Page 60 - Matematik 10. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 60

51        MATEMATİK 10                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                                                      (,b d
          İkinci Dereceden Bir Bilinmeyenli Denklemler   Kazanım: 10.4.1.3. Bir karmaşık sayının  a +  iba  R ) biçiminde ifade edildiğini açıklar.
          Alan Becerileri: İlişkilendirme  Genel Beceriler: Problem çözme, bilgi okuryazarlığı
          Etkinlik İsmi                 İPUÇLARINI TAKİP EDEN KAZANIR                        15 dk.
          Amacı      Diskriminantın sıfırdan küçük olduğu durumlarda ikinci dereceden bir bilinmeyenli denklemlerin köklerini bulabilme.  Bireysel


                                                      Karmaşık Sayılar
                                                      Yaklaşık 500 yıllık bir geçmişe dayanan ve yoğun tar-
                                                      tışmaların yaşandığı karmaşık sayılar kavramı
                                                      x +1=0 şeklindeki denklemlerin reel kökünün olmayışı-
                                                       2
                                                      nın bir sonucu olarak reel sayılar kümesinin genişletil-
                                                      mesi ihtiyacından doğmuştur.
                                                      Karesi -1 olan bir sayının varlığı ancak uzun bir süre
                                                      sonra kabul edilmiştir. Bu sebeble bilim insanları kar-
                                                      şılaştığı problemlerin çözümünde yeni sayılara ihtiyaç
                                                      duyarlarsa bunları elbette kullanacaklardır.
                                                      Leonard Euler (1707 – 1783) ilk kez karmaşık sayılar
                                                      için i  = -1  eşitliğini kullanmıştır.
                                                          2




          Dila öğretmen tahtaya aşağıdaki tabloyu çizerek bu tahtaya karmaşık sayılar yazmıştır.




             Çarpım Tablosu             3i                 –i 303             –√–25






                 –√–16                  A                   B                    C








                   i 163                D                   E                    F






          Öğrencilerinden bu tabloda verilen satır ve sütundaki karmaşık sayıları çarparak buldukları sayıları
          tabloya yazmalarını istiyor. Ardından Fatma, Berat ve Mesut isimli öğrencilerinden birer ikinci derece-
          den denklem kurmalarını isteyerek kuracakları denklemler ile ilgili aşağıdaki ipuçlarını veriyor.

          • Fatma'nın denkleminin köklerinden biri D – Bi dir.
          • Berat'ın denkleminin köklerinden biri E + Fi dir.

                                               C
                                                     A
          • Mesut'un denkleminin köklerinden biri           −          i dir.
                                               10    6
          Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.





          58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65