Page 49 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 49
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 20
2.ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.2.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl filo-
zoflarının felsefi görüşlerini analiz eder. a) St. Augustinus’un “İtiraflar” adlı
Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık
eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun “Tanrı ve
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi evren” ile ilgili görüşlerinin irdelenmesi sağlanır.
Etkinlik İsmi TANRI VE EVREN 120 dk.
Amacı St. Augustinus’un “İtiraflar” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun “Tanrı Bireysel
ve evren” ile ilgili görüşlerini analiz edebilme.
Yönerge Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.
! Etkinliği gerçekleştirmek için
“Ekler” bölümünde verilen
“Metin İnceleme” başlıklı
yönergeyi takip ediniz.
luluktur. Mutluluk ise ancak Tanrı’yı kavrayarak, onun
buyruklarını anlayıp yerine getirerek elde edilir. Tan-
rı’yı anlamak, buyruklarını kavramak, izlemek, bizim
Tanrı’ya ulaşmamızın tek yoludur ve Tanrı’ya ulaşmak
da Augustinus için mutluluğa ulaşmaktan başka bir
Tanrı iyidir ve şey değildir. Hem hakikatin bilgisi mutluluğa ulaş-
manın gerekli koşulu olur hem de hakikat mutlulukla
yarattıkların- aynı şey hâline gelir. Bu düşünceler aracılığıyla Augus-
tinus; hakikat, mutluluk ve Tanrı arasında bir özdeşlik
dan çok daha kurar. Bu özdeşlikler şu sözlerde ifadesini bulur:
değerlidir. “Tanrı’m nasıl oluyor da seni arıyorum? Çün-
kü Tanrı’m seni aradığımda aslında mutlu ya-
Kötülük irade şamı arıyorum. Ruhumun yaşaması için seni
zayıflığından arayacağım. Çünkü bedenim ruhum sayesin-
de, ruhum da senin sayende yaşıyor. Herkesin
kaynaklanır. mutluluğu aradığı doğru değil mi, peki biricik
mutluluk olan sende mutluluklarını aramak
istemeyenler acaba gerçekten mutlu olmak is-
temiyorlar mı? ...
Bütün insanlara mutluluğu hakikatte (gerçek-
te) mi yoksa yanlışta (yalanda) mı bulmak is-
terdiniz diye soruyorum; bu soruma hepsi evet
Görsel 2.14: Augustinus mutluluğu hakikatte bulmak isteriz derler. Bu
ugustinus’un din ile felsefe arasında kurduğu mutluluk da hakikatin ta kendisi, ışığım ve yü-
bu bağdan dolayı, “İnanç ve akıl, bilginin zo- zümün esenliği olan senden doğar Tanrı’m. Bu
Arunlu iki ögesidir.” Hakikatin kendisi Tanrı, mutluluğu herkes ister, evet bu biricik mutlulu-
hakikati bize sunan da İsa ve onun Kutsal Kitap’ta- ğu herkes ister, hakikatten gelen bu mutluluğu
ki sözleri olduğundan hakikate sahip olabilmek için herkes ister. (...) Mutluluğu tanımayı nereden
bunlara inanmak, inanırken de kavramak gerekir. öğrendiler, hakikati tanıdıkları yerden değil mi?
Thilly’nin de belirttiği gibi “Tüm Hristiyanlık çağının Aldatılmak istemediklerine göre hakikati de se-
ruh yapısı, bilmeye değer tek bilginin Tanrı ... oldu- viyorlar demek, bununla da mutluluğu seviyor-
ğu şeklinde özetlenebilecek Augustinusçu görüş”ten lar; bu da hakikatten çıkan sevinçten başka bir
oluşur. şey değildir, böylelikle zorunlu olarak hakikati
Ama bilgi, Augustinus’a göre yalnızca kendisi için de sevmiş oluyorlar ...”
aranmaz. Hakikate ilişkin bilgi, mutluluğun gerekli (Augustinus, “İtiraflar”)
koşullarından biri olduğu için aranır. Augustinus’a
göre bütün insan etkinliklerinin en uçtaki amacı mut-
47