Page 21 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 21

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     7

            1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.1.2. MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açık-
                                                       lar. c) Platon ve Aristoteles’in varlık, bilgi ve değer anlayışları ele alınır.
             Alan Becerileri: Sorgulama
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                      OKU, DİNLE, ANLA                                   30 dk.
             Amacı      Platon ve Aristoteles’in varlık, bilgi ve değer anlayışlarını değerlendirebilme.          Bireysel


             Yönerge  Aşağıda Platon ve Aristoteles’in görüşleri kısaca tanıtılmıştır. Filozofların görüşlerini inceleyiniz.
                     Ardından verilen açıklamayı ve diyaloğu okuyup ilgili soruları cevaplayınız.

                    PLATON                                                           ARİSTOTALES
              Ruh,  idealar  dünya-                                               Mantığı  bilimsel  çalış-
              sından  gelmiştir.  Ruh                                             malarında kullanmıştır.
              ölümsüzdür  ve  ruhun                                               Aristoteles, ideaları nes-
              ölümsüzlüğü onun bil-                                               nelerin özü olarak görür
              gilere  sahip  olduğunu                                             ve duyularla aynı dünya
              gösterir. Gerçek dünya,                                             içerisinde bulunduğunu
              idealar dünyası yani bil-                                           düşünür.  Fenomenin
              ginin dünyasıdır. Diğeri                                            içerisinde  bulunan  öz,
              ise duyuların yanıla-                                               kendisini gerçekleştire-
              bildiği,  değişen  yapıda                                           rek fenomeni oluşturur.
              olan  nesnelerin  dün-                                              Madde ve form ilişkisi
              yasıdır; fenomenlerdir.                                             kurmuştur. Fenomenler,
              Nesneler,  idealardan                                               onun için form kazanan
              pay alarak oluşur. Ger-                                             maddeleri   içerisinde
              çek bilgi, idealar dünya-                                           barındırır ve bunlar var
              sındadır.                                                           olur. Maddenin oluşa-
              Asıl  olan  akıl  ile  elde                                         bilmesi için dört nedene
              edilen ideanın bilgisidir.                                          ihtiyacı vardır. Maddi
              Genel kavramın bilgi-                                               neden,  oluşumu  sağla-
              sine  özel  örneklerden                                             yan  maddedir.  Formel
              yola çıkarak varamayız.                                             neden,  şeklî  nedendir.
              İdeaların bilgisi ile genel                                         Hareket  ettiren  neden,
              kavramlara ulaşabiliriz.                                            hareketi  başlatandır.
              Platon, nesnelerden çok                                             Ereksel  neden,  oluşu-
              kavrama  önem  verdiği                                              mun amacıdır. Bedeni
              gibi kişiden çok toplum                                             madde, ruhu onun for-
              mutluluğuna yönelmiş-                                               mu olarak görür.
              tir. Üst noktada bulunan                                            Duyumlar aracılığıyla
              iyi ideasıdır. Dürüst, adil                                         bir maddenin nasıl ol-
              ve doğru kişiler iyi idea-                                          duğunu  bilebiliriz  fakat
              sının bilgisine ulaşabilir.                                         bu yeterli değildir. Ne-
              İyi ideasını anlayan kişi                                           den arayışımızı akıl yü-
              doğru davranışlarda bu-                                             rütmeler sağlar.
              lunabilir, bu anlamda                                               Ruhun amacı mutluluk-
              eğitim önemlidir. Felse-                                            tur. Erdemli davranış ve
              fe ve matematik eğitimi                                             aklın  etkinliği  mutlu-
              insanları yanıltan duyu-                                            luğu getirir. Bu durum
              lardan uzaklaştıracaktır.                                           doğru olan ortayı bul-
              Devlet içerisinde herkes                                            mayla da bağlantılıdır.
              üzerine düşen görevi                                                İki aşırı uçtan kaçarak
              yerine getirmelidir. Bu                                             davranışlarımızda orta-
              şekilde düzen ve mutlu-                                             yı bulabiliriz.
              luk etkin olur.           Görsel 1.23: Raphael Atina Okulu (Platon ve Aristotales)



                                                                                                    19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26