Page 147 - Biyoloji 11 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 147
68 BİYOLOJİ 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
4. Yönerge Görsel üzerinde işaretli alanlara kutu içinde verilen kavramları yerleştiriniz.
4.
bron Yönerge Aşağıdaki metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.
d yafram
yutak
akc ğer
burun
gırtlak
soluk borusu
5. Yönerge Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Görsel: Soluk alıp verme deneyi
5. Solunum sisteminin görevini etkin biçimde yerine getirmesinin ve gaz değişiminin sağlıklı bir ya- Bir biyoloji öğretmeni üstteki deney düzeneğini hazırlamıştır. Küçük balonlar akciğerleri, büyük balon
şam için önemini nasıl açıklarsınız? diyaframı, plastik şişe ise göğüs boşluğunu temsil etmektedir.
Öğretmen, büyük balonu alt tarafa doğru çektiğinde hacmi arttırmış olmaktadır. Hacim arttığı için ba-
sınç düşecektir ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla negatif bir fark oluşacaktır (Patmosfer > Pşişe). Oluşan
farkın tekrar dengeye gelmesi için hava molekülleri içeri girecek ve küçük balonlar şişerek basıncı tekrar
dengeleyecektir.
Öğretmen, tuttuğu büyük balonu bıraktığında ise hacim azalacaktır. Hacim azaldığı için basınç artacak
ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla pozitif bir fark oluşturacaktır (Patmosfer < Pşişe). Oluşan farkın tekrar
dengeye gelmesi için hava molekülleri dışarı gidecek ve küçük balonlar inerek basıncı tekrar dengele-
yecektir.
6. Egzersiz yaparken solunumun hızlanmasını nasıl açıklarsınız?
1. Metindeki deneyden yola çıkarak insanda soluk alıp verme sırasında gerçekleşen olayları aşağıdaki
tabloya karşılaştırmalı şekilde sırasıyla yazınız.
SOLUK ALMA SOLUK VERME
7. Uyurken soluk alıp vermenin devam etmesini sağlayan unsurlar nelerdir? Soluk alıp verme istemli
olarak yürütülebilir mi?
144
Hazırlayan: Hülya TOKGÖZ