Page 47 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 47

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11        19

             2. ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.2.2. MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açık-
                                                       lar. d) 8-12. yüzyıl arasındaki çeviri faaliyetlerinin İslam felsefesine ve Batı
             Alan Becerileri: Sorgulama
                                                       felsefesine etkileri üzerinde durulur.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     DÜŞÜNCENİN ETKİSİ                                     30 dk.
             Amacı      8-12. yüzyıl çeviri faaliyetlerini Hristiyan ve İslam felsefesi açısından değerlendirebilme.            Grup



             1. Yönerge  Aşağıdaki metni okuyup ilgili soruları cevaplayınız.
              İslâm dünyasında felsefi düşüncenin bir ekol olarak başlayıp ku-
              rulması, iç ve dış bir çok sebebin yanında, özellikle Grek filozof-
              larının  eserlerinin bilhassa Süryânice  ve Grekçe’den Arapça'ya
              yapılan ilk çevirileriyle aynı zamanlara rastlar. Ancak İslâm fel-
              sefesinden en mühim etkiye sahip olan Yunan felsefesinin tesiri
              doğrudan olmayıp, Helenistik felsefe yani, İskenderiye yoluyla
              olmuştur. Zira, milâdî altıncı yüzyılın başlarında dağılan Atina
              okullarındaki düşünürlerden bazıları İskenderiye’ye, bir kısmı
              da Suriye’deki merkezlere gitmişti. Buralarda Eflatun (Platon)
              ve Aristo’yu açıklayarak bir felsefe oluşturmuşlardı. Sözü edilen
              merkezlerde önceleri Yunanca yazılar eserler sonradan Süryani-
              ce ve Arapça'ya çevriliyordu. İşte İslâm dünyasında daha sonra
              arapçaya intikal ettirilen ve İslâm felsefesinin kuruluşunda tesiri
              olan eserler ilk planda bunlar olmuştur. Bunlara daha yedinci mi-
              ladi yüzyılın ortalarında müslüman Arapların fethettiği Suriye ve  Görsel 2.13: Tarihi Harran Üniversitesi kalıntıları
              İran’daki Hristiyan ve yahudi manastırlarındaki ilmi faaliyetleri de
              ilave etmelidir. Buralarda Yunan felsefesinin, özellikle de Eflatun, Aristo ve yeni Eflatunculuğun Hristiyanlıkla
              meczedilmiş eserleri, Arapça'ya yakın bir dil olan süryânice yazılıyordu. Keza, sözü edilen merkezlerden bazıları
              tamamen İlâhiyata (teoloji) dair düşünceler geliştirirken, felsefe de dini bir hüviyet kazanıyordu. Diğer yandan,
              gramer, hitabet, felsefe, tıp, musiki, aritmetik, geometri ve astronomi bu okulların yaptığı önemli çalışma alanla-
              rını teşkil ediyordu. Urfa (Edese), Nusaybin (Nisibe), Harran, Cundeşapur ve Antakya da o dönemin basta gelen
              bilim ve kültür merkezleriydi.
                                                                    Hasan Atsız, "İslâm Felsefesi" eserinden alıntılanmıştır.
             1.  Metinde geçen “… felsefe de dinî bir hüviyet kazanıyordu.” cümlesi ile anlatılmak istenen nedir?
                Açıklayınız.
















             2.  8-12. yüzyıl arasındaki çeviri faaliyetlerinin İslam felsefesine ve Batı felsefesine etkileri neler olabilir?
                Tartışınız ve tartışma sonuçlarını aşağıya yazınız.














                                                                                                    45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52