Page 47 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 47

FELSEFE
                                                                                                 TYT        1.
                                              Bilgi Felsefesinin Konusu ve                                ADIM
                                                     Problemleri - 1







        1.   A öğrencisi: Herkesin doğrusu kendine             4.   “Ben yetmiş yıllık ömrümü Atina’da geçirdim ve bütün haya-
                                                                   tım boyunca da Atina’nın kanunlarından faydalandım. Şayet
            B öğrencisi: Nasıl yani özneye mi bağlı doğruluk?
                                                                   bu  kanunları  beğenmemiş  olsaydım  bırakıp  gidebilirdim.
            A öğrencisi: Evet çünkü bilginin temeli algıdır.
                                                                   Böyle yapmadım. Şimdi kanunlar aleyhime döndüğü sırada
            B öğrencisi: O halde diyorsun ki her şeyin ölçüsü tek tek       kaçmaya kalkarsam kendi kendimle uyumu ve düzeni boza-
                            bireylerdir.                           rım. Atina’da yaşamakla kanunlarına her vakit uymayı kabul
            A öğrencisi: Aynen öyle. Bu nedenle de mutlak hakikat yoktur.  etmiş oluyorum. Eğer bu kanunların benim hakkımda vermiş
                                                                   oldukları  hükmü  kabul  etmezsem  verdiğim  sözü  tutmamış
            A  öğrencisi  ile  B  öğrencisi  bilgi  felsefesinin  aşağıdaki
                                                                   olurum.”
            problemlerinden hangisini tartışmaktadırlar?
                                                                                                Sokrates’in Savunması
            A)  Bilginin sınırı var mıdır?
            B)  Bilginin ölçütü nedir?                             Sokrates’in bu tutumu aşağıdaki doğru bilginin ölçütle-
                                                                   rinden hangisi ile benzerlik göstermektedir?
            C)  Doğru bilgi olanaklı mıdır?
            D)  Bilginin kaynağı nedir?                            A) Uygunluk              B) Fayda              C) Tümel uzlaşım
            E)  Doğruluk ve gerçeklik nedir?                                     D) Tutarlılık             E) Apaçıklık



                                                               5.   Descartes’a göre bir bilginin hiçbir kuşkuya yer bırakmaksızın
                                                                   açık bir biçimde görünmesi o bilginin doğru olduğunu göste-
                                                                   rir. Spinoza’nın “Açık ve seçik fikirler yanlış olamaz.” derken
        2.   “Görüsüz kavramlar boş, kavramsız görüler kördür.”    kastettiği budur. Leibniz ise “Descartes doğruyu apaçıklık ha-
                                                                   nına yerleştirmiş fakat hanın adresini vermeyi unutmuştur.”
            Kant’ın  bu  sözü,  aşağıdaki  görüşlerden  hangisi  ile
                                                                   demiştir. Çoğu zaman açık seçik gördüğümüz yargılar sahte
            ilişkilendirilebilir?
                                                                   olabilir ya da biz yanılabiliriz der.
            A)  Rasyonalizm
                                                                   Bu  parçada  filozoflar  bilgi  felsefesinin  aşağıdaki  prob-
            B)  Empirizm
                                                                   lemlerinden hangisini tartışmaktadır?
            C)  Pozitivizm
                                                                   A)  Mutlak bir doğruluk mümkün müdür?
            D)  Kritisizm
                                                                   B)  Bilginin doğruluk ölçütü nedir?
            E)  Pragmatizm
                                                                   C)  Doğru bilginin kaynağı nedir?
                                                                   D)  Bilginin değeri nedir?
                                                                   E)  Bilimselliğin ölçütü nedir?


        3.   Platon’a göre ussal yetinin içeriği olan evrensel kavramlar ve
            düşünceler yalnızca bireysel ve öznel gerçekliğin bileşenleri
            değildirler. Bu evrensel kavramlar birer idea ve form olarak
            tüm bireysel gerçekliği biçimlendiren tözlerdir ve insanda ap-  6.   İster bir algı, duygu, ister bir düşünce olsun, var olan her şe-
            riori olarak bulunurlar.                               yin  bilgisine  deneyin  ve  aklın  ışığında  ulaşırız.  Deneyin  ve
                                                                   aklın  temas  etmediği  varlıkları  kavrayamayız.  Bu  sebeple
            Bu  parçada  vurgulanan  bilgi  görüşü  aşağıdakilerden   deneyin veri sağlamadığı aklın bilgisi boş, aklın ışığında iş-
            hangisidir?                                            lenmemiş deneysel veriler kördür.

            A)  Rasyonalizm
                                                                   Kant’ın bu düşünceleriyle “boş” olarak nitelendirdiği bilgi
            B)  Empirizm                                           kuramı aşağıdakilerden hangisidir?
            C)  Kritisizm                                          A) Empirizm                 B) Rasyonalizm

            D)  Entüisyonizm                                       C) Entüisyonizm             D) Pragmatizm
            E)  Pozitivizm                                                        E) Kritisizm




                                                                                                             47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52