Page 50 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 50

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        6.   ‘‘Acaba bilginin elde edilmesinde genel olarak zihnin payı mı   8.   I- Aklın ilkeleri sayesinde bilgiye doğuştan ulaşılır.
            daha  önemlidir,  yoksa  zihnin  dışarıdan,  çevreden  aldıkları
                                                                    II- Bilginin elde edilmesinde birtakım yetiler zihinde hazır
            mı?  İnsanın  bilgiyi  kazanmada  genel  olarak  iki  yetisi  oldu-
                                                                      bulunur.
            ğundan söz edilebilir. Bunlardan birincisi aklın düşünme ye-
                                                                   III- Düşüncelerin kendisinden çıkarıldığı temel bilgi ya da
            teneği, ikincisi duyuların algılama, gözlemleme yeteneğidir.
                                                                      ideler vardır.
            Acaba bilgide bunlardan hangisinin rolü daha fazladır? Zihin
            kendi başına bilgiyi elde etme gücüne sahip midir, yoksa in-     Buna göre bilginin edinilmesinde verilen ifadelere uygun
            san sadece duyuları ve algıları yoluyla mı bilgi elde eder?’’  gelmeyen iddia aşağıdakilerden hangisidir?

            Bu  parça  bilgi  felsefesinin  aşağıdaki  problemlerinden   A)  Deneyimden bağımsız bilgiler mevcuttur.
            hangisi ile ilgilidir?                                 B)  İnsan, dış duyum ile basit bir ideyi elde edebilir.

            A)  Bilginin imkânı                                    C)  Bilgiler, insanın zihinsel deneyimlerinden elde edilir.
            B)  Bilginin kaynağı                                   D)  Zihnin yapısında doğuştan çeşitli türde ideler bulunur.
            C)  Bilginin sınırları                                 E)  İnsanın bilgilerinin  temelinde mantık vardır.
            D)  Bilginin ölçütü
            E)  Bilginin standartları



                                                               9.   İnsan  zihni,  bilgi  elde  etmek  için  işleyeceği  malzemeyi  du-
                                                                   yumlar yoluyla temin eder. Buna rağmen duyumlar dağınık,
                                                                   kaotik yapıları nedeniyle kendi başlarına düzene giremezler.
                                                                   Form veren veya kural altına getiren zihinsel yapılar tarafın-
                                                                   dan  işlenmesi  gerekir.  Bu  yapılar  deneyimle  elde  edilmesi
                                                                   mümkün olmayan a priori yetilerdir.

                                                                   Bu parçada “bilginin kaynağı” konusunda temel alınan fel-
                                                                   sefi görüşü açıklayan yargı aşağıdakilerden hangisidir?

                                                                        A)  Kaynağını duyulardan alan bilgiler açık seçiktir.

                                                                   B)  İnsanın  edindiği  bilgilerin  temelinde  salt  duyumlardan
                                                                      gelen veriler yer alır.
                                                                   C)  Nesnenin deneyimi insandaki tüm bilgilerin kaynağını tesis
                                                                      eder.
                                                                   D)  Zihinsel yapılar, gelen duyu verilerini zorunlu olarak tasarımlar.
        7.   Emekli bir felsefe öğretmeni, iki torunuyla birlikte evin bah-
            çesinde gezerken torunlarından biri: “Dedeciğim biz her şeyi   E)  İnsan bilgisi baştan sona zihinsel kural ve ilkeler tarafından
            sonradan öğreniriz değil mi?” dedi. Buna karşılık  diğer toru-  edinilir.
            nu: ”Hayır dedeciğim! Her şey sonradan öğrenilir mi? Bence
            bazı bilgilerimiz biz dünyaya geldiğimizden beri bizimle bera-
            ber yaşıyor.” dedi. İki kardeşin konuşmasına şahit olan dede:
            “Çocuklar ikinizin de eksik gördüğü bazı şeyler var. Aslında
            bilgilerimiz hem biz doğarken bizde var olan hem de sonra-
                                                               10.  Bir şeyin var olması onun bilgi nesnesi olmasına yetmez. Var
            dan kazandığımız birikimlerin tümüdür.” dedi ve iki torununun
                                                                   olan  bir  şeyin  bilgi  nesnesi  haline  gelmesi  için  öznenin  onu
            arasını buldu.
                                                                   kendisine konu edinmesi yani nesneleştirmesi gerekmektedir.
            Parçada geçen sohbette “Bilgilerimizin kaynağı nedir?” so-
                                                                   Buna göre bir şeyin bilgi nesnesi olabilmesi aşağıdakiler-
            rusuna verilen cevaplar aşağıdakilerden hangisinde doğ-
                                                                   den hangisine bağlıdır?
            ru bir şekilde sıralanmıştır?
                                                                   A)  İdeal varlık olmasına
            A) Rasyonalizm - Empirizm - İdealizm
                                                                   B)  Öznenin yönelmişliğine
            B) Empirizm - Kritisizm - Rasyonalizm
                                                                   C)  O şeyin var olmasına
            C) Empirizm - İdealizm - Kritisizm
                                                                   D)  Gerçek varlık olmasına
            D) Empirizm - Rasyonalizm - Kritisizm
                                                                   E)  Ürün olarak ortaya çıkmasına
            E) İdealizm - Kritisizm - Rasyonalizm




        50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55