Page 55 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 55

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     23

            2.ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.2.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl filo-
                                                       zoflarının felsefi görüşlerini analiz eder. e) İbn Rüşd’ün “Tehâfut et-tehâfut
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık
                                                       el-felâsife” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozo-
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  fun “din felsefe ilişkisi” ile ilgili görüşlerinin irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                       DİN VE FELSEFE                                     120 dk.
             Amacı      İbn Rüşd’ün “Tehâfut et-tehâfut el-felâsife” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle            Bireysel
                        filozofun “din-felsefe ilişkisi” ile ilgili görüşlerini analiz edebilme.


             Yönerge    Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                             yönergeyi takip ediniz.





                AKILSAL OLAN İNANÇSAL                                    İbn  Rüşd der  ki:  Gazâlî,  bu sorunu

                OLANDIR                                                  bitirince filozofların cesetlerin diril-
                                                                         mesi  hususunu  reddettiklerini  ileri
                Her Din Vahye Dayanır ve Akıl da Onunla                  sürmeye girişmiştir. Bu sorun, es-
                                                                         kilerden hiç kimsenin üzerinde söz
                İç İçe Bulunur.                                          etmediği bir sorundur. Oysa cesetle-
                                                                         rin dirilmesi görüsü en azından bin
                                                                         yıldır şeriatlarda yaygın olan bir gö-
                                                                         rüştür. Felsefeleri bize kadar ulaşan
                                                                         filozoflar ise daha yakın zamanlarda
                                                                         bu konuyu ele almışlardır. Cesetle-
                                                                         rin dirilmesi konusunu ilk olarak
                                                                         ele alanlar Hz. Musa’dan sonra gelen
                                                                         İsrail oğulları peygamberleridir. Bu
                                                                         husus, Zebur’dan ve İsrail oğullarına
                                                                         mal edilen birçok yazılı  metinler-
                                                                         den açıkça anlaşılmaktadır. Yine bu
                                                                         husus, İncil’de de yer almış ve Hz.
                                                                         İsa’dan çok sayıda ravi tarafından
                                                                         nakledilmiştir. Aslında cesetlerin di-
                                                                         rilmesi görüsü, Sabi’lere ait bir görüş
                                                                         olup Ebu Muhammed b. Hazm şeri-
                                                                         atının en eski şeriat olduğunu söyle-
                                                                         mektedir.
                                                                         Ancak  filozofların  kendi  tabiatları
                                                                         gereği bu görüşe en çok değer veren
                                                                         ve ona bağlanan kişiler oldukları
                                                                         anlaşılmaktadır.  Bunun  nedeni,  fi-
               Görsel 2.16: İbn Rüşd                                     lozofların bu görüşün insanın insan
                                                                         olarak var olması ve kendine özgü
                    elsefe, şeriatta (din) yer alan her şeyi araştırır. Eğer felsefe,   mutluluğa  ulaşması  için  insanlara
                    şeriatı iyi kavrarsa felsefenin anlayışıyla şeriatın anlayışı ara-  çekidüzen  vermeyi  amaç  edindiği
               Fsında bir fark kalmaz ve dolayısıyla bilgi bakımından daha   görüsünde olmalarıdır; çünkü o, in-
                yetkin bir dereceye ulaşmış olur. Eğer felsefe, şeriatı iyi bir biçim-  sanların ahlaksal ve kuramsal erdem-
                de kavrayamazsa insan aklının bu konudaki yetersizliği bilinmiş   leri ile uygulamaya yönelik (amelî)
                olur ve onu yalnızca şeriat kavrar.                      sanatların var olması için gereklidir.
                …                                                        Filozoflara göre insanın uygulamaya




                                                                                                    53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60