Page 17 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 17

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     6

             1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.1.2. MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açık-
                                                       lar. b) Sokrates ve Sofistlerin (Protagoras ve Gorgias) bilgi ve ahlak anlayış-
             Alan Becerileri: Akıl Yürütme
                                                       ları ele alınır
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                        BİLGİ ÜZERİNE                                     80 dk.
             Amacı      Sokrates’in bilgi anlayışını açıklayabilme. Protagoras ve Georgias'ın bilgi anlayışlarını açıklayabilme.           Bireysel

             1. Yönerge Aşağıda verilen açıklama ile Sokrates ve Menon diyaloğu üzerine yazılmış metni okuyunuz. Metin-
                     de Sokratik yöntemi işaret eden ifadeleri aşağıda verilen kutuya yorumlayarak yazınız.

             Açıklama
             Sokratik yöntem iki aşamadan oluşur: İroni ve Mayotik. Sokrates, tartışmalara tartışma konusu hakkında kesin
             bilgisi olduğunu ileri süren karşı tarafın aslında hiçbir şey bilmediğini göstermekle başlar. Karşı tarafın kesin bilgi
             olarak sunduğu bilgiler üzerinde ironi (alay) yöntemini kullanır. Daha sonra çeşitli olay ve durumlara dayanarak
             yaptığı sorgulamalarla karşı tarafta doğru bilgiyi doğurtma (mayotik) yoluna gider. Ona göre kesin ve doğru bilgi-
             ler insanlarda doğuştan vardır ve bu yöntemler sayesinde açığa çıkarılmaktadır. Metinde Sokrates "S", Talebe "T"
             harfleriyle belirtilmiştir.






                  S: O hâlde kazanç düşkünlüğü nedir ve           : O hâlde bitkilerin değerini tanıyan,
                  kazanç düşkünleri kimlerdir?                    "ne zaman ve hangi tarlaya" dikme-
                  T: Bunlar bence hiç değeri olmayandan           nin uygun olacağını bilen insan, hangi
                  kâr çıkarmayı düşünenlerdir.                    insandır?
                  S: Peki, sence hiç değeri olmadığını            T: Çiftçidir, sanırım.
                  biliyorlar mı? Yoksa bilmiyorlar mı? Bil-       S: Kazanacağını sanmak sözüyle kazanı-
                  miyorlarsa sana göre kazanç düşkünleri          lacağına hükmetmekten başka bir şey mi
                  akılsızdırlar.                                  anlıyorsun?
                  T: Ben akılsız demedim ama hileciler-           T: Bunu anlıyorum.
                  den, dolandırıcılardan kendini kazanca          S: O hâlde deminki gibi bana kendinin de
                  kaptıranlardan bahsediyorum. Onlar              inanmadığın şeyi söyleyerek bu gençli-
                  faydalanmak istedikleri şeylerin değersiz       ğinle benim gibi bir ihtiyarı aldatmaya
                  olduğunu çok iyi bilirler ama gene de           yeltenme de doğruyu söyle. Kendisine iyi
                  utanmadan kazanç düşkünüdürler.                 bir çiftçi gözü ile bakan ve ektiğinin hiç-
                  S: Sen, kazanç düşkünü, biraz da diktiği        bir şeye yaramadığını bilen bir kimsenin
                  fidanın hiçbir değeri olmadığını bildiği        ondan bir kâr çıkarabileceğini tasarlama-
                  hâlde büyüyünce ondan faydalanmayı              sı mümkün müdür?
                  düşünen çiftçi gibidir mi demek istiyor-        T: Zeus (Antik Yunan tanrılarından
                  sun? Senin iddian bu mudur?                     biri) hakkı için değildir.
                  T: Gerçekte Sokrates kazanç düşkünü, her        S: Dahası var. Atına bile bile kötü ot
                  şeyden faydalanmak gerektiğini düşünen          veren bir süvari, sence atını ölüme sürük-
                  adamdır.                                        lediğini bilmez mi?
                  S: Bir haksızlığa uğramış gibi böyle gelişi     T: Bilmez olur mu.
                  güzel cevap verme. Dikkatli ol. Başlangıç-      S: O hâlde bu kötü ottan bir kazancı
                  tan beri sorularımı yeniden tekrarlıyor-        olacağını sanmaz.
                  muşum gibi cevap ver. Kazanç düşkü-             T: Asla.
                  nünün, faydalanmayı kurduğu şeyin               S: O hâlde sence kazanç düşkünleri kim-
                  değerini bildiğini kabul etmiyor musun?         lerdir? Herhâlde değersiz olduğunu bil-
                  T: Ediyorum.                                    dikleri şeylerden kazanç çıkarmayı uman,
                  S: Kuvvetli hatiplerimizin, cümlelerini         demin sözünü ettiğimiz insanlar değildir
                  süsledikleri bilgince ifadelerini biz de        ama o zaman da güzel dostum, tanımına
                  kullanarak soralım.                             göre kimse kazanç düşkünü değildir.




                                                                                                    15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22