Page 40 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 40

15       FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




                                                    da açıklar. 8–15. yüzyıllar arası Skolâstik felsefe olarak be-
                                                    lirlenir. O, sorunları ele alış tarzıyla kendinden önceki Pat-
                                     "Anlamak       ristik dönem ile kendinden sonraki Rönesans ve Aydın-
                                        için        lanma arasında tam bir yöntemsel farklılık ve geçişi ifade
                                   inanıyorum."     eder. Skolâstik yöntemde, vahye karşı akılla ileri sürülen
                                    Augustinus      itirazları karşılayabilmek hedeflenir.  Salt tanımsal, man-
                                                    tıksal açıklamalardan  yola çıkarak, varlık alanına ilişkin
                                                    sonuçlara varmak yine bu dönemin özelliklerinden biridir.
                                                    Orta Çağ filozofları bireysel yanlarını, özgür düşünüş bi-
         Görsel 2.7: Augustinus                     çimlerini apaçık biçimde ortaya koyarlar. Ancak hepsinin
                                                    tek  bir  ortak  yanı  vardır;  dış  dünyayı  düşünme  konusu
                                                    yapmamak.
                                                    Bazı felsefe tarihçilerine göre Orta çağ, Skolastik felsefe,
                                                    bir bakıma ‘’tümeller tartışması’’ndan başka bir şeyi gün-
                                     "Anlamak       demine almamıştır. Bir bölümüne göre de en temel sorun
                                        için        ‘’Tanrı  kanıtlamaları’’, varlığı  temellendirme sorunudur.
                                   inanıyorum."     Ancak bu her iki sorun da felsefenin gündeminde her
                                     Anselmus       zaman var olan sorunlardır. Örneğin modern dönem dü-
                                                    şünürleri de genel kavramları ve tümellerin yapısını konu
                                                    edinmiştir. Bu dönemin felsefesi bilimsel yaşamla, sanatla,
                                                    siyasetle, yine bu dönemin siyasal ve toplumsal yaşamıyla
                                                    da ilgilidir.
         Görsel 2.8: Anselmus
                                                    Orta Çağ Hristiyan felsefesi Antik felsefeden özellikle Pla-
                                                    ton’un (idealar, görüngüler evreni) ikiciliği, Aristoteles’in
                                                    hem varlığın ilk hareket ettiricisi, hem de tüm var olan-
                                                    ların kendisine doğru yükselmek istedikleri Tanrı anla-
                                     “İnanayım      yışı ile Stoacılığın tektanrıcılığından yararlanmıştır. Din-
                                                    sel-dogmacı bir felsefedir. Amacı aklın yardımıyla inanç
                                        diye        konularını kavranılır yapmak, bunları kanıtlamaktır. Buna
                                     biliyorum.”    göre ‘’Anlayayım diye inanıyorum.’’ görüşü hem çıkış hem
                                     Aquinolu       de varış noktasıdır. Din ile felsefeyi birleştirmek, uzlaştır-
                                      Thomas        mak için işe başlamış sonunda ise tam tersi olmuş, din ile
                                                    felsefe birbirlerinden kesin olarak ayrılmışlardır. Felsefeye
                                                    karşı alınan bu tutumdan dolayı bu dönemde felsefenin
                                                    yanında bilim de dışlanmıştır. Felsefe ve bilim merkezleri
         Görsel 2.9: Aquinolu Thomas
                                                    bir bir kapatılmıştır. 5. yüzyılda İskenderiye Kütüphanesi
                                                    bilimsel ve felsefi çalışmaların Hristiyan düşüncesine zarar
                                                    verdiği gerekçesiyle yakılmıştır, 6. yüzyılda Platon Aka-
                                     "İnanç ile     demisi de kapatılmıştır. Kilise, güç ve servet kazanmıştır.
                                                    Din dışı yöneticiler başarısızlığa uğramıştır Din adamları
                                    akıl birbirin-  itaati öğütlemişlerdir. Bu itaat, sadece aşağı sınıflarca uy-
                                    den bağım sız   gulanmıştır. Daha sonra kilise büyük zorluklarla kendisini
                                    iki alandır."   feodal aristokrasiden ve pagan kültüründen kurtarmayı
                                      Ochamlı       başarır. Bu kurtuluş Avrupa’nın karanlık çağlardan sıyrıl-
                                      William       masının bir nedenidir.


                                                    Betül Çötüksöken “Petrus  Abelardus’un Ahlak  Anlayışı” adlı ese-
         Görsel 2.10: Ockhamlı William              rinden alıntılanmıştır.
          1.  Hristiyan felsefesinin temel konuları ve sorunları nelerdir?



          2.  Hristiyan felsefesinde akıl-inanç ilişkisinin etkileri nelerdir?




          38
                                                        Hazırlayan:   Emine EFE
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45