Page 23 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 23

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     8

             1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.1.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl filozof-
                                                       larının felsefi görüşlerini analiz eder. a) Konfüçyüs’ün “İdeal Bir İnsan ve Top-
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık     luma Dair Konuşmalar” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  hareketle filozofun ahlak görüşünün irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                        BİLGE AHLAKI                                     120 dk.
             Amacı      Konfüçyüs’ün “İdeal Bir İnsan ve Top luma Dair Konuşmalar” adlı eserinden alınan veya derlenen bir           Bireysel
                        metinden hareketle filozofun ahlak görüşünü analiz edebilme.

             Yönerge   Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.




                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                            yönergeyi takip ediniz.










                             ÖĞRENMEK                         larla konuşurken içten miyim? Derslerden yeter
                  I- Üstat dedi ki: “Öğrenmek ve sonra bunu baş-  derecede bilgi edinebildim mi?”
                  kalarına öğretmek zevk verici bir şey değil mi-
                  dir?”                                       V- Üstat dedi ki: “Bin savaş arabası olan (bü-
                     - “Uzak ülkelerden gelmiş arkadaşları ol-  yük) bir ülkeyi yönetirken dikkatli, içtenlikli ve
                     mak hoş değil midir?”                    sonra  ekonomik  olmalı;  insanlara  karşı  sevgi
                     - “Kendisini tanımadıklarından dolayı kay-  göstermeli ve halkı iyi bir yolda kullanmalı.”
                     gılanmayan bir kimse, 'büyük ve üstün in-
                     san' değil midir?”                       VI- Üstat dedi ki: “Bir genç, evinde anasına ve
                                                              babasına bağlı ve öteki büyüklerine saygılı ol-
                  II- Filozof Yu (1) dedi ki: “Ana babaya saygı ve   malıdır. Sonra, ciddi ve dürüst olmalı, herkese
                  kardeşlerine sevgi gösterip de öteki büyüklerine   sevgi göstermeli ve iyi kimselerle arkadaşlık et-
                  karşı kötü davranan insan pek azdır. Karışıklık   melidir. Fırsat bulduğu zaman da onların bilgi
                  çıkarmaktan hoşlanıp da büyüklerine karşı kötü   edinmesine yardım etmelidir.”
                  davranışlarda bulunmak istemeyen kişi yok gi-
                  bidir."
                     - “Büyük ve üstün insan, kendini esas olan   VII- Tzu-hsia dedi ki: “Bir kimse dış güzellik-
                     şeye verir. Bu esas şey ortaya çıkınca ‘ger-  ten çok iyi ahlaka değer verirse, ailesine hiz-
                     çek ilkeler’ gelişir; anaya babaya bağlılık ve   mette en büyük çabayı gösterirse, efendisine
                     kardeşlik sevgisi de kendini gösterir. Bunlar,   (prensine) bütün yaşamınca bağlı kalabilirse,
                     ‘iyilikseverlik’in kökü değil midir?”    arkadaşlarıyla olan ilişkilerinde içtense, o insan
                                                              için ‘bir şey bilmiyor’ deseler de ben onun bilgili
                  III- Üstat dedi ki: “Yaldızlı sözlerle erdem bağ-  olduğunu söylerim.”
                  daşamaz.”
                                                              VIII- Üstat dedi ki: “Bir bilgin ağırbaşlı değilse
                  IV- Filozof Tsang dedi ki: “Her gün kendimi   ona karşı saygı gösterilmez. Onun bilgisi de sağ-
                  üç nokta üzerinde yoklarım: Başkaları için bir   lam değildir.”
                  iş görürken acaba onlara bağlı mıyım? Arkadaş-  - “Bağlılığı ve içtenliği birinci planda tut.”








                                                                                                    21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28