Page 28 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 28
10 FELSEFE 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
olanın, güçlünün çıkarına uyan şey ol- de söylediğimiz gibi yönetilenlerin çıkarı
duğunu söylüyorsun; bundan tam emin için güçlünün değil güçsüzün çıkarları
değilim işte bunun üzerinde biraz daha gözetilerek icra edilir. İşte bunun içindir
düşünmemiz gerekecek. ki sevgili dostum, demin de söylediğim
gibi kimse gönüllü yöneticilik etmek, baş-
T: Düşün bakalım.
kalarının dertleriyle ilgilenmek, bunları
S: Düşüneceğim ama önce şuna cevap ver:
gidermek istemez. Bunun için ücret talep
Halkın yöneticilerine itaat etmesini doğ-
eder. Gerçek bir yöneticilik sanatı sahibi,
ru bir davranış olarak görüyorsun, değil
sanatını güzel değerlendirmek istiyorsa
mi?
birtakım buyruklar verirken hiçbir za-
T: Evet, öyle! man kendi çıkarını değil yönetilenlerin
S: Peki bu devletlerin yöneticileri hiç mi çıkarını düşünmek, buna göre buyruklar
hata yapmaz yoksa yanlışa düşebilirler verip davranmak durumundadır ve bu
mi? yüzden de yöneticiliğe razı olanlara ya
T: Düşebilirler tabii. ücret ya da şeref verilmeli, yöneticiliğe
yanaşmayanlara da ücret olarak bir ceza
S: O zaman yasa yaparlarken de bazen
verilmelidir.
doğru yasalar, bazen de yanlış yasalar
yapmaları mümkündür, değil mi? Platon, “Devlet” adlı eserinden alıntılanmıştır.
T: Doğru.
S: O zaman yasa yaparken çıkarlarını
korumuşlarsa doğru yapmışlardır, tersi
durumda da yanlış?
T: Öyle, bence.
S: Ve yasalar nasıl olursa olsun, doğru
(hukuka uygun) olan davranış, halkın bu
yasalara uymasıdır sana göre değil mi?
T: Şüphesiz.
S: Demek ki senin iddiana göre adil (hak-
lı, doğru olan), her zaman kudretli olan-
ların yararına değildir; bunun tersi de
söz konusudur?
T: Olur mu? Neler diyorsun sen? (…)
S: O zaman sevgili Thrasymakhos, yöne-
tici konumunda olan kimse, bu konumda
olduğu müddetçe kendi çıkarına değil de
yönettiği ve üzerinde sanatını uyguladığı
kişilerin veya şeylerin çıkarına olan şey-
leri gözetir ve bu doğrultuda emirler verip
düzenlemeler yapar. Bütün konuşmaları
ve eylemlerinde kendine tabi olanların ve
inananların yarar ve iyiliklerini kollar.
(…)
S: “O zaman anlaşılıyor ki Thrasy-
makhos, hiçbir sanat, hiçbir resmi görev,
kendi çıkarı için icra edilmez; daha önce
26
Hazırlayan: Sarper Serkan AVCI