Page 52 - Biyoloji 11 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 52
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 11 22
1. ÜNİTE > İnsan Fizyolojisi Kazanım 11.1.1.6. Duyu organları rahatsızlıklarını açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilim, Mühendislik, Matematik Okuryazarlığı Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi BİL BAKALIM GÖZ KUSURUM NE? 40 dk.
Amacı Göz kusurlarını formül kullanarak analiz edebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıda verilen bilgi ile örnek olay metinlerini okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
a) Merceğin odak uzaklığının (f) metre cinsinden tersine yakınsama ya da merceğin gücü denir. Yakın-
sama, odak uzaklığıyla ters orantılıdır. Yakınsama Y= 1/f formülüyle hesaplanır. Diğer deyişle odak
uzaklığı büyüdükçe yakınsama küçülür. Yakınsamanın birimi diyoptridir. Eğer mercek kalın kenarlı
(ıraksak) ise yakınsamada kalın kenarlı merceğin odağı (–) alınır. Eğer mercek ince kenarlı (yakınsak)
ise yakınsamada ince kenarlı merceğin odağı (+) alınır. Yakınsama ile göz kusuru bulunan kişinin
kullanacağı gözlüğün merceğinin numarası hesaplanabilir. Örneğin 1 m’den daha uzağı göremeyen
bir kişinin kullanacağı gözlüğün numarası;
Y= -1⁄ f de f yerine 1 yazılarak bulunabilir. Sonuç Y= -1 diyoptridir.
b) Biyoloji dersinde görme olayının gerçekleşmesinde göz merceğinin önemli bir rolü olduğunu ve göz
kusurlarının oluşumunun mercek kaynaklı olabileceğini öğrenen Mehmet, gözlük kullanan arkadaş-
ları Ahmet ve Zeynep’e göz kusurlarını onlar söylemeden bulabileceğini belirterek onlardan gözlük-
lerini istemiştir. Ahmet ve Zeynep gözlüklerini Mehmet’e vermiş, göz kusurlarının aynı olmadığı bil-
gisine de dikkat çekmişlerdir.
Mehmet, Ahmet ve Zeynep’in gözlüklerini düz bir zemine koyup gözlüklerin önüne yanan bir mum
yerleştirmiştir. Aşağıdaki şekillerde görüldüğü gibi mum ışığının gözlüklerin arkasında düştüğü yeri
işaretleyip mesafeyi ölçmüştür.
X
Zeynep’ n gözlüğüyle yapılan deney
X
Ahmet’ n gözlüğüyle yapılan deney
1. Sizce Ahmet’ in göz kusuru ne olabilir?
49