Page 55 - Biyoloji 11 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 55
23 BİYOLOJİ 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Gizem oturduğu sırada panodaki tüm satırları okuyabilmektedir. Fakat panoya çok yaklaştığında
son üç satırı okuyamadığını fark etmiştir. Gizem'in göz kusuru nedir?
Yönerge Göz kusurları ile ilgili verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
3. Öğretmen tahtaya sağlıklı bir gözde ışınların nerede odaklanması gerektiğini gösteren A görselini Okulların açıldığı ilk hafta Doruk öğretmen, sınıfındaki öğrencilerle tanıştıktan sonra sıralara rastgele
yansıtmıştır. Ardından B ve C görsellerini de yansıtmıştır. Bu görsellerden Ali, Mehmet ve Gizem'e oturmuş öğrencilerine oturma planı yapmak istemektedir. Görsel 1’de verildiği gibi bir oturma planın-
ait olanları belirtiniz. da olan öğrencilerinden oturduğu sıradan tahtada yazılanları net bir şekilde göremeyenler veya görme
A B C problemi olanlar varsa kendisine söylemesini istemiştir.
Öğrencilerden gelen yanıtlar şu şekildedir:
Mila: “Öğretmenim ben tahtadaki yazıları net göremiyorum.
Sağlıklı göz ...................................
................................... ................................... Geçen sene göz doktoruna gittim, doktor benim göz merce-
Doruk
Öğretmen ğimin normalden daha ince olduğunu söyledi ve bana gözlük
yazdı ama ben gözlüğümü evde unuttum.”
Efe: “Göz doktorum benim göz yuvarlağımın optik eksen
4. Aşağıda verilen kavramları ile açıklamaları eşleştiriniz. Açıkta kalan göz kusurunun özelliklerini belirtiniz. Mila Gizem doğrultusunda önden arkaya doğru normalden daha uzun
olduğunu söyledi ve gözlük verdi ancak iki yıldır kontrole
Erkan Kemal gitmedim. Şu an gözlük kullanmama rağmen tahtada ya-
MİYOP zılanları net göremiyorum.”
Efe Ahmet
• Göz merceğinin saydamlığının kaybolmasıdır. Genellikle yaşlı birey- Kemal: “Öğretmenim ben de yazıları bulanık görüyorum ve
ŞAŞILIK gözlüğüm yanımda değil, doktorum korneamda bir sorun
lerde görülür. Cisimler puslu görülür. Görsel 1: Oturma planı
• Yaşa bağlı olarak göz merceğinin esnekliğini kaybetmesiyle oluşur. olduğunu söyledi, beni ön sıraya alabilir misiniz lütfen?”
HİPERMETROPİ Gözün uyum yeteneğinin azalmasıyla ortaya çıkar. Yakındaki cisim- Ahmet: “Ben yazıları net görebiliyorum fakat tahtadaki grafiklerde yer alan kırmızı ve yeşil çizgileri
ler net olarak görünmez. ayırt edemiyorum.” demiştir.
• Göz kaslarının uyumlu kasılmamasından dolayı gözlerin farklı yönde Doruk öğretmen, öğrencilerine öncelikle bir göz doktoruna kontrole gitmelerini önerdikten sonra
KATARAKT sınıfın oturma planında bazı değişiklikler yapmıştır.
hareket etmesiyle oluşur.
• Görüntü retinanın önüne düştüğünden yakın iyi görülürken uzak iyi
ASTİGMATİZM
görülmez. 1. Mila, Efe, Ahmet ve Kemal’in görme problemi yaşadıkları göz kusurları hangileridir? Cevabınızı
• Göz merceği ya da korneada oluşan pürüzlü yüzeylerden dolayı ışın- aşağıdaki tabloda belirtiniz.
PRESBİTLİK lar retinada birden fazla yerde odaklanır. Hem uzak hem de yakın
bulanık görülür. Ad Göz Kusuru
1 Mila
2 Efe
5. Öğretmenleri derse iki farklı mercek getirmiştir. Bu merceklerin ışığı hangi doğrultuda kırdığı- 3 Ahmet
nı aşağıda gösterildiği gibi tahtaya çizmiştir. Mehmet ve Gizem sizce bu merceklerden hangilerini 4 Kemal
kullanırsa görme şikâyetleri giderilir? Mehmet ve Gizem'in gözlerinin önüne bu mercekler konul-
duğunda ışınları izlediği yolu çizerek gösteriniz. Bu merceklerin ince kenarlı mı yoksa kalın kenarlı 2. Doruk öğretmenin hangi öğrencilerin yerlerini karşılıklı olarak değiştirmesi bu öğrencilerin daha
mı olduğunu belirtiniz. iyi görmesini sağlar? Cevabınızı gerekçesiyle açıklayınız.
52
Hazırlayan: Dilara KADAK