Page 27 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 27

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     10

             1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.1.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl filo-
                                                       zoflarının felsefi görüşlerini analiz eder. c) Platon’un “Devlet” adlı eserinden
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık     alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun varlık, bilgi ve siyaset
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  görüşlerinin irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                       ADALET NEDİR?                                    120 dk.

             Amacı      Platon’un “Devlet” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun varlık, bilgi ve           Bireysel
                        siyaset görüşlerini analiz edebilme.

             Yönerge   Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                            yönergeyi takip ediniz.











                             ADALET                                S: Biliyorum, elbette.
                     T: Benim fikrimce adalet güçlünün çıka-       T: Her devlette hükümet koltuğunda otu-
                     rına olandan başka bir şey değildir.          ranlar güçlüler değil midir?
                     S: Dur bakalım. Önce ne demek istediğini      S: Evet, öyledir.
                     doğru  anlamalıyım.  Şu  an  tam  kavra-      T:  Yani,  Sokrates  Efendi,  demek  istiyo-
                     yamadım.  Diyorsun  ki  güçlünün  çıkarı      rum  ki  her  devlette  adil  olan,  aynıdır:
                     (avantaj, yarar) adil, doğru olandır. Tam     Kurulu  hükümetin  çıkarına  olan  şey
                     olarak bununla ne demek istiyorsun Th-        adalete,  hakka  uygundur.  Buradan  da
                     rasymakhos?  Şunu  demek  istemiyorsun        mantığımızı ilerleterek şu sonuca varabi-
                     herhâlde: Diyelim ki Pankreas’ın sporcu-      liriz: Güçlü olanlar hükümet koltuğunda
                     larından Pulydamas bizden güçlüdür ve         oturma kabiliyetine sahip olduklarından
                     sığır eti yemesi onun gücünü artırdığın-      onların çıkarına olan şey adildir.
                     dan sığır eti yemek onun çıkarına uygun-      S:  “Şimdi  anladım  ne  demek  istediğini”
                     dur. O zaman ondan zayıf olan bizlerin        dedim,Ama bu söylediğinde haklı mısın,
                     de sığır eti yemesi bizim çıkarımıza uy-      değil misin, bir bakmamız lazım. Fakat
                     gundur  ve  sığır  eti  yemek  bizim  için  de   şunu da belirteyim, sen de ben söylerken
                     yerindedir, adalete uygundur.                 reddettiğin  cevaplardan  birini,  ‘çıkar’
                     T: Yaptığın şey iğrenç Sokrates. Sözlerimi    (avantaj,  yarar)  sözcüğünü  kullandın.
                     işine  geldiği  gibi  anlayıp  çürütmek  isti-  Tek fark önüne bir de ‘güçlünün’ sözcü-
                     yorsun.                                       ğünü koymandı.
                     S: Hayır, sevgili dostum, asla. Sadece söy-   T: Önemsiz bir ekleme ama bu sanırım...
                     lediğin şeyi daha açık ifade etmeni isti-     S:  Önemli  mi,  önemsiz  mi  orası  daha
                     yorum.                                        belli değil. Öncelikle şu söylediğin doğru
                     T:  O  zaman  dinle.  Sen  galiba  bazı  site   mu, yanlış mı onu araştırmamız gereki-
                     devletlerinin  tiranlıkla,  bazılarının  de-  yor.  Adaletin  birilerinin  işine  yaradığı,
                     mokrasi ile, bazılarının da aristokrasi bi-   birilerinin  çıkarına  olduğu  konusunda
                     çimiyle yönetildiğini bilmiyorsun.            sanırım hemfikiriz. Sen bir ek yapıp adil







                                                                                                    25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32