Page 29 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 29

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     11

             1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.1.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl filozof-
                                                       larının felsefi görüşlerini analiz eder. d) Aristoteles’in “Nikomakhos’a Etik”
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık      adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun “altın
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  orta” düşüncesinin irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                        ERDEM NEDİR?                                      120 dk.
             Amacı      Aristoteles’in “Nikomakhos’a Etik” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun            Bireysel
                        “altın orta” düşüncesini analiz edebilme.

             Yönerge    Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                            yönergeyi takip ediniz.










                         ERDEMLİ OLMAK                        ortaya çıkan farklara göre huylar oluşmaktadır.
                 Erdemleri düşünce ve karakter erdemleri olarak   (…)
                 ikiye  ayırdık.  Düşünce  erdemleri  eğitim  saye-  Beden eğitimi konusunda aşırı ya da yetersiz
                 sinde gelişeceklerinden zamana ihtiyaç duyulur.   davranmak bedene zarar verir, aynı şekilde ge-
                 Karakter erdemleri ise alışkanlıkla elde edilir, bu   reğinden fazla yemek ya da içmek de benzeri
                 nedenle adı da alışkanlıktan gelmektedir. Aynı   sonuçlara neden olur. Oysa dengeli davranırsak
                 nedenle karakter erdemleri doğal olarak bizde   sağlıklı  oluruz  veya  sağlığımızı  koruruz.  Aynı
                 olamaz çünkü doğal olarak var olan şeyler alış-  şekilde erdemler söz konusu olduğunda da yani
                 kanlıkla elde  edilemezler. Yani  bir taş  aşağıya   ölçülülük, cesaret ve diğer şeylerle ilgili konu-
                 doğru düşüyorsa bunu alışkanlık yoluyla yuka-  larda da benzeri bir durumla karşılaşmaktayız.
                 rıya doğru çevirmek imkânsızdır, aynı şekilde   Bir insan her şeyden korkuyorsa ve olan bitene
                 alev  de yön değiştirmez,  kısacası  şeyler  doğal   katlanamıyorsa  korkaktır,  hiçbir şeyden  kork-
                 yapılarının tersine bir alışkanlık kazanamazlar.   mayan ve üzerine giden kişi de fazlasıyla cesa-
                 O hâlde erdemler doğal olarak ya da doğaya   retlidir. Yine her türlü hazzın peşinden gidenler
                 aykırı olarak elde edilmezler, sadece onları elde   hazza düşkünken hiçbir şekilde bunlara yönelik
                 edebilecek bir doğal yapımız bulunur, bizler de   ilgisi olmayan da duygusuzdur. Bir insan ölçü-
                 alışkanlıklarla bunları geliştiririz. Öncelikle bu   lüyse ya da cesursa bu durum aşırıya kaçmaktan
                 şeylere sahip olup ardından bunları geliştiririz.   ya da yetersiz kalmaktan dolayı bozulabilir, orta
                 (…) Tüm erdemler ve sanatlar aynı şeylerin   seviyedeyseniz durum aynı kalır.  (…)
                 yapılmasıyla ortaya çıkarlar ya da ortadan kay-  Eylemlerimizin sonucunda ortaya çıkan hazlar
                 bolurlar. Gitaristler ya da mimarlar bir şeyi ya-  ve acılar huyları ortaya çıkarırlar. Bir insan be-
                 parak iyi ya da kötü sanatçılar olurlar. Neticede   densel hazlardan uzaksa ve bu durumdan rahat-
                 kötü mimar olmak için de kötü evler yapmak   sız olmuyorsa ölçülüdür, durumdan memnun
                 gerekir. Zaten söylediğimiz şey doğru olmasaydı   olmayan ise hazza meraklıdır. Tehlikeli durum-
                 öğretmen diye bir şeye gerek olmazdı. Her insan   lardan korkmayan ve durumdan memnun olan
                 kötü ya da iyi doğabilirdi. Erdemler için de aynı   cesurdur, durumdan memnun olmayan korkak-
                 durum geçerlidir, kimi insanlara karşı davranış-  tır. Yani karakter konusundaki erdemler hazlara
                 larımız bizi adil ya da adaletsiz yapar, yine tehli-  ve acılara ait şeylerdir, haz elde edebilmek adına
                 kelere karşı davranışlarımız cesur ya da korkak   kötü şeyler yapmaktayız. Yine aynı şekilde acı
                 olmamızı sağlar. (…) Kısacası benzeri eylemler   nedeniyle güzel şeylerden uzaktayız. (...)
                 huyları doğururlar. Bu nedenle eylemleri fark-  Bir şeyin ortasını bulmak istediğimizde iki uca
                 lı şekilde gerçekleştirirseniz huylar farklılaşır,   eşit mesafeden söz ederiz, herkes için orta ay-






                                                                                                    27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34