Page 53 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 53

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     22

            2.ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.2.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl filozof-
                                                       larının felsefi görüşlerini analiz eder. d) Gazâlî’nin “el-münkız mine'd-dalâl”
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık
                                                       adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun bilgi
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  görüşünün irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                         GERÇEK BİLGİ                                     120 dk.
             Amacı      Gazâlî’nin “el-münkız mine'd-dalâl” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun            Bireysel
                        bilgi görüşünü analiz edebilme.


             Yönerge    Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                             yönergeyi takip ediniz.









                                                                                  Naklî bilgi, akli

                                                                                  bilgiden önce-
                                                                                  dir ve birincisi
                                                                                  güneşe, ikincisi
                                                                                  ise göze benzer.

                                                                                  Böylece güneş
                                                                                  olmadan göz
                                                                                  göremez, göz

                                                                                  olmadan da ışık
                                                                                  yeterli miktarda
                                                                                  idrak edilemez.






               Görsel 2.15: İmam Gazâli (Osman Hamdi İlahiyatçı Tablosu Temsilî)
                      oğruluğundan emin olunmayan bilginin       prensiplerini oluşturan apaçık bilgiler dışında
                      kesin  bilgi olmadığı  kanaatine  vardıktan   bir umut ışığı kalmadı. Öyleyse bunlara güve-
               Dsonra bütün bilgilerimi inceden inceye           nebilmem için öncelikli bu bilgilerin doğruluk-
                gözden geçirdim. Sonuç olarak hissî yani duyu    larını değerlendirmem gerekir.
                organları ile elde edilen bilgilerle zorunlu akıl   Acaba duyu organlarına dayalı bilgilere duy-
                prensipleri dışında kalan bilgilerin bu niteliği taşı-  duğum güven ve zorunlu bilgilerin hatadan
                madığını anladım. Bu sonuca varınca ümitsizliğe   uzak  olduğu  yönündeki  düşüncem  de  daha
                kapılarak kendi kendime şöyle dedim:             önce benim ve halkın büyük çoğunluğunun
                    “Artık elimde problemleri çözmek için duyu   doğruluğuna inandıkları taklide dayalı ve na-
                    organlarına dayalı veriler ve zorunlu akıl   zari bilgilerin (Bir öncül ile elde edilen bilgiler-




                                                                                                    51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58