Page 147 - Biyoloji 11 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 147

68        BİYOLOJİ 11                                     Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          4. Yönerge  Görsel üzerinde işaretli alanlara kutu içinde verilen kavramları yerleştiriniz.


           4.

                                                                                      bron                                  Yönerge  Aşağıdaki metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.

                                                                                    d yafram
                                                                                      yutak
                                                                                     akc ğer
                                                                                     burun
                                                                                     gırtlak

                                                                                   soluk borusu








          5. Yönerge  Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
                                                                                                                                           Görsel: Soluk alıp verme deneyi
           5.  Solunum sisteminin görevini etkin biçimde yerine getirmesinin ve gaz değişiminin sağlıklı bir ya-           Bir biyoloji öğretmeni üstteki deney düzeneğini hazırlamıştır. Küçük balonlar akciğerleri, büyük balon
             şam için  önemini nasıl açıklarsınız?                                                                         diyaframı, plastik şişe ise göğüs boşluğunu temsil etmektedir.
                                                                                                                           Öğretmen, büyük balonu alt tarafa doğru çektiğinde hacmi arttırmış olmaktadır. Hacim arttığı için ba-
                                                                                                                           sınç düşecektir ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla negatif  bir fark oluşacaktır  (Patmosfer > Pşişe). Oluşan
                                                                                                                           farkın tekrar dengeye gelmesi için hava molekülleri içeri girecek ve küçük balonlar şişerek basıncı tekrar
                                                                                                                           dengeleyecektir.
                                                                                                                           Öğretmen, tuttuğu büyük balonu bıraktığında ise hacim azalacaktır. Hacim azaldığı için basınç artacak
                                                                                                                           ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla pozitif bir fark oluşturacaktır (Patmosfer < Pşişe). Oluşan farkın tekrar
                                                                                                                           dengeye gelmesi için hava molekülleri dışarı gidecek ve küçük balonlar inerek basıncı tekrar  dengele-
                                                                                                                           yecektir.
           6.  Egzersiz yaparken solunumun hızlanmasını nasıl açıklarsınız?

                                                                                                                            1.  Metindeki deneyden yola çıkarak insanda soluk alıp verme sırasında gerçekleşen olayları aşağıdaki
                                                                                                                               tabloya karşılaştırmalı şekilde sırasıyla yazınız.

                                                                                                                                              SOLUK ALMA                                 SOLUK VERME




           7.  Uyurken soluk alıp vermenin devam etmesini sağlayan unsurlar nelerdir? Soluk alıp verme istemli
             olarak yürütülebilir mi?

















          144
                                                                                    Hazırlayan: Hülya  TOKGÖZ
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152