Page 35 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 35

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     14

            2. ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.2.1.  MS  2.  yüzyıl-MS  15.  yüzyıl  felsefesini  hazırlayan  düşünce  ortamını
             Alan Becerileri: Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi  açıklar. - MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl felsefesinin MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl
                                                       felsefesi üzerindeki etkilerine değinilir.
             Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi

             Etkinlik İsmi                           NEDEN?                                          40 dk.
             Amacı      MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesini hazırlayan düşünceleri iş birlikli bir anlayışla açıklayabilme.            Grup


             1. Yönerge Sınıfta öğrencileri beşerli gruba ayırınız. Beş masa kurarak aşağıda verilmiş “Uzmanlık Alanı” not-
                    larını ve “Soru Kâğıdı”nı masalara bırakınız. Öğrencilerin çalışma kağıtlarında bulunan işlem sıra-
                    sına göre etkinliği gerçekleştirmelerini sağlayınız.

                                             Uzmanlık Alanı 1
                                             Platon felsefesinin MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesine etkileri

                                             MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl düşünürleri, felsefeyi daha çok inancı pe-
                                             kiştirmek için kullanmıştır. Bu anlamda Platon’un idealar kuramı da bu
                                             dönem için biçilmiş kaftandır.
                                             Çünkü idealar kuramında duyusal olanın bir gölgeden ibaret olduğu,
                                             asıl gerçekliğin ideal dünyada olduğu düşüncesi vardır. Bu düşünce tek
                                             tanrılı dinlerdeki Tanrı anlayışı ile örtüşmektedir.
                                             Ayrıca Platon’un ruhun ölümsüzlüğü anlayışı da yine dinî anlayış ile pa-
                                             raleldir.

            Görsel 2.1: Platon

              Uzmanlık Alanı 2
              Aristoteles felsefesinin MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesine etkileri

              Aristoteles mantığı tümel önermelerden özel önermeler çıkarma üzerine
              kurulu bir mantıktır. Önermeler daha tümel önermelerden, kavramlar
              daha tümel kavramlardan çıkarılabilir. Bir kavramı diğerlerinden ayıran
              özellikler göz önüne alınıp tümel kavramdan ayrılarak o kavramın tanı-
              mı yapılabilir. En tümel kavrama kadar kavramlar birbirinden bu şekil-
              de çıkarılabilir. En tümel kavramlar tanımlanamasalar da bir gerçeklik
              olarak vardır. İşte Aristoteles’in bu görüşü MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl
              filozofları tarafından Tanrı’nın varlığını kanıtlamak için kullanılmıştır.
              Aristoteles, varlığı dört neden ile açıklar. Bunlar; maddi neden, formel
              neden, fail neden ve ereksel nedendir. Varlığın fail nedeni her varlığın bir
              yapanı olduğu görüşüdür. Aristoteles’e göre nedensiz hiçbir şey yoktur ve
              bu nedenler silsilesi ilk nedene, ilk hareket ettiriciye kadar gider.
                                                                           Görsel 2.2: Aristoteles
                                             Uzmanlık Alanı 3
                                             Epikürosçu felsefenin MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesine etkileri

                                             Epiküros’a göre ahlaki eylemin amacı mutluluktur. Bu nedenle insan
                                             hazzı aramalıdır. Haz fütursuzca bir isteme hâli değil, acıdan kurtulma
                                             hâlidir. Ruhun ızdıraptan, bedenin acıdan kurtulması hâlidir. İnsan, ye-
                                             mek içmek gibi yaşamı için zorunlu olan hazlara yönelmelidir. Epikü-
                                             rosçuluğun bu azla yetinme hâli dinî egemenliğin hüküm sürdüğü MS 2.
                                             yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesini etkilemiştir. Epiküros’a göre doğa kolay
                                             elde edilen şeyleri zorunlu kılmakta, zor elde edilenleri zorunlu kılma-
                                             maktadır. Bu görüş de MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinde Tanrı’nın
                                             zorunlu kılmadıklarını yapmama, bedeni değil ruhu önemseme anlayışı
             Görsel 2.3: Epiküros
                                             ile benzeşmektedir.


                                                                                                    33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40