Page 152 - Biyoloji 11 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 152
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 11 71
1. ÜNİTE > İnsan Fizyolojisi Kazanım 11.1.5.1. Solunum sisteminin yapı, görev ve işleyişini açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi BİR NEFESTİR YAŞAMAK 40 dk.
Amacı Solunum sisteminin yapı ve işleyişini açıklayabilme. Bireysel
1. Yönerge Soluk alıp verme mekanizması ile ilgili görsel ve metni dikkate alarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Seda öğretmen Biyoloji dersinde solunum sistemini
işlerken öğrencilerine yandaki görseli gösterir. Şu
açıklamalarla derse başlar: Memeliler negatif basınç-
la nefes alma yolunu kullanırlar. Bir memeli akciğe-
rindeki hava basıncını dışarıdaki hava basıncına göre
değiştirerek solunum yapar. Bu duruma “negatif ba-
sınçlı solunum” denir. Gazlar yüksek basınçlı bölge-
den düşük basınçlı bölgeye doğru geçer. Akciğerlerde
bulunan alveol adı verilen keseciklerde gaz değişimi
gerçekleşir.
Soluk alma Soluk verme
1. Soluk alıp verme sırasında gerçekleşen diyafram ve kaburgalar arası kaslarda, göğüs boşluğunun hacmin-
de, göğüs boşluğunun basıncında, karın boşluğu hacminde, karın boşluğu basıncında, akciğer hacminde
ve akciğer basıncında meydana gelen değişimleri açıklayınız.
2. Öğrencilerine nefes alma daima aktif bir işlemdir, nefes verme ise pasif olarak gerçekleşir, diyen bir öğ-
retmenin görüşlerine katılıyor musunuz? Düşüncelerinizi yukarıdaki görselle ve metinle ilişkilendirerek
gerekçeleriyle açıklayınız.
3. Seda öğretmen ders esnasında öğrencilerine “Alveoller salgı yapan hücreler de içerir. Bu hücrelerin sür-
faktan adı verilen lipoprotein salgıları yüzey gerilimini azaltır.” şeklinde açıklama yapmıştır.
Sizce bu durumun solunum mekanizmasında ne gibi etkileri olabilir?
149