Page 43 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 43

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     17

            2. ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.2.2. MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açık-
             Alan Becerileri: Sorgulama                lar. b) MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl İslam felsefesinin temel özellikleri ve prob-
                                                       lemleri üzerinde durulur.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi               İSLAM FELSEFESİNİN ÖZELLİKLERİ                            30 dk.
             Amacı      İslam felsefesinin temel özelliklerini ifade edebilme.                     Bireysel


             Yönerge   Aşağıdaki metni okuyunuz. Paragraflarda geçen düşüncelerden İslam felsefesinin özellikleri ile ilgi-
                     li yargıları belirleyiniz. Belirlediğiniz yargıları kendi cümlelerinizle metnin yanında boş bırakılan
                     yere yazınız.
                         İSLAM FELSEFESİ

             İslam felsefesinin başta Kur'an ve Hadis, Kelam
             ve Yunan felsefesi olmak üzere, pek çok kaynağı
             olmuştur. Yine İslam felsefesi, sadece Antik Yu-
             nan’dan beslenen Hristiyan felsefesinden farklı
             olarak coğrafi anlamda Yunanistan ve Bizans’la
             Asya’nın, kültürel açıdan da Doğu’yla Batı felsefe-
             sinin kesiştiği bir merkezde gelişmiştir. Başka bir
             deyişle kültürel mirasında sadece Antik Yunan
             felsefesi bulunan Hristiyan felsefesinin aksine, İs-
             lam felsefesi, bu temele ek olarak Doğu bilgeliği-
             nin mirasından faydalanmıştır. Buna göre, İslam
             felsefesinin Antik Yunan felsefesi dışındaki ikinci
             büyük kaynağı, Hindistan, İran, Mezopotamya ve
             Mısır’dır.
             İslam felsefesinin hemen herkes tarafından kabul
             edilen ilk ve en önemli kaynağının Kur'an olduğu
             söylenebilir. (…) İslam felsefesinin Kur'an ve Ha-
             dis dışında, ikinci önemli kaynağı Yunan felsefesi
             olmuştur. Daha doğru bir deyişle, nasıl ki Kuran
             hikmet anlamında felsefenin en büyük kaynağı ya
             da ilham temeli olmuşsa, felâsifenin veya Meşşai
             felsefenin en önemli kaynağı, Kur'an’la birlikte,
             Yunan felsefesi olduğu söylenebilir. Buna göre,
             başta  İbn Sînâ, Fârâbî  ve İbn Rüşd olmak üze-
             re, hemen tüm Müslüman filozoflar kendi İslami
             kültür çevrelerinde karşı karşıya kaldıkları felsefi
             problemlere bir çözüm getirmek için ihtiyaç duy-
             dukları kavramsal araçları, muhtemel çözümlere
             yönelik ana ilkeleri ve temel argümanları, yoğun
             bir çeviri faaliyetinin kendilerine tanışma imkânı
             temin ettiği Yunan felsefesinden temin etmişlerdir.
             Her ne kadar, farklı bir kültürde yeni gelişen bu
             felsefenin içerdiği ekoller İslami temel esaslardan
             uzaklaşmamaya çalışmış olsalar da, Yunan felse-
             fesi etkili olmuş ve itikadi esaslarla çelişen çeşitli
             ekoller de ortaya çıkmıştır. Fakat bu ekoller İslami
             esasları kabul eden ekollere göre azınlıktadırlar. İs-
             lam filozofları Yunan felsefesinde özellikle Platon
             ve Aristo gibi düşünürlerin görüşlerini benimse-
             mişler ve bunu İslam düşüncesiyle birleştirmişler-
             dir. Geneli itibarıyla bu sistemi kuran 2. öğretmen
             de denilen “Farabi”dir.


                                                                                                    41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48