Page 47 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 47
FELSEFE
TYT 3.
Varlık Felsefesinin Konusu ve ADIM
Problemleri-2
1. • Evren akıllı bir düzen içinde mi çalışmaktadır? 4. “İnsanoğlu evrende olan biteni anlamak için felsefe öncesi
dönemde mitolojileri, İlk Çağ’da doğa olayları üzerinden bir
• Evren ve insan ilişkisinde zaman kavramının yeri nedir?
öz bulma çabasını, Orta Çağ boyunca ise yüce bir gücün kud-
• Evrenin tözü nedir? retini gerekçe göstererek açıklamaya çalışmıştır. Rönesans
• Var olmanın koşulu nedir? sonrası ise aklı temel alan açıklamalara yönelim göstermiştir.
Artık gerek teolojik, gerekse metafizik dönemler bitmiş, bili-
Aşağıdakilerden hangisi verilen sorulara bir cevap min aydınlığında pozitif bir döneme geçilmiştir. Bu nedenle
olamaz? felsefede metafizik unsurlar artık önemini yitirmiştir.” diyen
bir filozofun görüşü aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Bir ırmakta iki kez yıkanılmaz, her şey değişir.
A) “Varlığa ilişkin bilgi sezgi elde edilir.” diyen entüisyonizm
B) Evrende rastlantıya yer yoktur.
B) “Varlık hem ruh hem maddedir.” diyen düalizm
C) Var olan her şeyin temeli maddedir.
C) “Varlık fenomendir.” diyen fenomenoloji
D) Varlık onu algılayan özneye bağlıdır.
D) “Var olan her şeyin temeli maddeseldir.” diyen materyalizm
E) Bilginin kaynağı duyumdur.
E) “Varlığa ilişkin gözlemlenebilir olgu ve olaylar bilinebilir.”
diyen pozitivizm
5. Siz gerçek misiniz?
Elbette!
Siz ve bir arkadaşınız gerçek misiniz?
2. Hegel bütün varlıkların tek bir özden bir yasa dâhilinde var Elbette! Sayılar gerçek mi!
olduğunu söyler. Elbette!
Sayılar sizinle aynı biçimde mi gerçek?
Buna göre Hegel’in felsefesinde altı çizili ifadeyi karşıla-
Hımmmm
yan kavram aşağıdakilerden hangisi olamaz?
İlk bakışta, bu son soru biraz tuhaf görünebilir ama ……… ile uğraşan
A) Geist filzoflar genellikle birçok tuhaf soru sorarlar! Bunu yaparlar çünkü in-
san ……… üzerine düşünmek için zaman ayırdığında, bu düşünceler
B) Tanrı giderek gizemli bir hale dönüşür ve sonsuz bir heyecan duymaya neden
olur. Sizin, bir insan olarak gerçekliğiniz, 2 sayısının realitesinden farklı
C) Akıl mıdır?
D) Tin
Metinde yer alan boşluklara sırasıyla aşağıdakilerden
E) Madde hangisi getirilmelidir?
A) felsefe - insan
B) metafizik - gerçek
C) bilim - gerçek
D) matematik - hayatın anlamı
3. İbn Sînâ başlangıçta sadece Tanrı’nın var olduğunu, zorun- E) bilim - insan
lu varlık olan Tanrı’dan “katışıksız bir ruh” çıktığını savu-
nur. Bu katışıksız ruh, ilk nedendir. Yani diğer varlıkların var
6. Toprağa atılan tohum karşıtı olan bitkiye dönüşür, bitki de
olma nedenidir. Bu nedenden tüm varlık dünyası türer.
ürün verir ve bu ürünün içinde yeniden bitkiye dönüşebilecek
Buna göre İbn Sînâ’nın varlık konusunda aşağıdaki gö- bir tohum ortaya çıkar.
rüşlerden hangisini savunduğu söylenebilir? Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklanabilir?
A) İdealizm A) İdea
B) Realizm B) Nihilizm
C) Materyalizm C) Form
D) Plüralizm D) Hermeneutik
E) Düalizm E) Diyalektik
45