Page 58 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 58
FELSEFE 3. ADIM
7. “Felsefe, objelerin düşünce ile görülmesidir. Bu düşüncenin 10. Nihilizmin İlk Çağ’daki temsilcisi Gorgias’a göre;
kendi dışından gelecek gereçlere yani duyuların sağladığı
• Hiçbir şey yoktur.
bilgiye ihtiyacı yoktur. O kendi kendisinden beslenir, kendi
• Var olsa bile bilinemez.
kendisini işler, bilgisinin maddesini de, formunu da kendinde
bulur. Felsefi düşünce varlığın özünü kavrar. Bu kavrama da • Bilinse bile başkasına anlatılamaz.
düşünmenin kendi içinde çalışması, kendi başına işlemesiyle
Gorgias’ın bu savlarından her biri, sırasıyla felsefenin alt
olur.” Hegel’in bu anlayışında metafiziğe büyük bir inanç, dü-
disiplinlerinden hangilerinin konusuna girmektedir?
şünmenin gücüne büyük bir güven vardır.
A) Epistemoloji - Ontoloji - Epistemoloji
Buna göre Hegel’in epistemolojisinde kabul ettiği görüş
B) Ontoloji - Epistemoloji - Ontoloji
aşağıdakilerden hangisidir?
C) Ontoloji - Epistemoloji - Epistemoloji
A) Rasyonalizm
D) Epistemoloji - Epistemoloji - Ontoloji
B) Empirizm
E) Epistemoloji - Ontoloji – Ontoloji
C) Sensualizm
D) Entüisyonizm
E) Fenomenoloji
8. Hastasının şikâyetlerini dinleyip tahlil ve tıbbi görüntüle- 11. Bir grup filozof “Bilebilir miyiz?” sorusuna “Bilmiyoruz, bile-
me sonuçlarına bakan hekim, ameliyatın gerekli olduğunu meyiz.” şeklinde cevap verirler. Onlar “İnsan bilemez.” ve “Ne
ancak meslektaşlarının da fikrini almak istediğini söyler. bilmediğini de bilemez.” görüşündedir.
Meslektaşları ile görüştükten sonra hastasına “Kendi bilgi ve
deneyimlerime göre ameliyat olmanız gerektiği görüşündey- Bu açıklamada üzerinde durulan felsefi görüş aşağıdakilerden
dim ancak meslektaşlarımın büyük çoğunluğu kararımın doğ- hangisidir?
ru olmadığını belirtti. Ben de onların kararına uygun olarak
A) Septisizm
ameliyat tavsiyemden vazgeçtim.” der.
B) Rasyonalizm
Bu parçaya göre hekimin kararından vazgeçmesinde et-
C) Empirizm
kili olan doğruluk ölçütü aşağıdakilerden hangisidir?
D) Kritisizm
A) Tutarlılık
E) Entüisyonizm
B) Uygunluk
C) Tümel uzlaşım
D) Fayda
12. Çevremizde çokça tartıştığımız bazı konu başlıkları vardır.
E) Apaçıklık
Birçok insan gündelik yaşamında siyasetten, futboldan, film-
lerden, kitaplardan, ekonomiden konuşabiliyor. Bu tartışma-
ların büyük bir çoğunluğu emin olun hemfikir olmak adına
yapılıyor. Kimse kendi düşüncesini dikte etme çabası içinde
9. Kant’a göre bilginin oluşumunda tek başına ne akıl ne dene-
kolay kolay olmuyor. Amaç kendi düşüncesinin, başkalarının
yim yeterlidir. Bilgi için hem deneyime hem de akla ihtiyaç
düşünceleriyle aynı olduğunu anlatmak oluyor. Oysa tarihte
vardır. İnsanın tüm bilgisi deneyimle başlar ama bu, bilgile-
hiçbir büyük olay yoktur ki daha önceden eşi benzeri görül-
rin tek kaynağının deneyim olduğu anlamına gelmez. Aklın
müş olsun. Ne Newton yasaları ne de Aristoteles’in düşünce-
formları olmadan deneyimin anlamlı hâle gelmesi mümkün
leri daha önce var olmuştu. Tüm bunlarda önemli olan başka-
değildir.
larının daha önce düşündükleri ya da yaptıkları değildir.
Buna göre Kant’ın savunduğu felsefi görüş aşağıdakiler- Bu parçada doğru bilginin ölçütlerinden hangisine karşıt
den hangisidir? bir görüş dile getirilmiştir?
A) Rasyonalizm A) Tümel uzlaşım
B) Kritisizm
B) Tutarlılık
C) Empirizm
C) Apaçıklık
D) Septisizm D) Yarar
E) Entüisyonizm E) Uygunluk
58