Page 51 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 51

24        BİYOLOJİ 10                                     Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



           1.  Üreme, ATP tüketiminin yoğun yaşandığı fizyolojik bir süreçtir. Eşeyli üreme, eşeysiz üremeye göre
             daha yavaş gerçekleşmesine rağmen harcanan ATP miktarı eşeyli üremede daha fazladır. Bu duru-
             mun nedenleri ne olabilir? Gerekçesiyle açıklayınız.



                                                                                                                            1. Yönerge  Çaprazlamayla ilgili verilen metni okuyunuz.


                                                                                                                            Ayla öğretmen elinde iki çarkıfelek ile sınıfa gelir ve şu açıklamalarda bulunur:
                                                                                                                            “Çocuklar bugün tavşanlarda kulak yapısının kalıtımıyla ilgili bir etkinlik yapacağız. Elimde görmüş

           2.  Elma tam çiçeklere sahip bir bitkidir. Elma ağacı başka bir elma ağacına ihtiyaç duymadan meyve              olduğunuz bu çarkıfeleklerden birisi dişiyi, diğeri erkeği temsil edecek. Üzerinde gördüğünüz mavi
             verebilir mi? Cevabınızı gerekçesiyle yazınız.                                                                 renk, homozigot baskın; yeşil renk heterozigot ve turuncu renk ise çekinik özelliğin genotipini simge-
                                                                                                                            lemektedir. Bu etkinliğimizdeki tavşanlar dik ve sarkık kulaklı özelliğe sahiptir. Dik kulak yapısı sarkık
                                                                                                                            kulağa baskındır.”
                                                                                                                            Oğuz, Erdem ve Selin bu etkinliğe katılmak için gönüllü olmuşlardır. Her iki çarkıfeleği aynı anda
                                                                                                                            çevirip, okun üstünde durduğu renkleri kaydetmişlerdir.
           3.  Ceviz tek evcikli bir bitkidir. Ceviz bitkisi, başka bir ceviz bitkisine ihtiyaç duymadan meyve verebi-
             lir mi? Cevabınızı gerekçesiyle yazınız.
                                                                                                                                                           D   y  tems l eden   Erkeğ  tems l eden
                                                                                                                                                              çarkıfelek           çarkıfelek




           4.  Antep fıstığı iki evcikli bir bitkidir. Antep fıstığı, başka bir antep fıstığına ihtiyaç duymadan meyve                           Oğuz
             verebilir mi? Cevabınızı gerekçesiyle yazınız.






           5.  İnsanın üreme yapısı, tam çiçekli bir bitki olan elmaya mı, tek evcikli olan fındığa mı yoksa çift ev-
             cikli Antep fıstığına mı daha çok benzemektedir? Cevabınızı gerekçesiyle yazınız.                                                  Erdem






           6.  Elma, ceviz ve Antep fıstığı bitkilerini çoğaltmak istersek yeni oluşan bitkilerin hangisinde tür içi
             çeşitlilik daha az olur? Gerekçesiyle açıklayınız.
                                                                                                                                                 Sel n




           7.  Eşeyli üreme periyodik bir süreçtir ve iklimsel değişimlerden etkilenir. Küresel ısınmanın canlıların
             eşeyli üremesini nasıl etkileyebileceğini anlatan tahminî bir senaryo yazınız.
                                                                                                                            2. Yönerge  Aşağıdaki soruları metin ve görsellerden faydalanarak cevaplandırınız.
                                                                                                                            1.  Oğuz, Erdem ve Selin’in görseldeki çarkıfeleklerle yapmış olduğu eşleştirmelerden yola çıkarak dişi
                                                                                                                               ve erkek tavşanların genotiplerini yazınız.










          50
                                                                                    Hazırlayan: Zehra YILDIRIM
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56