Page 57 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 57

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     24

            2.ÜNİTE >MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.2.4.  MS  2.  yüzyıl-MS  15.  yüzyıl  felsefesindeki  örnek  düşünce  ve  argü-
             Alan Becerileri: Sorgulama                manları felsefi açıdan değerlendirir. a) Mevlânâ, Yûnus Emre ve Hacı Bektâş
                                                       Velî‘nin eserlerinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle tasavvuf
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  düşüncesindeki insan anlayışının tartışılması sağlanır.
             Etkinlik İsmi                        İNSAN NEDİR?                                       40 dk.

             Amacı      Tasavvuf düşüncesinde insan anlayışını tartışabilme.                         Grup

             Yönerge  Aşağıda verilen metinlerde tasavvuf düşüncesindeki insan anlayışından hareketle insana dair bazı
                     özelliklere ve benzetmelere yer verilmiştir. Metinlerde geçen bazı kelimelerin özlük tanımları aşağı-
                     dadır. Bu metinlerden yola çıkarak aşağıdaki soruları sınıf ortamında tartışınız. Tartışma sonuçla-
                     rına göre ilgili soruları cevaplayınız.

                                    SÖZLÜK
             Çalap:  Eski Türkçede “Allah”.
             şeriat:   Din.
             cevher: Bir maddenin özü. Kendi başına bulunan değişmeyen öz
             varlık.
             araz:     Zorunlu olmayan, bir maddenin varlığına bağlı olarak or-
             taya çıkan.
             fer:        Kısım, dal.
             gülzar: Gül bahçesi.
             ağyar:  Dost olmayan yabancı kimseler.
             has:      Özgü. Katışıksız en iyi cinsten.
             ham:    Olgunlaşmamış.
             ikrar:   Saklamadan açıkça söyleme. Amaca ulaşma, kararda kalma.
                                                                   Görsel 2.17: Sözlük
                                                   O, âlemin Kutb’u der ki:
                                                   Kul, Çalap Tanrı’ya kırk makamda erişir, dost olur. O kırk ma-
                                                   kamın onu şeriat; onu, tarikat; onu, marifet; onu da hakikat için-
                                                   dedir.
                                                   Şeriatın ilk makam iman getirmektedir:
                                                   İmanın şartı altıdır: Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygam-
                                                   berine, ahiret gününe, kadere, hayır ve şerri Allah’tan olduğuna
                                                   inanmaktır.
                                                   Ama hangi insan ki imanın ten üzerine olduğunu söylerse hata
                                                   eder.
                                                   İmanın can üzere olduğu söylerse de hatadır.
                                                   Şöyle bilmek gerekir ki arifler katında iman akıl üzerinedir. Fakat
                                                   herkesçe bilinen: imanın dil ve gönül üzere olduğudur.

                                                                  Hacı Bektâş Velî, “Makalat” adlı eserinden alıntılanmıştır.
             Görsel 2.18: Hacı Bektâş Velî
             Sen baştan başa denizsin, ıslaklığı ne istersin ki? Sen, tamamıyla
             varlıksın, yokluğu ne ararsın ki? Ey parlak ay, tozu ne yapacak-
             sın? Ay bile senin yüzüne bakar da sararır. Sen hoşsun, güzelsin,
             her türlü hoşluğun madenisin. Neden şaraba minnet edersin ki?
             Başında "Biz insanoğullarını ululadık." tacı, boynunda "Biz sana
             kevser ırmağını verdik." gerdanlığı var. İnsan cevherdir, gök ona
             arazdır. Her şey fer'idir, her şeyden maksat odur. Ey akıllar, ted-
             birler, fikirler kulu kölesi olan bey, madem ki böylesin, kendini
             neden böyle ucuza satıyorsun? Sana hizmet etmek, bütün varlık
             alemine farzdır.

                                  Mevlânâ, “Mesnevi” adlı eserinden alıntılanmıştır.
                                                                   Görsel 2.19: Semazen
                                                                                                    55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62