Page 90 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 90

40       FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                 dıkları ama yine de başka bir eğilim tara-  yan onura eğilim gibi çünkü maksim
                                 fından itildikleri için yaptıkları eylemleri  -böyle eylemleri eğilimden dolayı değil
                                 de bir kenara bırakıyorum. Çünkü bura-  ödevden dolayı yapmak anlamında ah-
                                 da ödeve uygun eylemlerin ödevden do-  laksal içerikten yoksundur. Varsayalım
                                 layı mı, yoksa bencil bir amaçtan dolayı  ki o insan sever kişinin ruhsal dünyası
                                 mı yapıldığı kolayca ayırt edilebilir. Ey-  başkalarının ah  yazısına  bütün duy-
                                 lemin ödeve uygun olduğu, öznenin de  gudaşlığını  söndüren  kendi  acılarıyla
                                 ayrıca buna doğrudan doğruya bir eğilim  bulutlanmış olsun, sıkıntı içinde olan
           Kendinde ve baş-      duyduğu eylemlerde bu ayırımı yapmak-  başkalarına iyilik yapma olanağı hep
           kalarında insanlı-    sa çok daha zordur. Örneğin bir bakka-  elinde olsun ama kendi sıkıntısıyla başı
           ğı bir araç olarak    lın deneyimsiz müşterisini aldatmaması  yeterince dertte olduğundan başkaları-
                                 ödeve uygundur; çok alışverişin yapıldığı  nın sıkıntısı onu duygulandırmasın ve
             görecek şekilde     yerde zeki tüccar da bunu yapmaz, herkes  şimdi hiçbir eğilim onu buna itmeden
            değil de onu bir     için değişmez bir fiyat koyar, öyle ki bir  bu olumsu duyarsızlığından kendini
             amaç edinecek       çocuk, başka herkes gibi ondan alışveriş  çekip çıkarsın ve eylemi, hiçbir eğilim
            şekilde davran.      yapar. Dolayısıyla insanlara dürüstçe hiz-  duymadan yalnız ve yalnız ödevden
                                                                    dolayı yapsın; işte o zaman ilk defa ey-
                                 met edilir; ancak bu tüccarın bunu ödev-
                                 den dolayı ve dürüstlük ilkesinden dolayı  lemi halis ahlaksal değerini taşır. (...)
                                 böyle yaptığına inanmamız için pek ye-  Kendi mutluluğunu güvence altına al-
                                 terli değildir; çıkarı gerektiriyordu bunu   mak ödevdir (en azından dolaylı olarak)
                                 ama ayrıca sevgiden dolayı birini diğerine   çünkü  kendi durumundan memnun
                                 fiyat konusunda yeğlemesi için müşteri-  olmama, bir sürü kaygıların baskısı al-
                                 lere doğrudan doğruya bir eğilimi olması   tında ve doyurulmamış gereksinimler
                                 gerektiği, burada düşünülemez. Demek   ortasında kolayca ödevi çiğnemek için
                                 ki eylem ödevden dolayı ya da doğrudan   büyük bir ayartmaya dönüşebilir. (...)
                                 doğruya eğilimden dolayı değil sırf bencil   Mutluluk buyurtusunun birçok bakım-




















                                            Görsel 4.15:  Masada Kant ve Arkadaşları, Emil Doerstling,
                                 bir amaçla yapılmıştır.            dan öyle özellikleri vardır ki bazı eği-
                                 (…)                                limlere büyük zarar verir ve gerçekten
                                 Yapılabildiği yerde iyilik yapmak ödev-  de insan, hepsi mutluluk adı altında
                                                                    toplanan eğilimlerin doyurulmasının
                                 dir; üstelik öylesine duygudaşlığa eğilimli   toplamından belirli ve kesin bir kavra-
                                 ruhlar  vardır  ki  onları  harekete  getiren
            Her zaman akıllı     boş gurur ya da çıkar gibi başka bir ne-  mını kuramaz. (...) Ama bu durumda
                                                                    bile eğer mutluluğa olan genel eğilim
            iradeni, evrensel    den olmaksızın da çevrelerine sevinç yay-  istemesini belirlemiyorsa eğer yaptığı
            bir yasa koyucu      maktan ve kendi eserleri olan başkaları-  hesapta sağlık onun için çok zorunlu bir
                                 nın memnunluğundan zevk alırlar. Ama
             olarak görevde      sanırım ki böyle bir durumda bu tür bir   şekilde yer almıyorsa burada da başka
            bulunacağı şekil-    eylem,  nice  ödeve  uygun,  nice  sevimli   durumlarda olduğu gibi yine bir yasa
                                                                    kalır: eğilimden dolayı değil de ödevden
               de davran.        olursa olsun, hiçbir hakiki ahlaksal değer   dolayı kendi mutluluğunu koruma yasa-
                                 taşımaz, başka eğilimlerle aynı düzeyde-  sı ve ilk defa burada davranışının hakiki
                                 dir, söz gelişi gerçekten kamu yararına ve   ahlaksal değeri vardır.
                                 ödeve uygun, dolayısıyla onurlandırmaya
                                 değer olana mutlu bir rastlantıyla denk
                                 düştüğü zaman övgüye ve yüreklendir-  Kant, “Ahlak Metafiziğinin Temellendiril-
                                 meye değer olan ama saygıya değer olma-   mesi” adlı eserinden alıntılanmıştır.



          88
                                               Hazırlayan: Rukiye GÜNDOĞDU AVCI
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95