Page 23 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 23
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 8
1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.1.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl filozof-
larının felsefi görüşlerini analiz eder. a) Konfüçyüs’ün “İdeal Bir İnsan ve Top-
Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık luma Dair Konuşmalar” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi hareketle filozofun ahlak görüşünün irdelenmesi sağlanır.
Etkinlik İsmi BİLGE AHLAKI 120 dk.
Amacı Konfüçyüs’ün “İdeal Bir İnsan ve Top luma Dair Konuşmalar” adlı eserinden alınan veya derlenen bir Bireysel
metinden hareketle filozofun ahlak görüşünü analiz edebilme.
Yönerge Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.
! Etkinliği gerçekleştirmek için
“Ekler” bölümünde verilen
“Metin İnceleme” başlıklı
yönergeyi takip ediniz.
ÖĞRENMEK larla konuşurken içten miyim? Derslerden yeter
I- Üstat dedi ki: “Öğrenmek ve sonra bunu baş- derecede bilgi edinebildim mi?”
kalarına öğretmek zevk verici bir şey değil mi-
dir?” V- Üstat dedi ki: “Bin savaş arabası olan (bü-
- “Uzak ülkelerden gelmiş arkadaşları ol- yük) bir ülkeyi yönetirken dikkatli, içtenlikli ve
mak hoş değil midir?” sonra ekonomik olmalı; insanlara karşı sevgi
- “Kendisini tanımadıklarından dolayı kay- göstermeli ve halkı iyi bir yolda kullanmalı.”
gılanmayan bir kimse, 'büyük ve üstün in-
san' değil midir?” VI- Üstat dedi ki: “Bir genç, evinde anasına ve
babasına bağlı ve öteki büyüklerine saygılı ol-
II- Filozof Yu (1) dedi ki: “Ana babaya saygı ve malıdır. Sonra, ciddi ve dürüst olmalı, herkese
kardeşlerine sevgi gösterip de öteki büyüklerine sevgi göstermeli ve iyi kimselerle arkadaşlık et-
karşı kötü davranan insan pek azdır. Karışıklık melidir. Fırsat bulduğu zaman da onların bilgi
çıkarmaktan hoşlanıp da büyüklerine karşı kötü edinmesine yardım etmelidir.”
davranışlarda bulunmak istemeyen kişi yok gi-
bidir."
- “Büyük ve üstün insan, kendini esas olan VII- Tzu-hsia dedi ki: “Bir kimse dış güzellik-
şeye verir. Bu esas şey ortaya çıkınca ‘ger- ten çok iyi ahlaka değer verirse, ailesine hiz-
çek ilkeler’ gelişir; anaya babaya bağlılık ve mette en büyük çabayı gösterirse, efendisine
kardeşlik sevgisi de kendini gösterir. Bunlar, (prensine) bütün yaşamınca bağlı kalabilirse,
‘iyilikseverlik’in kökü değil midir?” arkadaşlarıyla olan ilişkilerinde içtense, o insan
için ‘bir şey bilmiyor’ deseler de ben onun bilgili
III- Üstat dedi ki: “Yaldızlı sözlerle erdem bağ- olduğunu söylerim.”
daşamaz.”
VIII- Üstat dedi ki: “Bir bilgin ağırbaşlı değilse
IV- Filozof Tsang dedi ki: “Her gün kendimi ona karşı saygı gösterilmez. Onun bilgisi de sağ-
üç nokta üzerinde yoklarım: Başkaları için bir lam değildir.”
iş görürken acaba onlara bağlı mıyım? Arkadaş- - “Bağlılığı ve içtenliği birinci planda tut.”
21