Page 148 - Biyoloji 11 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 148
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 11 69
1. ÜNİTE > İnsan Fizyolojisi Kazanım 11.1.5.1. Solunum sisteminin yapı, görev ve işleyişini açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi SOLUK ALIP VERMEK 30 dk.
Amacı Soluk alıp verme mekanizmasını model üzerinden analiz edebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Görsel: Soluk alıp verme deneyi
Bir biyoloji öğretmeni üstteki deney düzeneğini hazırlamıştır. Küçük balonlar akciğerleri, büyük balon
diyaframı, plastik şişe ise göğüs boşluğunu temsil etmektedir.
Öğretmen, büyük balonu alt tarafa doğru çektiğinde hacmi arttırmış olmaktadır. Hacim arttığı için ba-
sınç düşecektir ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla negatif bir fark oluşacaktır (Patmosfer > Pşişe). Oluşan
farkın tekrar dengeye gelmesi için hava molekülleri içeri girecek ve küçük balonlar şişerek basıncı tekrar
dengeleyecektir.
Öğretmen, tuttuğu büyük balonu bıraktığında ise hacim azalacaktır. Hacim azaldığı için basınç artacak
ve dışarıdaki atmosfer basıncıyla pozitif bir fark oluşturacaktır (Patmosfer < Pşişe). Oluşan farkın tekrar
dengeye gelmesi için hava molekülleri dışarı gidecek ve küçük balonlar inerek basıncı tekrar dengele-
yecektir.
1. Metindeki deneyden yola çıkarak insanda soluk alıp verme sırasında gerçekleşen olayları aşağıdaki
tabloya karşılaştırmalı şekilde sırasıyla yazınız.
SOLUK ALMA SOLUK VERME
145