Page 20 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 20

6     FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          2. Yönerge Aşağıda verilen Protagoras ve Gorgias’ın bilgi konusundaki görüşlerinin verildiği metinleri okuyup
                 soruları cevaplayınız.
           Protagoras’a göre “Her şeyin ölçüsü in-                 Gorgias bilgi ile ilgili olarak üç sav
           sandır, insan var olan şeylerin varlıkları-             öne sürmektedir.
           nın var olmayan şeylerin yokluklarının                  Birinci  tez:  “Hiçbir  şey  var  değildir.”
           ölçüsüdür.” Protagoras’a göre şeyler bi-                Eğer bir şey varsa o ya var olandır ya
           rine nasıl görünüyorsa öyle, bir diğerine               da var olmayandır veya var olanla var
           nasıl görünüyorsa da öyledir. Esen aynı                 olmayanın  karışımıdır.  Bu  şey,  var
           rüzgâr, bazısını üşütürken bazısını üşüt-               olan olamaz çünkü var olan var olsay-
           mez, bazısına hafif gelirken bazısına çok               dı onun ya ezelî olması, ya bir şeyden
           sert gelebilir. O hâlde rüzgârın kendi-                 meydana  gelmiş  olması  veya  bunun
           sinde sıcak ya da soğuk olma durumu                     ikisi olması gerekirdi. (…) Var olan
           yoktur, üşüyen için soğuktur diğeri için                hem ezelî hem de bir şeyden meydana
           soğuk değildir. Kısaca Protagoras bilgi-                gelmiş olamaz çünkü bunlar çelişkili-
           nin algıya dayandığını savunmaktadır.                   dir.
           “Şeyler”le ifade edilmek istenen sadece                 İkinci tez: “Herhangi bir şey var olsa
           somut şeyler değildir; “şeyler” mutlak                  bile bilinemez.”
           nitelikleri  de  kapsamaktadır;  sıcak-so-              Eğer  zihnin  kavramları  gerçek  de-
           ğuk, acı-tatlı gibi duyumsal niteliklerin               ğilse gerçek düşünülemez. Bilgiyi
           yanı sıra  güzel-çirkin,  iyi-kötü,  doğ-               oluşturan, gerçekliğe tekabül eden
           ru-yanlış gibi kavramları da içine al-                  kavram,  terim  veya  sözcükler  değil,
           maktadır. Her şeyin ölçüsünün insan                     görünüşlere gönderimde bulunan
           olarak  belirlenmesi ve  şeylerden edin-                sözcüklerdir. Bunlardan oluşan her-
           diğinin,  şeylerin kendinde  olan belirli               hangi  bir  önerme  tesadüfen  gerçek-
           bir  nitelikten  dolayı  değil  de  kişinin             liği yansıtsa bile bu asla bilinemez ve
           kendisinden, ona nasıl görünüyorsa ya                   diğer önermelerden ayırt edilemez.
           da o nasıl algılıyorsa öyle olduğunu sa-                Üçüncü tez: “Herhangi bir şey bilinebil-
           vunmasıyla Protagoras, bilginin kayna-                  se dâhi bu bilgi başkasına aktarılamaz.”
           ğını objeden süjeye aktarmış, böylece                   İnsanlar birbirleriyle dille iletişim
           bilgi problemi obje temelinde değil süje                kurarlar. (…) Sözcüklerin anlamları,
           temelinde inşa etmeye çalışmıştır. Pro-                 farklı anlam dünyalarında farklılaşır.
           tagoras’ın öznelciliği ve göreceliği, bun-              Diğer bir deyişle aktarılan eş biçim-
           lara bağlı ilkesel kuşkuculuğu ardından                 li semboller ya da aynı ses öbekleri
           gelen büyük Grek düşünürlerini derin-                   olsa bile aktaran-alımlayan uyumu
           den etkilemiştir.                                       hiçbir zaman tam ve eksiksiz değildir.
           Protagoras’a göre “İnsan her şeyin ölçü-                Gorgias, “Hiçbir şey yoktur.” derken
           südür.” Buradaki insan bireysel insandır.               ontolojik ve epistemolojik zeminli bir
           Bireysel insanın nesnelliğe dair algıları               bilinemezcilik ve nihilizmin dışa vu-
           epistemolojik bağlamda asıl zemini                      rumu sayılabilecek olan bu görüşü ifa-
           oluşturur. İşte bu durumda bireysel öz-                 de etmiştir. Herkesi bağlayabilecek bir
           nelliğe ve onun algılarına koşut bir ah-                felsefi hakikat arayışından çok, birey-
           laki tikellik ve görelilik ortaya çıkmak-               sel ve pratik bilgiler bağlamında kulla-
           tadır. O hâlde politik ve etik bağlamda                 nılabilecek bir anlayışı benimsemiştir.
           bireyin yargılarını aşan nesnel ve evren-
           sel bir iyi, söz konusu olamaz.

          1.  Protagoras ve Gorgias’ın bilgi ve ahlak konusundaki görüşlerinde ortak olan noktalar nelerdir?


          2.  Protagoras ve Gorgias’ın görüşlerini desteklemek için ortaya koydukları kanıtları geçerli buluyor mu-
             sunuz? Açıklayınız.


          3.  Sofistlerin bilgi ve ahlak konusunda Sokrates’ten ayrıldığı konular nelerdir?




          18
                                                   Hazırlayan: Ziver Murat ARKUT
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25