Page 117 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 117
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 53
1. Okuduğunuz metnin sonundaki yazara ait O günden beri ceviz namını verdiğimiz, sert ve kuru
meyva, bana ulvî bir şeyin timsali gibi görünüyor. cümlesinden de anlaşılacağı gibi ceviz ona geç-
mişte yaşadığı bu olayı ve olayın kahramanlarının yüce tavırlarını hatırlatıyor. Size de bu şekilde
geçmişte yaşadıklarınızı, hissettiklerinizi hatırlatan herhangi bir nesne veya varlık var mı? Siz de
bu nesne veya varlığın çağrıştırdıklarını yazınız.
2. Okuduğunuz metinde olaylar anlatıcı tarafından bir noktaya kadar anlatılmış, olayın kahraman-
larının daha sonra neler yaşadıkları bilinmediği için aktarılmamıştır. Anlatıcı, metnin bitiminde
sözü size verseydi küçük çocuk, abla ve ihtiyar dedelerinin hayatlarının geri kalanında yaşadıkları
olayları nasıl anlatırdınız? Yazınız.
3. Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı’na kadın ve çocuk kahramanlar damgasını vurmuştur.
Sarıkamış’ta, Çanakkale’de, Anadolu’nun karış karış her toprağında bu kahramanların sesi, türkü-
sü, öyküsü vardır. Çocuk kahramanlar Kurtuluş Savaşı Edebiyatı’nda önemli bir yere sahiptir. Bu
hikâyede de savaşın her türlü kötülüğünü görmüş çocuğun cesareti, içinde bulunduğu duruma,
yoksulluğuna rağmen misafirperverliği, büyümüş de küçülmüşlüğü çarpıcı bir şekilde dile getiril-
miştir.
Siz de olayların bir çocuk kahramanın etrafında kurgulandığı bir türkü, hikâye, anı türünde eser
biliyor musunuz? Bunları arkadaşlarınızla paylaşınız.
4. Okuduğunuz metnin zaman, mekân ve kişi kadrosunu belirleyerek bunların metinde anlatılan
olaylar üzerindeki etkisini düşününüz. Bu unsurları günümüz Anadolu coğrafyası, halkın bugün-
kü durumu ve günümüzde yaşanan olaylar bakımından karşılaştırınız.
115