Page 25 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 25
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 9
1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.1.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl filozof-
larının felsefi görüşlerini analiz eder. b) Platon’un “Sokrates’in Savunması”
Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle Sokrates’in “bil-
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi gelik ve erdem” anlayışının irdelenmesi sağlanır.
Etkinlik İsmi KİM SUÇLU? 120 dk.
Amacı Platon’un “Sokrates’in Savunması” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle Bireysel
Sokrates’in “bilgelik ve erdem” anlayışını analiz edebilme.
Yönerge Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.
! Etkinliği gerçekleştirmek için
“Ekler” bölümünde verilen
“Metin İnceleme” başlıklı
yönergeyi takip ediniz.
SOKRATES’İN SAVUNMASI - Fakat delikanlım, bu benim soruma yanıt değil
Atinalılar! Beni suçlayanların üzerinizdeki etkisini bi- ki.
lemiyorum fakat sözleri o kadar kandırıcıydı ki ben Ben şunu bilmek istiyorum: Her şeyden önce bu
kendi adıma onları dinlerken az daha kim olduğumu yasaları bilen kim?
unutuyordum. (…) Ben ise size tüm gerçeği söyleye- - İşte bu mahkemedeki yargıçlar, Sokrates.
ceğim. - Ne dedin? Nasıl, Meletos? Onlar gençleri yetiş-
Öncelikle bana haksız yere suçlama yöneltenler ba- tirebilir, daha iyi kılar mı diyorsun?
kalım ne diyorlar. Beni dava ettiklerini varsayarak - Elbette.
bunların suçlamalarını şöyle kısaca bir toplayacağım;
“Sokrates kötü bir insandır; yer altında ve gökyüzün- - Hepsi mi, yoksa bazıları mı?
de olup bitenlere karışıyor, eğriyi doğru diye göste- - Hepsi.
riyor, bunları başkalarına da öğretiyor; suçlamanın - Hera hakkı için ne güzel söz! Demek gençleri
aşağı yukarı özü bu. daha iyi kılanlar birçok kişiymiş. O hâlde söyle
(…) bakalım, burada bizi dinleyenler de gençliği eği-
Meletos, şöyle gel, bana yanıt ver: Gençlerimizin ola- tiyorlar mı?
bildiğince erdemli olmalarına çok önem veriyorsun, - Evet, onlar da.
değil mi? - Peki, ya senato üyeleri?
- Tabii veriyorum. - Onlar da.
- O hâlde onları daha iyi kılanın kim olduğunu - Acaba Meclis hâlinde toplanmış yurttaşlar,
da yargıçlara söyle. Mademki onları doğru yol- gençliği doğru yoldan ayırıyorlar mı, yoksa eğiti-
dan ayıranı ortaya çıkarmak güçlüğüne katlan- yorlar mı dersin?
mışsın ve yargıçların karşısında beni göstererek - Onlar da eğitiyorlar.
bu suçlunun ben olduğumu ortaya atıyorsun, o
hâlde şunu da bilmen gerekir. Onları eğitenler - O hâlde, bundan başka, bütün Atinalılar onları
kim? Yargıçlara adlarıyla söyle... Gördün mü? güzel ve iyi kılıyorlar; onları yalnızca ben doğru
Meletos, susuyorsun işte. Bir şey söylemiyorsun yoldan ayırıyorum. İleri sürdüğün bu, değil mi?
ama bu susman, senin için utanılacak bir şey de- - Tam bu işte.
ğil mi? Konuyla hiçbir ilişiğin yoktur dememin - Sen haklıysan, ben gerçekten, çok mutsuz bir
bu, açık bir kanıtı değil mi? Söyle dostum, söyle, adamım (...) Ama de ki sana şöyle bir şey soru-
gençleri daha iyi kılan kimdir? yorum, acaba sana göre atlar için de bu böyle
- Yasalar. mi? Atlara da herkesin iyilik ettiğine, yalnızca
23