Page 50 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 50

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 10      24

             1.ÜNİTE > Hücre Bölünmeleri  Kazanım 10.1.2.2. Eşeyli üremeyi açıklar.
             Genel Beceriler: Tahmin Etme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi   Alan Becerileri: Verileri Yorumlama ve Sonuç
                                                        Çıkarma Becerisi, Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi               CANLILARIN ÜREME SERÜVENLERİ                           25 dk

             Amaçları   Eşeyli üremenin özelliklerini anlayabilmek.                             Bireysel
              Yönerge  Aşağıda eşeyli üremenin özellikleri ile ilgili bir metin verilmiştir. Metinden yararlanarak soruları
                     cevaplayınız.

                                                 ÇİÇEKLERİN YAPISI
                Belgesel “Ç çekler n yapısı”bölümü  le başlıyordu. Ç çeklere ne kadar üstün körü baktığımı o zaman
                anladım. Ben bütün ç çekler n yapılarının aynı olduğunu zanned yordum. Öyle değ lm ş. Belgeselde ç çekler
                tam ç çek, d ş  ç çek ve erkek ç çek olmak üzere üçe ayrılıyor ve ç çekler n yapısı şek lde g b  göster l yordu
                (Görsel 1.) İç nde sadece d ş  organ bulunan ç çeklere d ş  ç çek, sadece erkek organ bulunan ç çeklere erkek
                ç çek, hem d ş  hem erkek organ bulunduran ç çeklere de tam ç çek den yordu. D ş  ve erkek ç çekler de eks k
                ç çek olarak adlandırılıyormuş.






                                       Eks k Ç çek    Eks k Ç çek    Tam Ç çek
                                        (D    Ç çek)  (Erkek Ç çek)
                                        Görsel 1: Ç çekler n yapısı
                                             ÇİÇEKLERİN DE EVİ VARDIR
                 Ben daha şaşkınlığımı üzer mden atamadan ekranda b r yazı daha bel rm şt , “Ç çekler n de evler  vardır”.
                 Erkek ve d ş  ç çekler aynı b tk  üzer nde bulunursa o b tk  tek evc kl , ayrı b tk ler üzer nde bulunursa  k
                 evc kl  olarak tanımlanıyordu (Görsel 2).Tek evc kl  b tk ler,  k  evc kl  b tk lere göre daha kolay üreyeb l yor-
                 muş.  Erkek ve d ş  ç çekler aynı b tk  üzer nde olduğu  ç n tozlaşma olayı daha çabuk gerçekleş yormuş; fakat
                 genler aynı b tk n n ç çekler nden geld ğ   ç n genet k çes tl l k,  k  evc kl  b tk lere göre daha az oluyormuş.









                                 Görsel 2: Tek evc kl  b tk                 İk  evc kl  b tk
                                              ÜREMEK STRATEJİ İ İDİR
                 Belgeselde hayvanlarda eşeyl  üreme olayı da anlatılıyordu. Bu belgesel sayes nde hayvanların üreyeb lmek
                  ç n ne tür stratej ler gel şt rd kler n  gördüm. Belgeselde d ş  alabalık suyun der n kısımlarında kuyruğu  le
                 der n b r çukur açıyor ve buraya b r seferde b n n üzer nde yumurta bırakıyordu. D ş  alabalığın arkasın-
                 dan gelen erkek alabalık  se spermler n  yumurtaların üzer ne bırakıyor ve döllenme su  çer s nde gerçekle-
                 ş yordu. İç döllenme gösteren hayvanların  ş  b raz daha zordu. Bu hayvanların önce kend ler ne b r eş
                 bulması ardından da kur yaparak onu ç  leşmeye  kna etmes  gerek yordu.











                                       GENETİK ÇE İTLİLİK KOLAY OLU MUYOR
                 Belgesel b tt ğ nde eşeyl  üremek ne zor  şm ş ded m  ç mden. Mayoz bölünme  le gametler n (üreme
                 hücreler n n) oluşması, sonra gametler n b rleşmes  çok yavaş  lerleyen uzunca b r süreç. Bas t canlılar-
                 da, örneğ n bakter lerde üremek ne kolaydı  k ye bölünerek kısa b r zamanda b nlerce b rb r n n kopyası
                 bakter  oluşuyordu.



                                                                                                    49
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55