Page 46 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 46
18 FELSEFE 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Soru
Kartı
Tertull an’a göre nsan, akıl almaz olduğu ç n nanır. Muc ze ve vah y g b nanç unsurla-
rı aklın mkânlarını a an n tel kte olduğu ç n nanç, rasyonel yollarla değerlend r lemez.
Anselmus, nanç le akıl l k s n açıklarken “Anlamak ç n nanıyorum.” fades n kulla-
nır. Akıldan nancın çer ğ hakkında b r yargıya varmasından z yade nancın anlamını
bulmasını bekler ve nancın çer ğ n anlamasını sağlayan açıklamaları ke fetmes sten r.
Gazâlî, aklın mkânlarının madd ve dünyev b lg ler n açıklanmasında yeterl olduğunu
ancak nanca a t bazı konuları zah etmes ne kar ın vah y g b hususların açıklanmasında
kâf gelemeyeceğ n savunur. Bu sebeple nsanın sezg ve kalp gözü g b ba ka yet lere h-
t yacının olduğuna aret eder. İbn Rü d, vah y b lg s n n ayet ve had sler yoluyla varlık-
lara akıl le bakmayı farz kıldığını bel rtm t r. Öyle k Yaradan, nsana varlıkları duyum-
sama, algılama ve akılla yordama yeteneğ verm t r. Yarattığı d ğer varlıklar ya da evren,
akılla anla ılmaya uygundur.
İnanç, akıl yoluyla açıklanab l r m ?
Yanıtınız Gerekçen z
Açıklanab l r.
1. A ama
Açıklanamaz.
Grubun Cevabına
Katılıyoruz.
2. A ama
Grubun Cevabına
Katılmıyoruz.
3. A ama Gel t r lm
Cevap
44
Hazırlayan: Rukiye GÜNDOĞDU AVCI