Page 91 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 91

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     41

             4. ÜNİTE >18. YÜZYIL-19. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.4.3. Örnek felsefi metinlerinden hareketle 18. yüzyıl-19. yüzyıl filozofları-
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık     nın felsefi görüşlerini analiz eder. c) F. Hegel’in “Tinin Fenomenolojisi” adlı
                                                       eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun “diyalektik
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  idealizm” anlayışının irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                     DİYALEKTİK YÖNTEM                                    120 dk.
             Amacı      F. Hegel’in “Tinin Fenomenolojisi” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun            Bireysel
                        “diyalektik idealizm” anlayışını analiz edebilme.
             Yönerge    Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                             yönergeyi takip ediniz.





                       AYDINLANMA                                                 G. W. F. Hegel    3


                                                                         Jena Üniversitesi Felsefe Bölümü
               TİNİN FENOMENOLOJİSİ'NE İLİŞKİN TEMEL

                                             DÜŞÜNCELER


                          "İde", yerine göre evren, varlık, oluş gibi değişik alanların ortaya çıkmasını
                        sağlar. “İde” evrenin içinde olduğu gibi evren olarak da gelişir. Onun gelişmesi
                          evreni oluşturur. Bu değişik durum diyalektik yöntemin yapısı gereğidir. Bu
                       gelişim süreci içinde “ide”nin ereği kendini bulması, kendi bilinç ve özgürlüğüne
                         kavuşmasıdır. İde ya da tin belli ereğine yönelince üç aşamalı bir açılma, bir
                                                  gelişme ortamına girer.

                                             u ortamın aşamaları da diyalek-  tür evreninde birliğe ulaşmasıdır. Bu
                                             tik yönteme uygun olarak sıra-  ulaşma kendi kendinde olan “tin”in
                                             lanmıştır.  Birinci  aşamada  tin   kendine yabancılaştığı doğa ile birleş-
                                      Bya da ide kendi içindedir, kendi   mesi sonucu sağlanır. İşte bu birleşme,
                                      kendisiyle sınırlanmıştır, kendi kendine   bu bütünlüğe ulaşma “tin”in kendine
                                      bir varlıktır. Onun bu aşamada başlıca   dönmesi, doğa ile çelişkisinin orta-
                                      özelliği bir olanaklar alanı olmasıdır,   dan kalkmasıdır. Bu da yalnız kültür
                                      özünde saklı gücü henüz gerçekleştirme   evreninde sağlanır. Tin'in kendini
                                      eylemine geçmemiştir. Oysa onun ken-  bulması, özgürlüğe kavuşması, kendi
                   Gerçek bir         dini bilmesi, kendi özünün bütünlüğü-  kendinin bilincine varmasıdır. Doğa-
                                                                         da geçerli olan tek yasa zorunluluk,
                                      nü kavraması için gerçeklik kazanması
                   bütündür.          gerekir.                           kültür evrenin de ise özgürlüktür. Bu
                                      Tin’in kendini gerçekleştirmesi amacıyla   gelişmenin, “tin”in açılımının geçti-
                                      ilk açılımı, kendi özünden dışa taşması   ği üç aşamadan birincisi sav (these),
                                      doğayı oluşturur. Ancak doğayı oluştu-  ikincisi karşı  sav  (antithese),  üçüncü
                                      ran tin ya da ide, kendi özünden uzak-  ise bireşim (synthese), adını alır. Bu
                                      laşmış,  kendi kendine yabancılaşmış   gelişme süreci sonunda üç ayrı varlık
                                      özüne aykırı bir nitelik kazanmıştır. İşte   alanı ortaya çıkar. Tin'in açılımı sonu-
                                      bu olay, “tin”in kendi kendisiyle çelişme-  cu oluşan bu üç alan, yapı ve yasaları
                                      sidir. Bu çelişkiden kurtulmak için yeni   bakımından birbirine benzemez.
                                      bir açılma söz konusudur, o da “tin”in   Birincisi, mantık ve matematiğin
                                      kendine dönüşü, kendi ürünü olan kül-  konu edindiği bağımsız nesneler ala-



                                                                                                    89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96