Page 30 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 30

11       FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü








               nıdır. Ancak bize göre ortayı bulmaya çalıştı-  gittiyse buna alaycılık denir, bu özellikteki insan
               ğımızda yanıt değişken olacaktır. Örneğin çok   alaycıdır, eksiklikte de benzeri bir isim kullana-
               olan on, az olan ikiyse orta altıdır. Matematiksel   biliriz. Şaka konusunda ortada olmak şakacılık-
               olarak ortalama aldığımız zaman altı iki tarafa   tır, eyleme de şakacılık denir, şakacılıkta ileriye
               da eşit uzaklıktadır. Fakat bize göre denildiğin-  gitmek şaklabanlıktır, bu durumda olana da şak-
               de matematiksel ortalamanın bir önemi olmaz.   laban denir. Tüm bu konularda yetersiz olan ise
               Örneğin on beş kilo yemek fazla, üç kilo az ise   yabanidir. Yine uygun şekilde hoş olana dost, bu
               beden eğitimcisi kalkıp dokuz kilo önermez.   duyguya ise dostluk denir. Aşırıya kaçanlar ya-
               Çünkü dokuz kilo birine göre az birine göre çok   laka olarak adlandırılırken eksiklik gösterenler
               olabilir. (…) O  hâlde  durumun farkında olan   huysuzdur.  Öte yandan  yaşadığımız  olaylar  ve
               her insan fazlalıklardan ya da eksikliklerden   etkilenenler konusunda da orta vardır. Örneğin
               uzak durup ortayı bulmaya çalışır ancak bu orta   utanmak bir erdem olmamasına karşın utanma-
               bize göre ortadır. (…) Uygun zamanda, uygun   sını bilen insanlar övgü alırlar. Çünkü utanma-
               oranda, uygun insanlara karşı hareket etmek en   sını bilmek ortada olmaktır, eksiği olanlar utan-
               iyisidir ve orta olan da budur, orta olan da er-  gaç, fazlası olanlar ise utanmazdır. (…)
               demdir. (…)                                 Şimdi karakter erdeminin bir orta olma durumu
               Sonuç olarak erdem tercihlerle ilgili bir huydur.   olduğunu biliyoruz. Burada etkilenim ve eylem-
               Bu, akıl tarafından belirlenen ya da akıllı insa-  lerde amaç eksiklik ve fazlalık olan iki kötü du-
               nın belirlediği orta yolu bulabilme becerisidir.   rumun ortasını bulmaktır. Tabii ki bu da kolay
               Fazlalığın ve eksikliğin ikisi de ayrı ayrı kötüdür,   değildir. (…)
               burada ise orta yol bulunur. Kötülük etkilenim-  Bir uç diğerinden daha büyük hatalar yapmamı-
               lerde ya da eylemlerde fazla ya da eksik olma   za yol açabilir, ortayı bulmak da kolay değildir.
               durumudur. Erdem bunların ortasını bulmaktır.   Bu nedenle bazen ikinci seçenek daha az kötü
               Evet bu nedenle erdemin kendisi ve ne olduğu   olanı almaktır. Bunu da söylediğimiz şekilde
               orta olmaktır diye tanımlanır, en iyi ve iyi ba-  yapabiliriz. Bu durumda öncelikle kendimizin
               kımından ise uçta olmaktır. Ancak tüm eylem-  nelere meyilli olduğumuzu anlamamız gerekir
               lerin ya da etkilenimlerin ortası iyidir diye bir   çünkü  herkes birbirinden farklı şeylere  meyil-
               kural yoktur. Bazı eylemlerin kendileri zaten   lidir. Cevap bulabilmek için yapmamız gereken
               kötüdür. Örneğin kıskançlık, utanmazlık ya da   nelerden haz duyduğumuz ya da nelerden acı
               hırsızlık, cinayet. Bunlar gibi şeylerde fazlalıklar   çektiğimizi tespit etmektir. (…) Tabii ki tekil
               ya da eksiklikler kötü değildir, kötü olan zaten   olaylarda söylediğimizi yapmak çok zordur. Yani
               kendileridir. Bu noktalarda doğru davranamaz-  hangi insana ne zaman ne miktarda, neden kıza-
               sınız, yapılan hareketlerin tümü yanlış olur. (…)   cağımızı söylemek kolay bir şey değildir. Bazen
               Haksızlıkta bulunmak, korkaklık, hazza düşkün   kızmayanları övüp onlara sakin diyoruz, bazen
               olmak gibi konularda eksiklik ya da ortada ol-  de kızanları haklı buluyoruz. Fakat olması gere-
               mak diye bir şey söz konusu değildir. Çünkü   kenden daha farklı şekilde hareket eden kimse
               bu noktada fazlalığın ya da eksikliğin ortasını   eleştirilir. Ayrıca eleştirimizin ne oranda olacağı-
               bulmazsınız, burada fazlalığın fazlalılığı ya da   nı söylemek de kolay sayılmaz. Bir konuda duyu-
               eksikliğin eksikliği söz konusu olacaktır. Ortada   larla karar alınıyorsa ki tekil olaylarda bu şekilde
               olmak aslında bir açıdan uçta olmaktır, ölçülü-  karar alınacaktır, bu durumda karar vermek zor
               lük ve cesaret konularında fazlalık ya da eksiklik   olacaktır. Özetle söylemek gerekirse ortada olan
               olmadığı gibi bu noktadaki her davranış doğru   her zaman övülesi durumdadır, bizlerin bazen
               olacaktır. Kısacası fazlalığın ya da eksikliğin or-  eksik olana bazen fazla olana meyil göstermemiz
               tası ya da ortanın fazlalığı ya da eksikliği bulun-  gerekir, bu sayede en doğru seçimi kolayca ya-
               mamaktadır. (…)                             pabiliriz.
               Her konuda ortada olanın beğenilmesi gerekir,
               uçlardakilerin beğenilecek bir yanları yoktur,
               bunu gösterebilmek adına bu konulardan da         Aristoteles, “Nikomakhos’a Etik” adlı eserinden
               bahsetmemiz gerekir. (…) Samimiyet konusun-                             alıntılanmıştır.
               da samimi insan ortadadır, buna samimi insan
               denir. İnsan kendisini olduğundan daha fark-
               lı göstermeye çalışıyorsa ve bu konuda ileriye








          28
                                              Hazırlayan: Esin KÖKMEN GÖZÜKÜÇÜK
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35