Page 43 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 43
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 17
2. ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.2.2. MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açık-
Alan Becerileri: Sorgulama lar. b) MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl İslam felsefesinin temel özellikleri ve prob-
lemleri üzerinde durulur.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi İSLAM FELSEFESİNİN ÖZELLİKLERİ 30 dk.
Amacı İslam felsefesinin temel özelliklerini ifade edebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Paragraflarda geçen düşüncelerden İslam felsefesinin özellikleri ile ilgi-
li yargıları belirleyiniz. Belirlediğiniz yargıları kendi cümlelerinizle metnin yanında boş bırakılan
yere yazınız.
İSLAM FELSEFESİ
İslam felsefesinin başta Kur'an ve Hadis, Kelam
ve Yunan felsefesi olmak üzere, pek çok kaynağı
olmuştur. Yine İslam felsefesi, sadece Antik Yu-
nan’dan beslenen Hristiyan felsefesinden farklı
olarak coğrafi anlamda Yunanistan ve Bizans’la
Asya’nın, kültürel açıdan da Doğu’yla Batı felsefe-
sinin kesiştiği bir merkezde gelişmiştir. Başka bir
deyişle kültürel mirasında sadece Antik Yunan
felsefesi bulunan Hristiyan felsefesinin aksine, İs-
lam felsefesi, bu temele ek olarak Doğu bilgeliği-
nin mirasından faydalanmıştır. Buna göre, İslam
felsefesinin Antik Yunan felsefesi dışındaki ikinci
büyük kaynağı, Hindistan, İran, Mezopotamya ve
Mısır’dır.
İslam felsefesinin hemen herkes tarafından kabul
edilen ilk ve en önemli kaynağının Kur'an olduğu
söylenebilir. (…) İslam felsefesinin Kur'an ve Ha-
dis dışında, ikinci önemli kaynağı Yunan felsefesi
olmuştur. Daha doğru bir deyişle, nasıl ki Kuran
hikmet anlamında felsefenin en büyük kaynağı ya
da ilham temeli olmuşsa, felâsifenin veya Meşşai
felsefenin en önemli kaynağı, Kur'an’la birlikte,
Yunan felsefesi olduğu söylenebilir. Buna göre,
başta İbn Sînâ, Fârâbî ve İbn Rüşd olmak üze-
re, hemen tüm Müslüman filozoflar kendi İslami
kültür çevrelerinde karşı karşıya kaldıkları felsefi
problemlere bir çözüm getirmek için ihtiyaç duy-
dukları kavramsal araçları, muhtemel çözümlere
yönelik ana ilkeleri ve temel argümanları, yoğun
bir çeviri faaliyetinin kendilerine tanışma imkânı
temin ettiği Yunan felsefesinden temin etmişlerdir.
Her ne kadar, farklı bir kültürde yeni gelişen bu
felsefenin içerdiği ekoller İslami temel esaslardan
uzaklaşmamaya çalışmış olsalar da, Yunan felse-
fesi etkili olmuş ve itikadi esaslarla çelişen çeşitli
ekoller de ortaya çıkmıştır. Fakat bu ekoller İslami
esasları kabul eden ekollere göre azınlıktadırlar. İs-
lam filozofları Yunan felsefesinde özellikle Platon
ve Aristo gibi düşünürlerin görüşlerini benimse-
mişler ve bunu İslam düşüncesiyle birleştirmişler-
dir. Geneli itibarıyla bu sistemi kuran 2. öğretmen
de denilen “Farabi”dir.
41