Page 16 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 16

5     FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          2. Yönerge  Aşağıda verilen Lao Tse Herakleitos ve Parmenides’in düşüncelerini inceleyiniz. Bunlardan hare-
                  ketle yan tarafta verilen soruları cevaplayınız.

                                        Evrenin aklı her türlü hareketin   1.  Lao Tse’nin varlık görüşüne
                                        ilkesi-TAO-aklın kavrayışını aşar.   göre “Tao” nedir?
                                        Bu cüziler dünyasının içinden ge-
                                        liştiği ilk asli madde olarak Tao bir
                                        saklı imkândır. Onun şekilsiz olan
                                        bir şekli vardır; o, karanlıkla ve en
                                        derin belirsizlikle sarılıdır. Sadece
                                        tek bir şey vardır. O, her ne kadar
                                        tanımlanamaz ve insan anlayışının
                                        kavrayış gücünün ötesinde de olsa
                                        ilk maddedir. Bütün varlıkların
                                        kök-kaynağıdır. O, boş bir kap gi-
                                        bidir. İçini hiçbir şey dolduramaz.
                                        Dibi yoktur ve her şey varlığını
                                        ona borçludur. Her şey ondan do-
          Görsel 1.20: Lao Tse          ğar.Görüldüğü  gibi  15-17.  yüzyıl
                                        felsefesi her açıdan 18-19. yüzyılda   2.  Parmenides, Herakleitos’un
                                        yaşanan olayları ve dönemin felse-  varlık görüşüne hangi açıdan
                                        fesini etkilemiştir.               karşı çıkmaktadır?





                                        İlk madde, şimdi olduğu gibi geç-
                                        mişte de var olan ve her zaman ya-
                                        şayacak olan logostur. Logos man-
                                        tıktır, akıldır,  düzendir,  yasadır.
                                        Ölçülere göre alevlenecek ve söne-
                                        cek olan ateştir. Evren, başı sonu
                                        olmayan bir süreç boyunca sürekli
                                        değişir. Fakat insan evrende de-
                                        ğişmeyen  bir  şeylerin  olduğunu,
                                        kalıcı olan varlıkların olduğunu   3.  Herakleitos ve Parmanides’in
          Görsel 1.21: Parmenides       sanır. Bunun nedeni evrendeki de-  varlığı nitel (oluş ve değişim)
                                        ğişimin belli bir ölçü ve düzende   ve nicel açıdan (çokluk ve
                                        meydana gelmesidir.                bölünebilirlik) ele alışlarını
                                                                           doğa filozoflarının (Thales,
                                                                           Anaksimandros, Anaksime-
                                                                           nes gibi) varlığı ele alışlarıyla
                                        Evrendeki görünür çokluğun ta-     karşılaştırınız.
                                        mamı tek bir kökenden meydana
                                        gelmektedir. Değişme, bir aldanış-
                                        tır. Değişim, zihnimizin yarattığı
                                        bir dünyadır gerçek ise “bir”dir, ka-
                                        lıcıdır, süreklidir, yaratılmamıştır,
                                        yok edilemez; o ezelî ve ebedidir,
                                        onda hareket ve değişme yoktur.
                                        Aklı olan insan gerçeğin değişme-
                                        diğini, herhangi bir çokluk içer-
                                        mediğini, bir olduğunu kavrar.
          Görsel 1.22: Herakleitos



          14
                                                     Hazırlayan: Ayşegül YÜKEN
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21