Page 58 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 58

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        6.   Kant’a  göre  bilgi  için  hem  deneyim  hem  de  akıl  gerekir.   9.   Alarmınız çalıyor, kapatıp yataktan kalkıyorsunuz, giyiniyorsu-
            Yalnızca  birinin  olması,  bilginin  olması  için  yeterli  değildir.   nuz, kahvaltınızı yapıyorsunuz ve güne hazırsınız. Ama son-
            Bilgi, deneyle başlar fakat deneyle bitmez. Deneyle gelen a   ra beklemediğiniz bir şey oluyor; uyanıyorsunuz, gördüğünüz
            posteriori bilgi, aklın a priori kavram ve kategorileriyle işlene-  sadece bir rüyaymış. Rüyanızda hazırlandığınızı gördüğünüz
            rek bilgiye dönüşür.                                   zamanda  yorganınızın  altında  mışıl  mışıl  uyumaya  devam
                                                                   etmekteymişsiniz. Buna benzer bir rüya gören R. Descartes,
            Bu  parçada  savunulan  yaklaşıma  göre  bilginin  ortaya
                                                                   “İnsan rüya görmediğinden nasıl emin olabilir?” sorusu üze-
            çıkmasını sağlayan kaynak ile ilgili aşağıdaki yargılardan
                                                                   rine düşünmeye başlamıştır. Bu süreç sonunda ise şu anda
            hangisine ulaşılabilir?
                                                                   şüphe  etmediği  tek  bir  şey  olduğunu  belirtmiştir  ve  böylece
            A)  Akıl ve sezgiyle bilgiye ulaşılır.                 “Düşünüyorum, öyleyse varım.” yargısına ulaşmıştır.
            B)  Yalnızca akıl ile bilgiye ulaşılır.                Bu parçadan R. Descartes hakkında çıkarılabilecek yargı
                                                                   aşağıdakilerden hangisidir?
            C)  Bilgi için duyular ve akla ihtiyaç vardır.
            D)  Bilgi deneyle başlar ve olgularla devam eder.      A)  Şüpheyi bir araç olarak kullanmış ve apaçık bilgiye ulaş-
                                                                      mıştır.
            E)  Paranteze alma yöntemiyle bilginin özüne ulaşılır.
                                                                   B)  Kendi amacına uygun olduğu için var olduğunu iddia et-
                                                                      miştir.
        7.   Yeni  doğmuş  bir  bebek  hayat  hakkında  hiçbir  fikre  sahip   C)  Şüpheyi bir amaç edinmiş ve ona göre hareket etmiştir.
            değildir. Kimin onu sevdiğini kimin sevmediğini de bilemez.   D)  Doğru ve kesin olan bilgilere deney yaparak ulaşılabile-
            Nerede olduğunu da… Fakat tamamen karanlık bir ortamda    ceğini savunmuştur.
            olduğunu  ya  da  aydınlıkta  olduğunu  görebilir.  Soğuk  bir
                                                                   E)  Kendisi dışında kalan her türlü varlığı reddetmiştir.
            ortam  karşısında  üşüme  tepkisine  sahip  olabilir.  Fakat  bu
            durum bilgilerimizin doğuştan geldiğini bize ispat etmez. Bir
            inek yediği yiyecekleri bile seçerken tadına bakıp yediklerini
                                                               10.  Pragmatizmin kurucusu olarak gösterilen Charles S. Peirce,
            ona  göre  seçiyor.  Bir  koyun  hangi  köpekten  korkacağını
                                                                   yalnızca felsefeye değil matematik ve mantığa da önemli kat-
            anlayabiliyor.  Bir  sinek  bile  hangi  hayvanın  sırtında  rahat
                                                                   kılar yapmıştır. Pierce, doğruluğun doğasıyla ilgili “bir teorinin
            edebileceğini öğreniyor. Dolayısıyla tüm canlılar için durumun
                                                                   işe yaradığı veya toplumsal olarak faydalı olduğu takdirde doğ-
            benzer şekilde ilerlediği söylenebilir.
                                                                   ru  kabul  edilmesi  gerektiğini”  bildiren  görüşü  benimsemiştir.
            Bu görüşlere sahip bir kişinin aşağıdakilerden hangisini   Bilginin günlük yaşamı kolaylaştırıyor, karşılaşılan problemleri
            bilginin kaynağı olarak gördüğü söylenebilir?          çözüyorsa doğru olduğu düşüncesini savunmuştur.
            A)  Duyu verileri                                      Bu parça aşağıdaki sorulardan hangisine cevap niteliğin-
                                                                   dedir?
            B)  Akıl verileri
            C)  Sezgi verileri                                     A)  Doğru bilginin kaynağı nedir?
            D)  Pragmatik veriler                                  B)  Bilginin doğruluk ölçütü nedir?
            E)  İçgüdü verileri                                    C)  Doğru bilgiye ulaşmak mümkün müdür?
                                                                   D)  Genel geçer doğru bilgiler var mıdır?
                                                                   E)  Kalıcı ve kesin bilgilere ulaşılabilir mi?
        8.   Septisizmin ortaya çıkışı Pyrrhon ile birlikte başlar. Pyrrhon’a
            göre genel geçer evrensel bir bilgiden söz edemeyiz. Biz hiç-
            bir  şeyin  gerçeğini  bilemeyiz.  Bildiğimiz  şeyler  duyumların   11.  Bilginin  doğruluk  ölçütü;  ne  yargının  betimlediği  nesnesine
            bize  verdikleridir.  Duyumlar  ise  özneldir,  kişiden  kişiye  de-  uygunluğu, ne zihindeki bilgilerin birbirleriyle tutarlılığı, ne ço-
            ğiştiği için hiçbir şey kesin değildir. Bu yüzden de hiçbir şey   ğunluğun onaylaması, ne de bilginin açık ve seçik olmasıdır.
            bilemeyiz.
                                                                   Bilginin doğruluk ölçütü öznedir.
            Parçaya göre Pyrrhon’u septisizme götüren neden aşağı-     Bu  parçadaki  görüş  aşağıdaki  filozoflardan  hangisinin
            dakilerden hangisidir?                                 düşüncesine uygundur?
            A)  Sezgilerin güçlü olması                            A)  Descartes’ın rasyonalizmine
            B)  Bilginin uygulanabilir olması                      B)  Protagoras’ın septisizmine
            C)  Aklın bilgiyi elde etmede öncü olması              C)  H. Bergson’un entüisyonizmine

            D)  Duyu organlarının yanıltıcı olması                 D)  J. Locke’ın empirizmine
            E)  Doğuştan fikirlerin olması                         E) A. Comte’un pozitivizmine



         56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63