Page 29 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 29
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 11
1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.1.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl filozof-
larının felsefi görüşlerini analiz eder. d) Aristoteles’in “Nikomakhos’a Etik”
Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun “altın
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi orta” düşüncesinin irdelenmesi sağlanır.
Etkinlik İsmi ERDEM NEDİR? 120 dk.
Amacı Aristoteles’in “Nikomakhos’a Etik” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun Bireysel
“altın orta” düşüncesini analiz edebilme.
Yönerge Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.
! Etkinliği gerçekleştirmek için
“Ekler” bölümünde verilen
“Metin İnceleme” başlıklı
yönergeyi takip ediniz.
ERDEMLİ OLMAK ortaya çıkan farklara göre huylar oluşmaktadır.
Erdemleri düşünce ve karakter erdemleri olarak (…)
ikiye ayırdık. Düşünce erdemleri eğitim saye- Beden eğitimi konusunda aşırı ya da yetersiz
sinde gelişeceklerinden zamana ihtiyaç duyulur. davranmak bedene zarar verir, aynı şekilde ge-
Karakter erdemleri ise alışkanlıkla elde edilir, bu reğinden fazla yemek ya da içmek de benzeri
nedenle adı da alışkanlıktan gelmektedir. Aynı sonuçlara neden olur. Oysa dengeli davranırsak
nedenle karakter erdemleri doğal olarak bizde sağlıklı oluruz veya sağlığımızı koruruz. Aynı
olamaz çünkü doğal olarak var olan şeyler alış- şekilde erdemler söz konusu olduğunda da yani
kanlıkla elde edilemezler. Yani bir taş aşağıya ölçülülük, cesaret ve diğer şeylerle ilgili konu-
doğru düşüyorsa bunu alışkanlık yoluyla yuka- larda da benzeri bir durumla karşılaşmaktayız.
rıya doğru çevirmek imkânsızdır, aynı şekilde Bir insan her şeyden korkuyorsa ve olan bitene
alev de yön değiştirmez, kısacası şeyler doğal katlanamıyorsa korkaktır, hiçbir şeyden kork-
yapılarının tersine bir alışkanlık kazanamazlar. mayan ve üzerine giden kişi de fazlasıyla cesa-
O hâlde erdemler doğal olarak ya da doğaya retlidir. Yine her türlü hazzın peşinden gidenler
aykırı olarak elde edilmezler, sadece onları elde hazza düşkünken hiçbir şekilde bunlara yönelik
edebilecek bir doğal yapımız bulunur, bizler de ilgisi olmayan da duygusuzdur. Bir insan ölçü-
alışkanlıklarla bunları geliştiririz. Öncelikle bu lüyse ya da cesursa bu durum aşırıya kaçmaktan
şeylere sahip olup ardından bunları geliştiririz. ya da yetersiz kalmaktan dolayı bozulabilir, orta
(…) Tüm erdemler ve sanatlar aynı şeylerin seviyedeyseniz durum aynı kalır. (…)
yapılmasıyla ortaya çıkarlar ya da ortadan kay- Eylemlerimizin sonucunda ortaya çıkan hazlar
bolurlar. Gitaristler ya da mimarlar bir şeyi ya- ve acılar huyları ortaya çıkarırlar. Bir insan be-
parak iyi ya da kötü sanatçılar olurlar. Neticede densel hazlardan uzaksa ve bu durumdan rahat-
kötü mimar olmak için de kötü evler yapmak sız olmuyorsa ölçülüdür, durumdan memnun
gerekir. Zaten söylediğimiz şey doğru olmasaydı olmayan ise hazza meraklıdır. Tehlikeli durum-
öğretmen diye bir şeye gerek olmazdı. Her insan lardan korkmayan ve durumdan memnun olan
kötü ya da iyi doğabilirdi. Erdemler için de aynı cesurdur, durumdan memnun olmayan korkak-
durum geçerlidir, kimi insanlara karşı davranış- tır. Yani karakter konusundaki erdemler hazlara
larımız bizi adil ya da adaletsiz yapar, yine tehli- ve acılara ait şeylerdir, haz elde edebilmek adına
kelere karşı davranışlarımız cesur ya da korkak kötü şeyler yapmaktayız. Yine aynı şekilde acı
olmamızı sağlar. (…) Kısacası benzeri eylemler nedeniyle güzel şeylerden uzaktayız. (...)
huyları doğururlar. Bu nedenle eylemleri fark- Bir şeyin ortasını bulmak istediğimizde iki uca
lı şekilde gerçekleştirirseniz huylar farklılaşır, eşit mesafeden söz ederiz, herkes için orta ay-
27