Page 31 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 31

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     12

             1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.1.4. MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl felsefesindeki örnek düşünce ve argüman-
                                                       ları felsefi açıdan değerlendirir. a) Protagoras’ın “İnsan her şeyin ölçüsüdür.”
             Alan Becerileri: Sorgulama                sözünün dayandığı argümanların tartışılması sağlanır.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi              HER ŞEY İNSANA GÖRE DEĞİŞİR Mİ?                              30 dk.
             Amacı      MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl felsefesindeki örnek düşünce ve argümanları felsefi açıdan tartışabilme.            Grup

             1. Yönerge Aşağıdaki görselleri kesin bilginin imkânı açısından öğretmeninizin eşliğinde sınıf ortamında
                    yorumlayınız.



                                                                       Bu bir
                                                                      yelpaze...




                                                                                         Bu bir
                                                                                        duvar...
                                                           Bu bir                                     Bu bir
                                                          mızrak...                                    ip...










                                                                    Bu bir         Bu bir
                                                                    yılan...
                                                                                   ağaç...
            Görsel 1.24: Tartışan Adamlar               Görsel 1.25: Tartışan Grup

             2. Yönerge   Aşağıdaki metni okuyup ilgili soruları cevaplayınız.
                                                                    SOFİSTLER
                                            MÖ 5. ve 4. yüzyılda siyasi ve toplumsal koşulların değişmesinin ardın-
                                            dan insan üzerine felsefenin başlatıcısı olarak ortaya çıkan gezgin felsefe
                                            öğretmenleri grubu. En önemli sofistler arasında Protagoras, Gorgias,
                                            Prodikos, Hippias, Antiphon, Thrasymakhos ve Kallikles’in adı verilebi-
               “Hiçbir şey yoktur. Olsaydı   lir. Sofistler, Antik Yunan'da felsefi bir okul oluşturmaktan çok belli bir
                 “
               da bilemezdim. Bilseydim de   mesleğin üyesi olan, toplumsal koşulların değişmesinin doğal bir sonucu
               başka birine aktaramazdım.”                                                               olarak ortaya çıkan, pratik işlerde yol göstericiliğe duyulan açlıktan ken-
                               Gorgias      dileri için bir meslek ve yaşam biçimi üretmiş olup para karşılığı ders
                                     “      veren gezgin öğretmenlerdi. Bu gezgin öğretmenler, dil bilgisi, ikna sana-

                                            tı, retorik, mahkemede kendini savunma sanatı, mantık, ahlaki davranış,
                                            edebiyat eleştirisi, matematik ve dilsel analiz gibi birçok sanatı öğretme
                                            iddiasında bulunmuşlardır.

                                                                  Ahmet Cevizci, “Felsefe Sözlüğü” eserinden alıntılanmıştır.
             1.  Metinde bahsedilen filozofların ortak özellikleri nelerdir?




             2.  Gorgias, bilginin kesinliğine nasıl yaklaşmıştır?






                                                                                                    29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36