Page 87 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 87

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     39

             4. ÜNİTE >18. YÜZYIL-19. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım  11.4.3. Örnek felsefi metinlerinden hareketle 18. yüzyıl-19. yüzyıl filozof-
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık     larının felsefi görüşlerini analiz eder. a) J. Locke’un “İnsan Zihni Üzerine
                                                       Bir Deneme” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  filozofun bilginin kaynağı konusundaki görüşlerinin irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                         BOŞ LEVHA                                        120 dk.
             Amacı      J. Locke’un “İnsan Zihni Üzerine Bir Deneme” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle           Bireysel
                        filozofun bilginin kaynağı konusundaki görüşlerini analiz edebilme.


             Yönerge    Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                             yönergeyi takip ediniz.






                       AYDINLANMA                                                    John Locke     1


                                                                       Oxford Üniversitesi Felsefe Bölümü
                    ZİHİNDE DOĞUŞTAN İLKELER YOKTUR


                       1. Eğer insanların yalnızca doğal yetilerini kullanarak herhangi doğuştan izle-
                       nimlerin yardımı olmadan bütün bilgilerini nasıl elde edebildiklerini ve herhangi
                       ilk kavram ya da ilkeler olmadan kesinliğe erişebildiklerini (bu kitabın bundan
                       sonraki bölümlerinde yapabileceğimi umduğum gibi) gösterebilirsem bunun ön
                       yargısız okurları bu kabulün yanlışlığına inandırmaya yeteceğini sanıyorum.

                                             n büyük kanıt genel onay. Bütün   ilkelerin olmadığının kanıtı gibi görü-
                                             insanların evrensel olarak kabul   nüyor çünkü üzerinde bütün insanlı-
                                             ettiği belli kurgusal ve kılgısal   ğın anlattığı genel ilke yoktur. Kurgusal
                                      E(Bu ikisinden de örnek verilir.)   örnekten başlayarak doğuştanlık nite-
                                      ilkeler bulunduğu düşüncesi kadar ge-  liklerinin en yaygın olarak kabul edil-
                                      nellikle kabul edilmiş başka bir düşünce   diğini sandığım ve kanıtlama niteliği
                                      yoktur. (...)                      en çok abartılan “Bir şey neyse odur.”
               Yeteneğimizi bil-      3. Genel kabul hiçbir şeyin doğuştanlığı-  ve “Aynı şeyin hem olması hem de ol-
                                                                         maması olanaksızdır.” ilkelerini alaca-
                                      nı kanıtlamaz. Genel kabule dayanan bu
              mek kuşkuculuk-         uslamlamanın şöyle bir sakıncası vardır:   ğım. (...) İnsanlığın büyük bir bölümü-
              tan ve aylaklıktan      eğer bütün insanların uylaştıkları konu-  nün onları bildiğine dayanarak genel
                                                                         onaydan uzak olduklarını söylemekten
              kurtulma yoludur.       larda bu tür genel anlaşmalara varma-  çekinmeyeceğim.
                                      larının başka bir yolu gösterilebilirse ki
                                      ben gösterilebileceğini sanıyorum, o za-  5. Zihne doğal olarak kazınmış olamaz
                                      man bütün insanlığın üzerinde anlaştığı   çünkü çocuklar, budalalar ve benzerle-
                                      belli doğruların bulunduğu doğru bile   ri onu bilmez. Çünkü öncelikle bütün
                                      olsa bu, o doğruların doğuştan bilindiği-  çocukların  ve  budalaların  onlara  iliş-
                                      ni kanıtlamaz.                     kin  en  ufak  bir  anlayış  ya da  düşün-
                                      4. “Bir şey neyse odur.” ve “Aynı şeyin   celerinin olmadığı açıktır. Bu eksiklik
                                      hem olması hem de olmaması olanak-  de bütün doğuştan idelerle zorunlu
                                      sızdır.” üzerinde genel onaylama yoktur.   olarak birlikte gitmesi gereken genel
                                      Daha kötüsü doğuştan ilkelerin bulun-  onamayı yok etmeye yeter çünkü ruha,
                                      duğunu göstermek için kullanılan bu   kendisinin algılamadığı ya da kavra-
                                      genel  onama  savı,  bana gerçekte  öyle   madığı doğruların önceden kazınmış


                                                                                                    85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92