Page 146 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 146
67 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Sağ kalan eliyle karşı taraftaki sahillerin öte tarafında, yeşil ve mor tepelerin arkasında meçhul ve uzak
bir yeri işaret etti:
– Oraya, dedi, oraya... Fakat; benim için değil, benim için her şey geçmiş ola... (Gözleriyle vücudunun
sağ tarafını gösterdi) Bu halde nereye gidebilirim? Orada ne işe yarayabilirim? Fakat siz...
Tepeden tırnağa kadar, esaretten gelen silâh arkadaşını süzdü ve tekrar etti:
– Fakat, siz...
Namık, kalbinin hopladığını hissetti. Gözlerinde yeni bir ümidin, yeni bir emelin, yeni bir tasavvurun
şulesi parladı. Çoktan beri kendisini bu kadar kuvvetli, bu kadar cuşişli bulmamıştı. Başında ilk genç-
lik demlerine mahsus bir sarhoşluk vardı. Evet, oraya gidecekti; ruhların birliğini yapan hava oradaydı.
(...)
Yakup Kadri KARAOSMANOĞLU, Bir Serencam
Kelime Dağarcığı:
avdet: Dönüş. cuşiş: Coşkulu. mevkuf: Tutuklu.
1. Okuduğunuz metinden alınmış aşağıdaki paragrafta kullanılan anlatım teknikleri ile anlatım
türünü tablodaki boşluklara yazınız.
Namık esaretten döneli bir ay olmuştu. Bu bir ay zarfında
evinden dışarıya ya iki, ya üç defa çıkabildi. İstanbul ona kor- Anlatım teknikleri:
kuyla karışık bir nefret veriyordu. Evinin haricinde artık hiç
birşeye aşina değildi. İçinde doğup büyüdüğü bu şehri artık ne
gözleri, ne kalbi tanıyordu. Halbuki harbin ilk senesinden beri
mütarekeyi takip eden bütün bir yıl yalnız İstanbulun hasre- Anlatım türü:
tiyle yaşamıştı.
2. Metinde yer alan karşılıklı konuşmalar olmasaydı anlatımın daha etkili olup olamayacağını gerekçe-
leriyle yazınız.
3. Hikâye kahramanı Namık’ın İstanbul’da esaretten önceki hayatını geriye dönüş ve özetleme teknik-
leriyle kurgulayınız.
4. Hikâye kahramanı Namık’ın psikolojisi hangi anlatım teknikleriyle aktarılmıştır? Kullanılan bu tek-
nikler, sizce okuyucunun onu anlamasına nasıl bir katkı sağlamaktadır?
144
Hazırlayan: Şükriye ŞEN