Page 39 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 39
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 15
2. ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.2.2. MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açık-
Alan Becerileri: Sorgulama lar. a) MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl Hristiyan felsefesinin temel özellikleri ve
problemleri üzerinde durulur.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi HRİSTİYAN FELSEFESİ 40 dk.
Amacı MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl Hristiyan felsefesinin temel özellikleri ve problemlerini fark edebilme. Bireysel
1. Yönerge Aşağıdaki şekilde verilen Hristiyan felsefesinin dönemlerini inceleyiniz ve boş bırakılan yerlere iki
dönemin özelliklerini kendi cümlelerinizle yazınız.
HRİSTİYAN FELSEFESİ DÖNEMLERİ
PATRİSTİK DÖNEM SKOLASTİK DÖNEM
Hristiyan felsefesinin MS 2-MS 8. yüzyıl ara- Hristiyan felsefesinin MS 8. yüzyıldan 15. yüz-
sında kalan dönemine "Patristik Dönem" adı yıla kadar olan dönemine "Skolastik Dönem"
verilir. Aynı zamanda din adamı da olan dö- adı verilir.Dönemde Hristiyanlığın öğretimi
nem filozofları, "Kilise Babaları" olarak da sistemleşmiştir ve felsefenin de eğitim alanı-
bilinirler. Augustinus'un akılla dini açıklama na taşınmasıyla Hristiyanlık öğretisi hızla ya-
görüşü, dönemin temel öğretisi hâline gelmiş- yılmıştır. Bologna ve Oxford üniversiteleri bu
tir. Dine yönelik saldırıları savunmaya yönelik dönemde kurulan ve bu geleneğin öncüsü olan
fikirler ortaya çıkmıştır. yerlerdir.
Şekil 2.2: Hristiyan Felsefesi Dönemleri
2. Yönerge Aşağıdaki metni ve sözleri inceleyip ilgili soruları cevaplayınız.
Orta çağ tarihsel bir dönem olarak ele alındığında, ge-
nellikle Batı Roma’nın düşüşü ile, Doğu Roma’nın yani
Bizans’ın egemenliğinin Türkler tarafından ortadan kaldı-
“Akıl almaz rılması arasındaki bin yıllık bir dönem olarak düşünülür.
Orta Çağ sık sık ‘’karanlık çağ’’ olarak nitelendirilmiş olsa
olduğu için da E. Gilson coşkulu bir biçimde bu bin yıllık dönemi so-
inanıyorum.” yut düşünme biçiminin varacağı en üst aşama olarak de-
Tertullian ğerlendirir.
Bir yanda dinsel dizgenin getirdiği ve inanca seslenen
bilgisel yapılar, öte yanda klasik dönemin, Antik Çağ'ın
zengin içeriği; çeşitli okulların, akımların, doğu dünyası
Görsel 2.5: Tertullian
ile tanışan Helenistik dönem felsefesinin insan düşünme-
sine kattığı yeni boyutlar. Toplumsal yaşam bakımından
da her şeyin altüst olduğu, toplumsal kurumlara güvenin
"Anlamak azaldığı, insanları artık mutlu kılamayan siyasal bir örgüt.
için Yeni yaşam biçimleri peşinde koşan ve yeni din anlayışının
inanıyorum." kendilerini kurtaracağına inanan insanlar. Çok çeşitli kül-
türlere sahip toplum kümelerinin birbiriyle karşılaşması
Clemens çok renkliliği de sağlamış oluyordu. Tek ortak yön, yayılan
ve yerleşen dindi.
Orta Çağ’a özgü asıl düşünme biçimi, dilsel-mantıksal ala-
na ağırlık verir. Skolâstisizm Latince "Schola" (okul) keli-
mesinden gelir "okul felsefesi" demektir.
Görsel 2.6: Clemens (Temsili) Bu isimlendirme aynı zamanda Orta Çağ'da Hristiyan din
adamlarının manastır ve katedral okullarıyla yakınlığını
37