Page 146 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 146

67        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




           Sağ kalan eliyle karşı taraftaki sahillerin öte tarafında, yeşil ve mor tepelerin arkasında meçhul ve uzak
           bir yeri işaret etti:
           – Oraya, dedi, oraya... Fakat; benim için değil, benim için her şey geçmiş ola... (Gözleriyle vücudunun
           sağ tarafını gösterdi) Bu halde nereye gidebilirim? Orada ne işe yarayabilirim? Fakat siz...
           Tepeden tırnağa kadar, esaretten gelen silâh arkadaşını süzdü ve tekrar etti:
           – Fakat, siz...
           Namık, kalbinin hopladığını hissetti. Gözlerinde yeni bir ümidin, yeni bir emelin, yeni bir tasavvurun
           şulesi parladı. Çoktan beri kendisini bu kadar kuvvetli, bu kadar cuşişli bulmamıştı. Başında ilk genç-
           lik demlerine mahsus bir sarhoşluk vardı. Evet, oraya gidecekti; ruhların birliğini yapan hava oradaydı.
           (...)

                                                            Yakup Kadri KARAOSMANOĞLU, Bir Serencam
           Kelime Dağarcığı:
           avdet: Dönüş. cuşiş: Coşkulu. mevkuf: Tutuklu.


          1. Okuduğunuz  metinden  alınmış  aşağıdaki  paragrafta  kullanılan  anlatım  teknikleri  ile  anlatım
              türünü tablodaki boşluklara yazınız.

               Namık esaretten döneli bir ay olmuştu. Bu bir ay zarfında
               evinden dışarıya ya iki, ya üç defa çıkabildi. İstanbul ona kor-  Anlatım teknikleri:
               kuyla karışık bir nefret veriyordu. Evinin haricinde artık hiç
               birşeye aşina değildi. İçinde doğup büyüdüğü bu şehri artık ne
               gözleri, ne kalbi tanıyordu. Halbuki harbin ilk senesinden beri
               mütarekeyi takip eden bütün bir yıl yalnız İstanbulun hasre-  Anlatım türü:
               tiyle yaşamıştı.

          2. Metinde yer alan karşılıklı konuşmalar olmasaydı anlatımın daha etkili olup olamayacağını gerekçe-
              leriyle yazınız.






          3. Hikâye kahramanı Namık’ın İstanbul’da esaretten önceki hayatını geriye dönüş ve özetleme teknik-
              leriyle kurgulayınız.









          4. Hikâye kahramanı Namık’ın psikolojisi hangi anlatım teknikleriyle aktarılmıştır? Kullanılan bu tek-
              nikler, sizce okuyucunun onu anlamasına nasıl bir katkı sağlamaktadır?
















          144
                                                                                      Hazırlayan: Şükriye ŞEN
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151