Page 39 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 39

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11        15

            2. ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.2.2. MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açık-
             Alan Becerileri: Sorgulama                lar. a) MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl Hristiyan felsefesinin temel özellikleri ve
                                                       problemleri üzerinde durulur.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                     HRİSTİYAN FELSEFESİ                                 40 dk.
             Amacı      MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl Hristiyan felsefesinin temel özellikleri ve problemlerini fark edebilme.          Bireysel

             1. Yönerge Aşağıdaki şekilde verilen Hristiyan felsefesinin dönemlerini inceleyiniz ve boş bırakılan yerlere iki
                     dönemin özelliklerini kendi cümlelerinizle yazınız.

                                     HRİSTİYAN FELSEFESİ DÖNEMLERİ


                         PATRİSTİK DÖNEM                                 SKOLASTİK DÖNEM
               Hristiyan felsefesinin MS 2-MS 8. yüzyıl ara-    Hristiyan felsefesinin MS 8. yüzyıldan 15. yüz-
               sında kalan dönemine "Patristik Dönem" adı       yıla kadar olan dönemine "Skolastik Dönem"
               verilir. Aynı zamanda din adamı da olan dö-      adı verilir.Dönemde Hristiyanlığın öğretimi
               nem filozofları, "Kilise Babaları" olarak da     sistemleşmiştir ve felsefenin de eğitim alanı-
               bilinirler. Augustinus'un akılla dini açıklama   na taşınmasıyla Hristiyanlık öğretisi hızla ya-
               görüşü, dönemin temel öğretisi hâline gelmiş-    yılmıştır. Bologna ve Oxford üniversiteleri bu
               tir. Dine yönelik saldırıları savunmaya yönelik   dönemde kurulan ve bu geleneğin öncüsü olan
               fikirler ortaya çıkmıştır.                       yerlerdir.






                                                                          Şekil 2.2: Hristiyan Felsefesi Dönemleri
             2. Yönerge  Aşağıdaki metni ve sözleri inceleyip ilgili soruları cevaplayınız.
                                                       Orta çağ tarihsel bir dönem olarak ele alındığında, ge-
                                                       nellikle Batı Roma’nın düşüşü ile, Doğu Roma’nın yani
                                                       Bizans’ın egemenliğinin Türkler tarafından ortadan kaldı-
                                       “Akıl almaz     rılması arasındaki bin yıllık bir dönem olarak düşünülür.
                                                       Orta Çağ sık sık ‘’karanlık çağ’’ olarak nitelendirilmiş olsa
                                       olduğu için     da E. Gilson coşkulu bir biçimde bu bin yıllık dönemi so-
                                      inanıyorum.”     yut düşünme biçiminin varacağı en üst aşama olarak de-
                                        Tertullian     ğerlendirir.
                                                       Bir yanda dinsel dizgenin getirdiği ve inanca seslenen
                                                       bilgisel yapılar, öte yanda klasik dönemin, Antik Çağ'ın
                                                       zengin içeriği; çeşitli okulların, akımların, doğu dünyası
             Görsel 2.5: Tertullian
                                                       ile tanışan Helenistik dönem felsefesinin insan düşünme-
                                                       sine kattığı yeni boyutlar. Toplumsal yaşam bakımından
                                                       da her şeyin altüst olduğu, toplumsal kurumlara güvenin
                                        "Anlamak       azaldığı, insanları artık mutlu kılamayan siyasal bir örgüt.
                                           için        Yeni yaşam biçimleri peşinde koşan ve yeni din anlayışının
                                      inanıyorum."     kendilerini kurtaracağına inanan insanlar. Çok çeşitli kül-
                                                       türlere  sahip toplum kümelerinin birbiriyle karşılaşması
                                        Clemens        çok renkliliği de sağlamış oluyordu. Tek ortak yön, yayılan
                                                       ve yerleşen dindi.
                                                       Orta Çağ’a özgü asıl düşünme biçimi, dilsel-mantıksal ala-
                                                       na ağırlık verir. Skolâstisizm Latince "Schola" (okul) keli-
                                                       mesinden gelir "okul felsefesi" demektir.
             Görsel 2.6: Clemens (Temsili)             Bu isimlendirme aynı zamanda Orta Çağ'da Hristiyan din
                                                       adamlarının manastır ve katedral okullarıyla yakınlığını



                                                                                                    37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44