Page 59 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 59

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                             Bilgi Felsefesinin Konusu ve                                 ADIM
                                                     Problemleri-2







        1.   “Gördüğüm her şeyin yanlış olduğunu, hiçbir duyu organımın   4.   F. Bacon modern düşünceye etkisi yadsınamayan bir bilim
            gerçeği  yansıtmadığını  varsayıyor  ve  her  şeyin  yalanlarla   insanı ve filozof olmuştur. Bunun en temel kanıtlarından biri
            dolu belleğimin bana gösterdiği bir şey olduğuna inanıyorum.   de deneyimin bilmek için vazgeçilmez bir kaynak niteliği ta-
            Cisim, biçim, yayılım, devinim ve yerin kendi zihnimin uydur-  şıdığını belirtmesidir. Duyu verileri bizi gerçeğe aklımız saye-
            maları olduğunu kabul ediyorum. Öyleyse neyi doğru saya-  sinde götürse de bilim salt akılla yapılamaz demiştir.
            bileceğim? Belki de hiçbir şeyin doğru olmadığını. Dünyada
                                                                   F.  Bacon’ın  bu  görüşlerinden  hareketle  bilginin  kaynağı
            hiçbir şeyin, yerin, göğün, ruhun ve bedenin gerçek olmadı-
                                                                   olarak aşağıdakilerden hangisini kabul ettiği düşünülebi-
            ğına kendimi inandırırsam, kendimin de var olmadığını kabul
                                                                   lir?
            etmiş olmuyor muyum? Hiç de değil. Hiçbir şeyin olmadığını
            düşünmüş ve kendimi buna inandırmışsam, varım demektir.”  A)  Pragmatizm
            Metodik bir çıkarım sonucunda bu düşüncelere ulaşmış   B)  Septisizm
            filozof aşağıdakilerden hangisidir?                    C)  Rasyonalizm
            A) Fârâbî        B) Hume          C) Descartes         D)  Entüisyonizm

                    D) Berkeley             E) Hegel               E)  Empirizm



        2.   J. Locke insanın her şeyi bilemeyeceğine inanır. Ona göre
            felsefede bilgi ile bilgi olmayanı birbirinden ayırmak gereklidir.
            Felsefe  yapan  insanın  bilmeye  başlamadan  önce  anlama   5.   “Kesin olan bir şey var.
            yetisinin güç, kapasite, sınır ve yayılımını bilmesi gereklidir.  Bir şeyin doğruluğundan şüphe etmek.
            Locke’a  göre  asıl  olan,  anlama  yetisinin  neyi  yapıp  neyi   Şüphe etmek düşünmektir.
            yapamayacağını bilmektir.                              Düşünmekse var olmaktır.
                                                                   Öyleyse var olduğum şüphesizdir.
            Bu  parçada  aşağıdaki  problemlerin  hangisinden  söz   Düşünüyorum, o hâlde varım.”
            edilmektedir?
                                                                   Buna  göre  R.  Descartes’ın  doğru  bilginin  kaynağı
            A)  Bilginin nesnesine uygunluğu problemi
                                                                   hakkındaki görüşü aşağıdakilerden hangisi olabilir?
            B)  Doğru bilginin kaynağı problemi
                                                                   A)  Doğru bilgiye ulaşmak imkânsızdır.
            C)  Bilginin ölçütü problemi
                                                                   B)  Kuşku duyulmayan bir bilgi mümkün değildir.
            D)  Doğru bilginin imkânı problemi
                                                                   C)  Doğru bilgiye akılla ulaşırken şüphe araçtır.
            E)  Bilginin sınırı problemi
                                                                   D)  Bilgilerimize sonradan edindiğimiz tecrübelerle sahip oluruz.
                                                                   E)  Bilgilerimiz duyu ve aklın ürünüdür.
        3.   Gazâli’ ye göre akıl hakikatin tümünü değil, belli bir kısmını
            bilebilmektedir.  Hakikatin  tümü  ise  aklı  aşan  bir  durumdur.
            Akıl,  hakikate  değil  ama  kendi  sınırları  içerisindeki  bilgiye
            ulaşabilme  imkânına  sahiptir.  Hakikat  hiçbir  şekilde  aklın
            kendi kavrayış sınırı ile sınırlandırılabilecek bir şey değildir.   6.   Yalnızca somut olan, beş duyu organının herhangi biriyle al-
            Bütün varlığın zemini olan ontolojik gerçeklik yani hakikat aklı   gılayabildiğimiz şeylerden söz edebiliriz. Örneğin kedi, köpek
            da aştığı için, rasyonel düşünceye kapalıdır.          vardır ve bu gibi varlıkların bilgisine ulaşabiliriz.
            Buna göre Gazâli’de hakikat akıl ilişkisinin ifadesi aşağı-     Bu  açıklama  aşağıdaki  felsefi  görüşlerden  hangisiyle
            dakilerden hangisi olabilir?                           ilgilidir?
            A)  Hakikat sezgi yoluyla kavranamaz.                  A)  Nominalizm
            B)  Mutlak bilgiye ulaşmada akıl yeterlidir.           B)  İdealizm

            C)  Akıl sınırlı bir varlık olduğundan hakikati kavrayamaz.  C)  Septisizm
            D)  Akıl Tanrı’yı bilme aracıdır.                      D)  Entüisyonizm
            E)  Tanrı rasyonel bir varlıktır.                      E)  Empirizm



                                                                                                              57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64