Page 53 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 53
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 22
2.ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.2.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl filozof-
larının felsefi görüşlerini analiz eder. d) Gazâlî’nin “el-münkız mine'd-dalâl”
Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık
adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun bilgi
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi görüşünün irdelenmesi sağlanır.
Etkinlik İsmi GERÇEK BİLGİ 120 dk.
Amacı Gazâlî’nin “el-münkız mine'd-dalâl” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun Bireysel
bilgi görüşünü analiz edebilme.
Yönerge Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.
! Etkinliği gerçekleştirmek için
“Ekler” bölümünde verilen
“Metin İnceleme” başlıklı
yönergeyi takip ediniz.
Naklî bilgi, akli
bilgiden önce-
dir ve birincisi
güneşe, ikincisi
ise göze benzer.
Böylece güneş
olmadan göz
göremez, göz
olmadan da ışık
yeterli miktarda
idrak edilemez.
Görsel 2.15: İmam Gazâli (Osman Hamdi İlahiyatçı Tablosu Temsilî)
oğruluğundan emin olunmayan bilginin prensiplerini oluşturan apaçık bilgiler dışında
kesin bilgi olmadığı kanaatine vardıktan bir umut ışığı kalmadı. Öyleyse bunlara güve-
Dsonra bütün bilgilerimi inceden inceye nebilmem için öncelikli bu bilgilerin doğruluk-
gözden geçirdim. Sonuç olarak hissî yani duyu larını değerlendirmem gerekir.
organları ile elde edilen bilgilerle zorunlu akıl Acaba duyu organlarına dayalı bilgilere duy-
prensipleri dışında kalan bilgilerin bu niteliği taşı- duğum güven ve zorunlu bilgilerin hatadan
madığını anladım. Bu sonuca varınca ümitsizliğe uzak olduğu yönündeki düşüncem de daha
kapılarak kendi kendime şöyle dedim: önce benim ve halkın büyük çoğunluğunun
“Artık elimde problemleri çözmek için duyu doğruluğuna inandıkları taklide dayalı ve na-
organlarına dayalı veriler ve zorunlu akıl zari bilgilerin (Bir öncül ile elde edilen bilgiler-
51