Page 129 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 129
63 BİYOLOJİ 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Bir gölü gözlemleyerek ötrofikasyona uğrayıp uğramadığını anlayabilir misiniz? Örnekler vererek
açıklayınız.
Öğretmene Not: Öğrencilerinize örnek bir eko-ev yapımının olduğu etkinliğin fotokopisini dağıtarak kendi maket
evlerini tasarlamaları ve inşa etmeleri için bir hafta süre veriniz. Bir hafta sonra öğrencilerinizden hazırladıkları
maket evleri tanıtmalarını ve bu evlerde hangi yenilenebilir enerji kaynaklarını kullandıklarını, bu evin hangi çevre
sorunlarının çözümüne nasıl katkı sağladığını anlatan bir sunum yapmalarını isteyiniz. Seçtiğiniz en iyi üç projeyi
3. Doğal şartlarda yavaş gerçekleşen ötrofikasyonun, nasıl hızlandığını metinden yararlanarak açıklayınız. okulda sergileyiniz.
1. Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz.
Ekolojik ev, enerji ve kullanılan malzeme bakımından doğal ekosisteme dayanan dolayısıyla çevreye za-
rar vermeyen bir ev türüdür. Tıpkı doğal ekosistem gibi ekolojik ev de su, enerji, ısı ve sarf malzemeleri
bakımından kendi kendine yeter. Bu enerjileri kullanır ve kullanım fazlasını depolar. İdeal bir ekolojik
4. Ötrofik göllerde sudan çevreye yayılan kötü kokunun sebepleri neler olabilir? evde atık ve israf diye bir şey yoktur. Kullanılan kaynaklar birden fazla amaca da hizmet edebilir. Örne-
ğin, güneş enerji sistemi kullanılan bir evde su ısıtmak için doğal gaz harcamaya gerek yoktur zira doğal
bir kaynak olan güneş ışığı, depolanan suyu ısıtır ve her türlü kullanıma hazır hâle getirir. Yani ekolojik
evlerde enerji depolama özelliği vardır ve bu enerji çok amaçlı kullanıma sahiptir.
2. Yönerge Aşağıda kendi eko-evinizi yapabilmek için gerekli olan malzemelerin listesi verilmiştir. Siz, tasarımı-
nıza göre ihtiyacınız olan malzemeleri kullanınız.
5. Yaşadığınız çevredeki bir gölün ötrofikasyona uğramaması için bireysel olarak neler yapabilirsiniz?
* Maket altlığı olarak kullanmak için fotoblok, duralit, strafor vb.
* Evinizi yapmak için maket kartonu, esnek kontrplak, fotoblok, eva vb.
* Maketinizin dış mekanlarını düzenlemek için çevre duvarı, bahçe çiti, rulo çim, tabaka çim, çim tozu,
şeffaf pvc, maket yosun, doğal taş, çakıl taşı, çıta, balsa levha, balsa çıta, maket ağaçlar, yapışkanlı
maket kaplama, A4 yapışkanlı kaplama, maket toz, yapışkanlı yol vb.
* Yapıştırıcılar, maket bıçakları, makas, tel.
6. Ötrofikasyona uğramış bir gölü rehabilite edebilmek için yerel yönetimler neler yapabilir? Metinde-
ki bilgilerden yararlanarak açıklayınız.
3. Yönerge Aşağıda eko-evinizi tasarlarken kullanabileceğiniz enerji türleri ve yapılarda kullanılan sistemlerden
bazıları verilmiştir. Siz, bunlara eklemeler yapabilirsiniz.
Güneş paneller , zolasyon s stemler , rüzgâr
türb n , ger dönüşüm le atıkların kullanılab l-
mes , yağmur suyunu depolama, az su tüketen
b tk ler le peyzaj m mar s n n yapılması,
tasarru u ampuller, tasarru u musluklar, yer Rüzgar Gücü B o-Enerj
7. Akvaryumlarda da ötrofikasyon oluşabilir. Bir grup öğrenci; akvaryumda ötrofikasyon oluşmasını, altı ısı kaynağının kullanılması, yeş l çatı uygu-
diğer bir grup öğrenci ise ötrofikasyon oluşmamasını istemektedir. Bu öğrencilerin istedikleri duru- laması, doğal ışıktan faydalanma, fotovolta k
mu sağlayabilmeleri için kurabilecekleri deney düzenekleri nasıl olmalıdır? Açıklayınız. şarj, yeş l katmanları le oks jen üret m n n Jeotermal Güç
sağlanması, güney cephede trombe duvarı
uygulamaları le kışın ısı ht yacının yarısının
güneşten sağlanması vb.
Güne Enerj s Su Gücü
128
Hazırlayan: Sevgi YAVUZ