                   B)  Kendi amacına uygun olduğu için var olduğunu iddia et-
                                                                      miştir.
        7.   Yeni  doğmuş  bir  bebek  hayat  hakkında  hiçbir  fikre  sahip
                                                                   C)  Şüpheyi bir amaç edinmiş ve ona göre hareket etmiştir.
            değildir. Kimin onu sevdiğini kimin sevmediğini de bilemez.
            Nerede  olduğunu  da…  Fakat  tamamen  karanlık  bir  ortam-  D)  Doğru ve kesin olan bilgilere deney yaparak ulaşılabile-
            da olduğunu ya da aydınlıkta olduğunu görebilir. Soğuk bir   ceğini savunmuştur.
            ortam  karşısında  üşüme  tepkisine  sahip  olabilir.  Fakat  bu   E)  Kendisi dışında kalan her türlü varlığı reddetmiştir.
            durum bilgilerimizin doğuştan geldiğini bize ispat etmez. Bir
            inek yediği yiyecekleri bile seçerken tadına bakıp bir yargıda
            bulunabiliyor ve yediklerini ona göre seçiyor. Bir koyun hangi   10.  Pragmatizmin kurucusu olarak gösterilen Charles S. Peirce,
            köpekten korkacağını anlayabiliyor. Bir sinek bile hangi hay-  yalnızca felsefeye değil matematik ve mantığa da önemli kat-
            vanın sırtında rahat edebileceğini öğreniyor. Dolayısıyla tüm   kılar yapmıştır. Pierce, doğruluğun doğasıyla ilgili “bir teorinin
            canlılar için durumun benzer şekilde ilerlediği söylenebilir.  işe yaradığı veya toplumsal olarak faydalı olduğu takdirde doğ-
                                                                   ru  kabul  edilmesi  gerektiğini”  bildiren  görüşü  benimsemiştir.
            Bu görüşlere sahip bir kişinin aşağıdakilerden hangisini
                                                                   Bilginin günlük yaşamı kolaylaştırıyor, karşılaşılan problemleri
            bilginin kaynağı olarak gördüğü söylenebilir?
                                                                   çözüyorsa doğru olduğu düşüncesini savunmuştur.
            A)  Duyu verileri
                                                                   Bu  parça  aşağıdaki  sorulardan  hangisine  cevap
            B)  Akıl verileri
                                                                   niteliğindedir?
            C)  Sezgi verileri
                                                                   A)  Doğru bilginin kaynağı nedir?
            D)  Pragmatik veriler
                                                                   B)  Bilginin doğruluk ölçütü nedir?
            E)  İçgüdü verileri
                                                                   C)  Doğru bilgiye ulaşmak mümkün müdür?
                                                                   D)  Genel geçer doğru bilgiler var mıdır?
                                                                   E)  Kalıcı ve kesin bilgilere ulaşılabilir mi?
        8.   Septisizmin ortaya çıkışı Pyrrhon ile birlikte başlar. Pyrrhon’a
            göre genel geçer evrensel bir bilgiden söz edemeyiz. Biz hiç-
                                                               11.  Bilginin  doğruluk  ölçütü;  ne  yargının  betimlediği  nesnesine
            bir  şeyin  gerçeğini  bilemeyiz.  Bildiğimiz  şeyler  duyumların
                                                                   uygunluğu, ne zihindeki bilgilerin birbirleriyle tutarlılığı, ne ço-
            bize  verdikleridir.  Duyumlar  ise  özneldir,  kişiden  kişiye  de-
                                                                   ğunluğun onaylaması, ne de bilginin açık ve seçik olmasıdır.
            ğiştiği için hiçbir şey kesin değildir. Bu yüzden de hiçbir şey
                                                                   Bilginin doğruluk ölçütü öznedir.
            bilemeyiz.
                                                                   Bu  parçadaki  görüş  aşağıdaki  filozoflardan  hangisinin
            Parçaya göre Pyrrhon’u septisizme götüren neden aşağı-
                                                                   düşüncesine uygundur?
            dakilerden hangisidir?
                                                                   A)  Descartes’ın rasyonalizmine
            A)  Sezgilerin güçlü olması
                                                                   B)  Protagoras’ın septisizmine
            B)  Bilginin uygulanabilir olması
                                                                   C)  H. Bergson’un entüisyonizmine
            C)  Aklın bilgiyi elde etmede öncü olması
                                                                   D)  J. Locke’ın empirizmine
            D)  Duyu organlarının yanıltıcı olması
                                                                   E)  A. Comte’un pozitivizmine
            E)  Doğuştan fikirlerin olması




        56
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61